This is an outdated version published on 2024-09-06. Read the most recent version.

The young Ukrainians about polish politeness

Authors

  • Emilia Sztabnicka-Gradowska Politechnika Łódzka, Centrum Językowe image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.12

Keywords:

linquistic politeness, Ukrainians’ opinions of polish politeness, methodology of Polish language teaching

Abstract

The main aim of this article is to present the young Ukrainians’ opinion of Polish linquistic politeness. Two research techniques were used to collect research material: an unstructured in person interview and an online survey. The project was carried out in accordance with an intercultural approach – foreigners living in Poland described Polish politeness. In the collected material, most of the rules governing the system of Polish linguistic politeness were found. The Ukrainians’ statements showed a picture of Poles who are polite and willing to help. The greatest difficulty for respondents at the beginning of their stay in Poland was usually the correct use of addressing expressions and honorifics, which is why this issue was provided with a longer commentary. The analysis carried out in this article may facilitate teaching practice because it draws attention to elements that are difficult for learners.

References

Antas J., 2002, Polskie zasady grzeczności, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia II. Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Kraków, s. 347–363.
Google Scholar

Bednarska K., 2014, Rola transferu językowego w nauczaniu języka polskiego Słoweńców, Łódź.
Google Scholar

Biernacka M., Grochala B., 2023, Cele i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej – rozważania na koniec 2023 roku, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 9–19. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.01
Google Scholar

Harmer J., 2008, The Practice of English Language Teaching, Londyn.
Google Scholar

Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.
Google Scholar

Korol L., 2007, Kłopoty Ukraińców z polską etykietą językową, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język w kontekstach i kontaktach światowych, Poznań, s. 873–878.
Google Scholar

Krasowska H., 2013, Ukraińcy, w: M. Marcjanik (red.), Jak zwracają się do siebie Europejczycy, Warszawa, s. 71–87.
Google Scholar

Krawczuk A., 2008, Nauczanie Ukraińców polskiej etykiety językowej (zwracanie się do adresata), w: W. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 301–312.
Google Scholar

Marcjanik M., 2002, Proces przewartościowania polskiej grzeczności językowej, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia II, tom 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Kraków, s. 391–396.
Google Scholar

Marcjanik M., 2008, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
Google Scholar

Marcjanik M., 2010, Problem kodyfikacji współczesnej normy grzecznościowej, w: Słowa – kładki, na których spotykają się ludzie różnych światów, Warszawa, s. 281–291.
Google Scholar

Marcjanik M. (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Warszawa.
Google Scholar

Ożóg K., 2004, Model współczesnej polskiej grzeczności językowej, w: J. Bartmiński (red.), Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, Lublin, s. 143–149.
Google Scholar

Ożóg K., 2005, Współczesny model polskiej grzeczności językowej, „Język a Kultura”, nr 17.
Google Scholar

Rabczuk A., 2015, „Jak całować polskim kobietom ręce?” Analiza i interpretacja wyników badań na temat polskiej grzeczności językowej cudzoziemców, w: Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność, Kijów, s. 499–514.
Google Scholar

Skudrzyk A., 2007, Normy grzecznościowych zachowań językowych (etykieta językowa, savoir-vivre, bon ton, dobre wychowanie, grzeczność językowa), w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, s. 105–122.
Google Scholar

Szulc A., 1997, hasło: interferencja, w: Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa, s. 91–94.
Google Scholar

Zarzycka G., 2010, Incydenty krytyczne, czyli najtrudniejsze doświadczenia słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 63–78.
Google Scholar

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_021_17.PDF [12.05.2017].
Google Scholar

https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_030_21.PDF [23.01.2024].
Google Scholar

https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_033_23.PDF [23.01.2024].
Google Scholar

Published

2024-09-06

Versions

How to Cite

Sztabnicka-Gradowska, E. (2024). The young Ukrainians about polish politeness. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 183–207. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.12