Auditing the correctness of examination paper assessments (legal basis, principles, procedures, conclusions)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.12Keywords:
State Committee for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language, auditing the correctness of examination paper assessments, examination documents, grading scaleAbstract
Auditing the correctness of examination paper assessments is a legal obligation imposed by the legislator on the State Committee for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language (PKds.PZJPjO) after the amendment of the Law on the Polish Language in 2015, on the basis of which the authorization to organize and conduct state certificate examinations in Polish as a foreign language (jpjo) was given to the so-called authorized entities. This allowed a wider access to the examinations for individuals interested in receiving an official certification of proficiency in Polish. The audits of examination paper assessments are conducted on the basis of the relevant examination documents, and their results are provided by the PKds. ZJPjO to the authorized entities. According to the regulations, a minimum of 20% of the papers are audited after each examination session held by the organizing entity. The article discusses the legal acts, procedures and principles of the audits carried out, as well as their results and impact on the quality of examination sheet assessments, standardization and objectivization of results.
References
Gaszyńska-Magiera M., Horbatowski P., Lipińska E., Mędak S., 1999, Testy biegłości ‘98. Koncepcja teoretyczna i organizacja, w: W. Miodunka, J. Rokicki (red.), Oswajanie chrząszcza w trzcinie, czyli o kształceniu cudzoziemców w Instytucie Polonijnym Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 103–116.
Google Scholar
Gębal P.E., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar
Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Janowska I., Gębal P.E. (red.), 2016, O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C1, Kraków.
Google Scholar
Lipińska E., Pukas-Palimąka D., 1997, Ewaluacja testów biegłości do nauczania języka polskiego jako obcego, „Przegląd Polonijny”, z. 2, s. 115–122.
Google Scholar
Lipińska E., Seretny A. (red.), 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Martyniuk W., 2001, Certyfikatowe testy biegłości w języku polskim jako obcym, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 495–496.
Google Scholar
Miodunka W., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., Rokicki J. (red.), 1999, Oswajanie chrząszcza w trzcinie, czyli o kształceniu cudzoziemców w Instytucie Polonijnym Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Miodunka W., Seretny A. (red.), 2016, Język, literatura i kultura polska w świecie, Kraków.
Google Scholar
Nycz R., Miodunka W., Kunz T. (red.), 2011a, Polonistyka bez granic, t. 1: Wiedza o literaturze i kulturze, Kraków.
Google Scholar
Nycz R., Miodunka W., Kunz T. (red.), 2011b, Polonistyka bez granic, t. 2: Glottodydaktyka polonistyczna – współczesny język polski – językowy obraz świata, Kraków.
Google Scholar
Przechodzka G. (2022), Historia wprowadzania europejskiej certyfikacji językowej z języka polskiego jako obcego. Co warto wiedzieć?, „Asystent. Pismo Nauczyciela Polonijnego”, t. 27, s. 35–37.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 października 2003 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://isap.sejm.gov.pl [22.06.2024].
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 października 2003 r. w sprawie Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, https://isap.sejm.gov.pl [20.10.2024].
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji [20.06.2024].
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji [22.06.2024].
Google Scholar
Seretny A., 2010, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Ustawa o obywatelstwie polskim z dnia 2 kwietnia 2009 r., https://isap.sejm.gov.pl [20.06.2024].
Google Scholar
Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o zmianie Ustawy o języku polskim, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji [20.06.2024].
Google Scholar
Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji [20.06.2024].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

