How to count in Polish – linguacultural aspects of the descriptive and historical grammar of numerals

Authors

  • Piotr Garncarek Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa, ORCID: 0000-0002-7664-7535.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.07

Keywords:

linguaculture, grammar of numerals, cultural glottodidactics, teaching, anthropometry

Abstract

The article is dedicated to the issue of how to teach the grammar of numerals to foreigners. The article exposes the problem of a dual way of expressing plurality in sentence structures. The author provides the grammatical explanation of the issue provided, in which the nominality of the numerals (lower or higher than 5) determines the nominative or genitive sentence structure. Together with the neurolinguistics interpretation of this mechanism, the text provides also linguacultural reflections which constitute its essence. An anthropomethric explanation and the history of the formation of the linguistic principle are illustrated. Additionally, the text is a particular proposal of an interdisciplinary narrative in teaching the Polish language.

References

Arct M., 1917, Słownik staropolski, Kraków.
Google Scholar

Arct M., 1919, Słownik polszczyzny XVI wieku, Kraków.
Google Scholar

Bańkowski A., 2000, Etymologiczny słownik języka polskiego, t. 1–2, Warszawa.
Google Scholar

Brückner A., 1927, Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków.
Google Scholar

Długosz-Kurczabowa K., 2008, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Długosz-Kurczabowa K., Dubisz S., 1998, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Garncarek P., 2009, Nie licz na liczebnik, Warszawa.
Google Scholar

Siuciak M., 2008, Kształtowanie się kategorii gramatycznej liczebnika w języku polskim, Katowice.
Google Scholar

Published

2019-02-27

How to Cite

Garncarek, P. (2019). How to count in Polish – linguacultural aspects of the descriptive and historical grammar of numerals. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 77–85. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.07