Kultura języka czy kultura w języku? Perspektywa glottodydaktyczna
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.14Słowa kluczowe:
glottodydaktyka kulturowa, antropologia słowa, etnolingwistyka, kulturemy, frazeologia, zwroty adresatywne, grzeczność językowa, rytualizacja językaAbstrakt
Artykuł dotyczy sposobów definiowania treści kulturowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Są w nim zaproponowane strategie wprowadzania wiedzy kulturowej i wiedzy o kulturze w praktykę glottodydaktyczną. Wskazane jest (istotne zdaniem autora) rozróżnienie na:
1. semantykę kulturową leksemów, zwrotów i wyrażeń;
2. kulturę wypowiedzi i normę językową;
3. treści i obszary kulturowe przekazywane cudzoziemcom za pośrednictwem nauczanego języka.
Rozważania wpisują się w nurt dyskusji dotyczącej języka, którego nauczamy cudzoziemców. Przywoływane są w nim przykłady zaburzeń (zwłaszcza przesunięć) semantycznych, niebezpieczeństwa wynikające z prywatnych, a raczej pozalekcyjnych kontaktów językowych z jego naturalnymi użytkownikami. Zawarto również refleksję dotyczącą regionalizacji językowych i ich obecności w praktyce glottodydaktycznej.
Bibliografia
Bergen B., K., 2019, What the F. Co przeklinanie mówi o naszym języku, umyśle i nas samych, Kraków.
Google Scholar
Byrne E., 2018, Bluzgaj zdrowo. O pożytkach z przeklinania, Warszawa.
Google Scholar
Górecki M., Koziej-Ruta J., Paprotna A., 1998, Elementy kultury języka w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomie średnio zaawansowanym, in: Polonistyczna edukacja językowa i kulturowa cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Hastrup K., 2008, Droga do antropologii, Kraków.
Google Scholar
Jadacka H., 2005, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Karpowicz T., 2018, Kultura języka polskiego. Wymowa, interpunkcja, ortografia, Warszawa.
Google Scholar
Markowski A., 2018, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa.
Google Scholar
Miodek J., 1983, Kultura języka w teorii i praktyce, Wrocław.
Google Scholar
Rak M., 2015, Co to jest kulturem, "LingVaria" X, 2(20), Kraków. https://doi.org.10.12797/LV.10.2015.20.23
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.23
Tienkien S., 2017, Wzorce kulturowe a analiza kulturowa. Ujęcie teoretyczne i metodyczne, in: W. Czachur (ed.), Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323527381.pp.39-68
Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkt widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, in: "Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców", vol. 26, G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (eds.), https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.