https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/issue/feedActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum2024-03-19T14:13:20+01:00Grzegorz Czapnikgczapnik@uni.lodz.plOpen Journal Systems<div style="text-align: justify;"> <p><em>Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum </em>Decyzją Redakcji od numeru 1 wydanego w 2014 r. czasopismo ukazuje się jako półrocznik. Problematyka artykułów publikowanych w czasopiśmie skupia się na zagadnieniach szeroko pojętego księgoznawstwa i informatologii: teoria i praktyka bibliotekoznawstwa i księgoznawstwa, prasoznawstwo, ruch wydawniczo-księgarski, biografistyka księgoznawcza, wykorzystanie technologii informacyjnych do opracowania, przetwarzania i udostępniania zasobów elektronicznych. Opracowania redakcyjnego <em>Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum</em> od początku podjęli się pracownicy dwu placówek naukowych Uniwersytetu: Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej oraz Biblioteki Uniwersyteckiej.</p> <p> </p> </div>https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22243Wstęp2024-02-19T11:40:05+01:00Magdalena Przybysz-Stawskamagdalena.przybysz-stawska@uni.lodz.pl2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22251Archiwizacja cyfrowa dziedzictwa. Wybrana terminologia2024-03-19T14:13:09+01:00Stanisława Kurek vel Kokocińskastanislawa.kokocinska@uni.lodz.plJulita Bartosjulita.bartos@edu.uni.lodz.plJustyna Biesiackajustyna.biesiacka@edu.uni.lodz.plAntoni Figlewiczantoni.figlewicz@edu.uni.lodz.plKarolina Graczykkarolina.graczyk@edu.uni.lodz.plNina Janikowskanina.janikowska@edu.uni.lodz.plKamila Koperskakamila.koperska@edu.uni.lodz.plKacper Kubickikacper.kubicki@edu.uni.lodz.plKarolina Lewandowskakarolina.lewandowska@edu.uni.lodz.plMiłosz Moszumańskimilosz.moszumanski@edu.uni.lodz.plKrzysztof Pakrzywakrzysztof.pakrzywa@edu.uni.lodz.plKarolina Rógkarolina.rog@edu.uni.lodz.plJulia Sobczakjulia.sobczak@edu.uni.lodz.plMarcin Szymańskimarcin.szymanski@edu.uni.lodz.plDominik Wawrzyńczykdominik.wawrzyńczyk@edu.uni.lodz.plKarolina Witczakkarolina.witczak@edu.uni.lodz.plWeronika Woickaweronika.woicka@edu.uni.lodz.pl<p>Opracowanie zawiera wybraną terminologię z zakresu archiwizacji dziedzictwa, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień archiwizacji cyfrowej. Jako materiały do słownika rzeczowego obejmuje hasła w grupach: (1) dziedzictwo piśmiennicze utrwalone na nośniku tradycyjnym, (2) stan zachowania dziedzictwa piśmienniczego: badania i przeciwdziałanie zagrożeniom, (3) rodzaje dziedzictwa i jego chronienie, (4) archiwa: rodzaje, cechy, cele, (5) dziedzictwo cyfrowe: nowe wyzwania, (6) systemy, standardy, formaty zapisu/opisu plików. Podstawą do sporządzenia haseł była literatura naukowa (opracowania), treści zamieszczone w serwisach ważnych instytucji oraz dokumenty urzędowe. Przyczynkowe opracowanie powstało jako praca zbiorowa w toku zajęć konwersatoryjnych, realizowanych zgodnie z założeniami programu oraz efektami uczenia się przedstawionymi w sylabusie przedmiotu <em>Metody archiwizacji cyfrowej</em>.</p>2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22255III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Wokół Paula Ladewiga i jego Katechizmu biblioteki” (Bydgoszcz, 29–30 maja 2023)2024-02-20T09:30:27+01:00Małgorzata Bańkowskam.bankowska@uniwersytetkaliski.edu.pl2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22256Ogólnopolska konferencja naukowa: Kościelniakowie – biografie i dziedzictwo2024-02-20T09:38:02+01:00Henryka Karolewskahkarolewska@interia.pl2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22257VII Seminarium z cyklu „Otwieranie Nauki: Praktyka i Perspektywy”, Łódź, 10–11 października 2023 r.2024-02-20T09:42:30+01:00Anna Zatoraanna.zatora@lib.uni.lodz.pl2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22245Personalizacja treści i profilowanie użytkowników: wybrane zjawiska psychometrii w serwisach społecznościowych na przykładzie Facebooka w świetle analizy piśmiennictwa2024-03-19T14:13:20+01:00Estera NogaUL0244209@edu.uni.lodz.pl<p>Rozwój serwisów społecznościowych przyczynił się do powstania nowych zjawisk w środowisku sieciowym, mających wpływ nie tylko na działanie kont, ale i samych użytkowników. Przedmiotem niniejszego artykułu uczyniono personalizację treści i profilowanie użytkowników, podstawowym celem było natomiast scharakteryzowanie oraz porównanie wskazanych zagadnień, w odniesieniu do konkretnej platformy. