Jak liczą Polacy – lingwakulturowe aspekty gramatyki opisowej i historycznej liczebnika

Autor

  • Piotr Garncarek Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa, ORCID: 0000-0002-7664-7535.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.07

Słowa kluczowe:

lingwakultura, gramatyka liczebnika, glottodydaktyka kulturowa, nauczanie, antropometria

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony wybranemu zagadnieniu nauczania cudzoziemców jpjo – gramatyce liczebnika. Eksponuje problem dwojakiego wyrażania mnogości w konstrukcjach zdaniowych. Wskazana jest nie tylko gramatyczna wykładnia tego zagadnienia, gdzie nominalność użytych liczebników (mniejszych lub większych niż 5) decyduje o mianownikowej bądź dopełniaczowej konstrukcji zdania. Obok neurolingwistycznej interpretacji takiego mechanizmu, w tekście prowadzone są lingwakulturowe rozważania, stanowiące jego istotę. Pojawia się wyjaśnienie antropometryczne i historia tworzenia się istniejącej obecnie zasady językowej. Dodatkowo tekst stanowi swoistą propozycję interdyscyplinarnej narracji w nauczaniu polszczyzny.

Bibliografia

Arct M., 1917, Słownik staropolski, Kraków.
Google Scholar

Arct M., 1919, Słownik polszczyzny XVI wieku, Kraków.
Google Scholar

Bańkowski A., 2000, Etymologiczny słownik języka polskiego, t. 1–2, Warszawa.
Google Scholar

Brückner A., 1927, Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków.
Google Scholar

Długosz-Kurczabowa K., 2008, Wielki słownik etymologiczno-historyczny języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Długosz-Kurczabowa K., Dubisz S., 1998, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar

Garncarek P., 2009, Nie licz na liczebnik, Warszawa.
Google Scholar

Siuciak M., 2008, Kształtowanie się kategorii gramatycznej liczebnika w języku polskim, Katowice.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-02-27

Jak cytować

Garncarek, P. (2019). Jak liczą Polacy – lingwakulturowe aspekty gramatyki opisowej i historycznej liczebnika. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 77–85. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.07