Interferencje leksykalne w wypowiedziach pisemnych Słowian ze Wschodu (na podstawie pisemnych prac certyfikatowych z roku 2019, poziom B1)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.09Słowa kluczowe:
interferencja, błędy leksykalne, negatywny transfer językowy, egzamin certyfikatowy, poziom B1Abstrakt
W artykule poddano analizie interferencyjne błędy leksykalne popełniane przez Słowian ze Wschodu. Podjęto również próbę ich klasyfikacji oraz wskazanie źródeł powstawania. Materiał źródłowy stanowią wypowiedzi pisemne, zaczerpnięte z testów certyfikatowych (poziom B1). Błędy podzielono na kilka grup z uwagi na ich wpływ na skuteczność komunikacyjną osób pochodzenia wschodniosłowiańskiego uczących się JPJO. Prezentowany materiał może służyć pomocą do opracowywania zadań zapobiegających interferencji leksykalnej.
Bibliografia
Cygal-Krupa Z., 1986, Słownictwo tematyczne języka polskiego. Listy frekwencyjne i rangowe, Kraków.
Google Scholar
Czapla A., 2020, Błędy leksykalne Ukraińców uczących się języka polskiego w Polsce, „Linguodidactica”, t. XXIV, s. 29–44 https://doi.org/10.15290/lingdid.2020.24.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15290/lingdid.2020.24.03
Czernysz T., 2005, Polsko-ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 477–481.
Google Scholar
Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita przy współudziale Czempki-Wiewióry i M. Ślawskiej (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice, s. 73–102.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., Maliszewski B., 2018, Jak lepiej (nie) pisać? O błędach popełnianych przez Ukraińców zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, w: A. Krawczuk, I. Bundza (red.), Polonistyka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym, Lwów, s. 354–363.
Google Scholar
Dziennik Ustaw, 2012, poz. 161, roz. IV, art. 30, p. 7.
Google Scholar
Europejski system opisu kształcenia językowego, 2003, Warszawa.
Google Scholar
Górecki M, Stawska M., 1993, Błędy językowe charakterystyczne dla młodzieży polskiej ze Wschodu, w: J. Mazur (red.), Metody kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, Lublin, s. 49–55.
Google Scholar
Izdebska-Długosz D., 2016, „Czyje są te syny?”, czyli o błędach w rodzaju męskoosobowym popełnianych przez studentów ukraińskojęzycznych, w: A. Roter-Bourkane, A. Kwiatkowska (red.), Horyzonty nauczania języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 43–57.
Google Scholar
Janowska i in. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar
Kowalewski J., 2015, Czy można się uczyć na błędach? Wnioski dydaktyczne wynikające z analizy błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego na Ukrainie, w: I. Bundza, J. Kowalewski, A. Krawczuk (red.), Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność, Kijów, s. 361–376.
Google Scholar
Krawczuk A., 2006, Błędy gramatyczne studentów polonistyki lwowskiej spowodowane polsko-ukraińską interferencją, „Postscriptum”, nr 2 (52), s. 137–153.
Google Scholar
Maliszewski B., 2014, Per errata ad astra – zwalczanie interferencji gramatycznych w procesie nauczania języka polskiego studentów ze Wschodu, w: M. Dziwisz i in. (red.), Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, Lublin, s. 221–230.
Google Scholar
Przechodzka G., 1993, Z problematyki interferencji językowej w nauczaniu języka polskiego Polaków ze Wschodu, w: J. Mazur (red.), Metody kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, Lublin, s. 39–48.
Google Scholar
Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego w świetle badań ilościowych, Kraków.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, 1981, M. Szymczak (red.), Warszawa.
Google Scholar
Szulc A., 1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego,Warszawa.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 1993, Błędy językowe a zjawisko interferencji międzyjęzykowej, „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. 12, s. 69–82.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.