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, jakie są różnice między zjawiskiem personalizacji treści a profilowaniem użytkowników w serwisach społecznościowych, a w szczególności na Facebooku? W celu omówienia wskazanych zagadnień posłużono się m.in. metodą analizy i krytyki piśmiennictwa. Zdefiniowano pojęcia „personalizacja treści” oraz „profilowanie użytkowników”, wskazując na podstawowe różnice terminologiczne między nimi. Następnie skupiono się na przedstawieniu przedstawionych procesów, opisując stosowane metody i mechanizmy. Zebrano i omówiono niezbędne do zastosowania wspomnianych praktyk dane. Wskazano zagrożenia związane z działaniem omawianych mechanizmów w sieci Facebook. W toku analizy udało się ustalić, że personalizacja treści i profilowanie użytkowników to odmienne zjawiska, które mają duży wpływ na działanie serwisów społecznościowych.</p>2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22247Formy promocji biblioteki i czytelnictwa Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie w latach 2019–20222024-03-19T14:13:17+01:00Agata Gabaraagata.gabara@edu.uni.lodz.pl<p>Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie przeglądu form promocji biblioteki i czytelnictwa jednej z prężnie działających instytucji kultury w województwie łódzkim, czyli Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej im. Stefana Żeromskiego w Kutnie. Pragnąc osiągnąć założoną koncepcję, poddano analizie inicjatywy podjęte w latach 2019–2022. W tym celu wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa źródeł, statystyczną oraz komparatystyczną.</p>2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22248Kreowanie wizerunku medialnego sportowca w mediach społecznościowych. Analiza porównawcza profili Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa na Instagramie2024-03-19T14:13:14+01:00Pola Kaźmierczakpola.kazmierczak@edu.uni.lodz.pl<p>Celem pracy była ocena wizerunku kreowanego przez sportowców w mediach społecznościowych na przykładzie kont Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa. W artykule posłużono się metodą analizy mediów oraz metodą dedukcyjną.</p> <p>Artykuł rozpoczęto od zagadnień teoretycznych będących podstawą do analizy badanego zagadnienia. Zdefiniowano pojęcia wizerunku, wizerunku medialnego i marki osobistej. Scharakteryzowano sylwetki i kariery koszykarskie Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa. W celu oceny kreowanego przez sportowców wizerunku zastosowano analizę porównawczą profili Curry’ego i Jamesa na Instagramie. Ustalono częstotliwość udostępnianych treści oraz ich rodzaje. Następnie oceniono skuteczność działań prowadzonych przez obydwu koszykarzy w serwisie społecznościowym.</p> <p>Najważniejszym wnioskiem było stwierdzenie, że treści udostępniane przez zawodników pozytywnie wpływają na ich wizerunek. W toku badań ustalono, że Lebron James jest sportowcem, który skuteczniej buduje zaangażowanie z użytkownikami portalu społecznościowego Instagram.</p>2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023 https://czasopisma.uni.lodz.pl/librorum/article/view/22249Popularyzacja nauki z zakresu astronomii w wybranych polsko- i anglojęzycznych zasobach YouTube (marzec 2023)2024-03-19T14:13:12+01:00Bogdan Kobiałkabogdan.kobialka@uni.lodz.pl<p>Serwis internetowy YouTube oferuje swoim użytkownikom opcję bezpłatnego udostępniania treści w postaci filmów wideo. Jedną z grup twórców, którzy korzystają z takiej możliwości są popularyzatorzy nauki. W artykule dokonano charakterystyki oraz analizy porównawczej pod względem ilościowym i jakościowym trzech wybranych kanałów popularyzujących naukę z dziedziny astronomii: <em>Astrofaza</em>, <em>PBS Space Time</em> oraz <em>NASA</em>. Badania wykonano metodą analizy zawartości mediów oraz statystyczną. Przedmiotem badania były filmy oraz zapisy zakończonych transmisji na żywo opublikowanych na uwzględnionych kanałach w okresie od 1 do 31 marca 2023 roku. W ramach dokonanej analizy ustalono podobieństwa i różnice dotyczące wybranych kanałów.</p>2023-12-30T00:00:00+01:00Prawa autorskie (c) 2023