Badanie prawidłowości oceny prac egzaminacyjnych (podstawy prawne, zasady, procedury, problemy, wnioski)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.12

Słowa kluczowe:

Państwowa Komisja ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, badanie prawidłowości oceny prac egzaminacyjnych, dokumenty egzaminacyjne, skala ocen

Abstrakt

Badanie prawidłowości oceny prac egzaminacyjnych to prawny obowiązek nałożony przez prawodawcę na PKds.PZJPjO po zmianie ustawy o języku polskim w 2015 r., na podstawie której nadano uprawnienia do organizowania i przeprowadzania państwowych egzaminów certyfikatowych z JPJO tzw. podmiotom uprawnionych.  Pozwoliło to na szerszy dostęp do egzaminów osobom zainteresowanym posiadaniem urzędowego poświadczenia  znajomości języka polskiego. Badanie prowadzone jest w oparciu o stosowne dokumenty egzaminacyjne, a jego wyniki PKds.ZJPjO przekazuje podmiotom. Zgodnie z przepisami badaniu poddaje się minimum 20% prac po  każdej sesji egzaminacyjnej przeprowadzonej przez dany podmiot. W artykule omówiono akty prawne, procedury i zasady przeprowadzanych badań, a także ich rezultaty i wpływ na jakość sprawdzania arkuszy egzaminacyjnych, standaryzację  i obiektywizację oceny.  

Bibliografia

Gaszyńska-Magiera M., Horbatowski P., Lipińska E., Mędak S., 1999, Testy biegłości ‘98. Koncepcja teoretyczna i organizacja, w: W. Miodunka, J. Rokicki (red.), Oswajanie chrząszcza w trzcinie, czyli o kształceniu cudzoziemców w Instytucie Polonijnym Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 103–116.
Google Scholar

Gębal P.E., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., Gębal P.E. (red.), 2016, O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C1, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., Pukas-Palimąka D., 1997, Ewaluacja testów biegłości do nauczania języka polskiego jako obcego, „Przegląd Polonijny”, z. 2, s. 115–122.
Google Scholar

Lipińska E., Seretny A. (red.), 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Martyniuk W., 2001, Certyfikatowe testy biegłości w języku polskim jako obcym, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 495–496.
Google Scholar

Miodunka W., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., Rokicki J. (red.), 1999, Oswajanie chrząszcza w trzcinie, czyli o kształceniu cudzoziemców w Instytucie Polonijnym Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., Seretny A. (red.), 2016, Język, literatura i kultura polska w świecie, Kraków.
Google Scholar

Nycz R., Miodunka W., Kunz T. (red.), 2011a, Polonistyka bez granic, t. 1: Wiedza o literaturze i kulturze, Kraków.
Google Scholar

Nycz R., Miodunka W., Kunz T. (red.), 2011b, Polonistyka bez granic, t. 2: Glottodydaktyka polonistyczna – współczesny język polski – językowy obraz świata, Kraków.
Google Scholar

Przechodzka G. (2022), Historia wprowadzania europejskiej certyfikacji językowej z języka polskiego jako obcego. Co warto wiedzieć?, „Asystent. Pismo Nauczyciela Polonijnego”, t. 27, s. 35–37.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 października 2003 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://isap.sejm.gov.pl [22.06.2024].
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 października 2003 r. w sprawie Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, https://isap.sejm.gov.pl [20.10.2024].
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 grudnia 2015 r. w sprawie Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji [20.06.2024].
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji [22.06.2024].
Google Scholar

Seretny A., 2010, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Ustawa o obywatelstwie polskim z dnia 2 kwietnia 2009 r., https://isap.sejm.gov.pl [20.06.2024].
Google Scholar

Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o zmianie Ustawy o języku polskim, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji [20.06.2024].
Google Scholar

Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, https://certyfikatpolski.pl/system-certyfikacji [20.06.2024].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-08-22

Jak cytować

Przechodzka, G. (2025). Badanie prawidłowości oceny prac egzaminacyjnych (podstawy prawne, zasady, procedury, problemy, wnioski). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 129–139. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.12