Czytanie jako umiejętność kluczowa w nauce języka poprzez treść u dzieci dwujęzycznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.19Słowa kluczowe:
nauka języka poprzez treść, kompetencje komunikacyjne vs kompetencje akademickie, zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe, sprawność kognitywna, wczesna nauka czytania, dwujęzyczna alfabetyzacjaAbstrakt
Autorka artykułu omawia zagadnienia związane ze specjalistyczną odmianą języka edukacyjnego i nabywaniem przez dzieci kompetencji w zakresie przetwarzania treści za pomocą języka (tzw. kompetencje akademickie CALP) w odróżnieniu od kształtowania podstawowych kompetencji komunikacyjnych, wykorzystywanych przez uczniów w codziennych kontaktach społecznych (BICS). Podkreśla wagę wczesnej nauki czytania w języku mniejszościowym i nabywania biegłości w pracy z tekstami tak dla wspierania rozwoju kompetencji akademickich, jak i dla zrównoważonego, ogólnego rozwoju dwujęzycznego dziecka. W artykule zostały uwzględnione również praktyczne przykłady realizacji omawianych tez, zaczerpnięte z podręczników i innych materiałów dydaktycznych dla dzieci dwujęzycznych (bilingwizm polsko-angielski).
Bibliografia
Chamot A. U., O’Malley J.M, 1986, A cognitive academic language learning approach: An ESL content-based curriculum, Washington DC: National Clearinghouse for Bilingual Education.
Google Scholar
Chodkiewicz H., 2011, Nauczanie języka poprzez treść: założenia i rozwój koncepcji, „Lingwistyka stosowana” nr 4, s. 11–29.
Google Scholar
Chodkiewicz H., 2016, Szczególne miejsce czytania w nauce języka obcego, „Języki Obce w Szkole” nr 4, s. 79–85.
Google Scholar
Collier V.P., 1987, Age and Rate of Acquisition of Second Language for Academic Purposes, „TESOL Quarterly”, t. 21, nr 4, s. 617–641.
Google Scholar
Collier V., Thomas W., 1995, Language Minority Student Achievement and Program Effectiveness, Washington, DC: National Clearinghouse for Bilingual Education.
Google Scholar
Coyle D., 2007, Content and language integrated learning: towards a connected research agenda for CLIL pedagogies, w: „The International Journal of Bilingual Education and Bilingualism”, 10, 5, 543–562.
Google Scholar
Cummins J., 1984, Bilingualism and Special Educaction: Issues in Assessment and Pedagogy, Multilingual Matters.
Google Scholar
Cummins J., 2000, Language, Power and Pedagogy. Bilingual children in the crossfire, Multilingual Matters.
Google Scholar
Dębski R., Rabiej A., Szelc-Mays M., 2016, Czytam, bo lubię! Program wczesnej nauki czytania wraz z poradnikiem dla rodziców i nauczycieli dzieci dwujęzycznych. I read and I like it! Program wczesnej nauki czytania wraz z poradnikiem dla rodziców i nauczycieli dzieci dwujęzycznych. Early Reading Program and Handbook for Parents and Teachers of Bilingual Children, Kraków.
Google Scholar
Grzegorczyk K., 2016, Czytam, bo lubię! „Piękna i bestia”. Adaptacja tekstu i scenariusz ćwiczeń, Kraków.
Google Scholar
Halik T., Nowicka E., Połeć W., 2006, Dziecko wietnamskie w polskiej szkole, Warszawa, Wydawnictwo ProLog.
Google Scholar
Krashen S., Biber D., 1987, On Course: Bilingual Education’s Success in California, Sacramento: California Association for Bilingual Education.
Google Scholar
Madelska L., 2010, Bliźniacze słowa. Test przesiewowy do badania dojrzałości szkolnej w zakresie percepcji i wymowy dzieci wielojęzycznych, Lublin.
Google Scholar
Martyniuk W., 2008, CLIL – at the core of plurilingual education, w: R. Wilkinson, V. Zegas (red.),
Google Scholar
Integrating Content and Language. Realizing Content and Language Integration in Higher Education, Mastricht University, Mastricht, Netherlands, s. 13–18.
Google Scholar
Nizio S., 2016, Czytam, bo lubię! „Pinokio”. Adaptacja tekstu i scenariusz ćwiczeń, Kraków 2016.
Google Scholar
Rabiej A., 2006, Oczekiwania nauczycieli i rodziców wobec szkoły polonijnej – rezultaty badań ankietowych, w: K. Gąsowska i M. Mazińska-Szumska (red.), Oświata polonijna na początku XXI wieku. Stan i perspektywy, Kraków, s. 217–232.
Google Scholar
Rabiej A., 2007, Specyfika nauczania języków obcych dzieci na przykładzie języka polskiego jako obcego, niepublikowana praca doktorska, Kraków.
Google Scholar
Rabiej A., Dębski R., Szelc-Mays M., 2016, Czytam, bo lubię! Program wczesnej nauki czytania dla dzieci dwujęzycznych. I read and I like it! Early Reading Program for Bilingual Children, cz. 1–3, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., 2014, Czytanie ekstensywne – tekst w perspektywie glottodydaktycznej, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (13), s. 11–25.
Google Scholar
Stoller F.L., 2008, Content-Based Instruction, w: N. van Densen-Scholl, N. H. Hornberger (red.), Encyclopedia of Language and Education. 2nd Edition, t. 4, Second and Foreign Language Education, New York, s. 59–70.
Google Scholar
Szybura A. (2016), Potrzeby językowe uczniów przybywających z zagranicy w zakresie nauczania języka polskiego, w: „Języki Obce w Szkole”, s. 99–105.
Google Scholar
Wolff D., Otwinowska-Kasztelanic A., 2010, CLIL – przełomowe podejście w edukacji europejskiej, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 8–13.
Google Scholar
Wesche M.B., Skehan P., 2002, Communicative, Task-Based, and Content-Based Instruction, w: R. B. Kaplan (red.), The Oxford Handbook of Applied Linguistics, Oxford, 207–228.
Google Scholar