Młodzi Ukraińcy o polskiej grzeczności
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.12Słowa kluczowe:
grzeczność językowa, opinie Ukraińców o polskiej grzeczności, glottodydaktyka polonistycznaAbstrakt
Głównym celem artykułu jest przedstawienie opinii młodych Ukraińców na temat polskiej grzeczności językowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano dwie techniki badawcze: wywiad swobodny oraz ankietę internetową. Projekt zrealizowano zgodnie z podejściem interkulturowym – to cudzoziemcy mieszkający w Polsce opisywali polską grzeczność. W zebranym materiale udało się odnaleźć większość praw rządzących systemem polskiej grzeczności językowej. Z wypowiedzi Ukraińców wyłania się obraz Polaków, którzy są na co dzień uprzejmi i chętni do pomocy. Największą trudność na początku pobytu w Polsce zwykle sprawiało respondentom poprawne posługiwanie się zwrotami adresatywnymi, dlatego to zagadnienie opatrzono dłuższym komentarzem. Analiza przeprowadzona w tym artykule może ułatwić praktykę dydaktyczną, gdyż zwraca się tu uwagę na elementy trudne dla uczących się.
Bibliografia
Antas J., 2002, Polskie zasady grzeczności, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia II. Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Kraków, s. 347–363.
Google Scholar
Bednarska K., 2014, Rola transferu językowego w nauczaniu języka polskiego Słoweńców, Łódź.
Google Scholar
Biernacka M., Grochala B., 2023, Cele i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej – rozważania na koniec 2023 roku, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 9–19. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.01
Harmer J., 2008, The Practice of English Language Teaching, Londyn.
Google Scholar
Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.
Google Scholar
Korol L., 2007, Kłopoty Ukraińców z polską etykietą językową, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język w kontekstach i kontaktach światowych, Poznań, s. 873–878.
Google Scholar
Krasowska H., 2013, Ukraińcy, w: M. Marcjanik (red.), Jak zwracają się do siebie Europejczycy, Warszawa, s. 71–87.
Google Scholar
Krawczuk A., 2008, Nauczanie Ukraińców polskiej etykiety językowej (zwracanie się do adresata), w: W. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 301–312.
Google Scholar
Marcjanik M., 2002, Proces przewartościowania polskiej grzeczności językowej, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia II, tom 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Kraków, s. 391–396.
Google Scholar
Marcjanik M., 2008, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
Google Scholar
Marcjanik M., 2010, Problem kodyfikacji współczesnej normy grzecznościowej, w: Słowa – kładki, na których spotykają się ludzie różnych światów, Warszawa, s. 281–291.
Google Scholar
Marcjanik M. (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Warszawa.
Google Scholar
Ożóg K., 2004, Model współczesnej polskiej grzeczności językowej, w: J. Bartmiński (red.), Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, Lublin, s. 143–149.
Google Scholar
Ożóg K., 2005, Współczesny model polskiej grzeczności językowej, „Język a Kultura”, nr 17.
Google Scholar
Rabczuk A., 2015, „Jak całować polskim kobietom ręce?” Analiza i interpretacja wyników badań na temat polskiej grzeczności językowej cudzoziemców, w: Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność, Kijów, s. 499–514.
Google Scholar
Skudrzyk A., 2007, Normy grzecznościowych zachowań językowych (etykieta językowa, savoir-vivre, bon ton, dobre wychowanie, grzeczność językowa), w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, s. 105–122.
Google Scholar
Szulc A., 1997, hasło: interferencja, w: Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa, s. 91–94.
Google Scholar
Zarzycka G., 2010, Incydenty krytyczne, czyli najtrudniejsze doświadczenia słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 63–78.
Google Scholar
http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_021_17.PDF [12.05.2017].
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2017/05/021
https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_030_21.PDF [23.01.2024].
Google Scholar
https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_033_23.PDF [23.01.2024].
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-04 - (2)
- 2024-09-06 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.