Młodzi Ukraińcy o polskiej grzeczności

Autor

  • Emilia Sztabnicka-Gradowska Politechnika Łódzka, Centrum Językowe image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.12

Słowa kluczowe:

grzeczność językowa, opinie Ukraińców o polskiej grzeczności, glottodydaktyka polonistyczna

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest przedstawienie opinii młodych Ukraińców na temat polskiej grzeczności językowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano dwie techniki badawcze: wywiad swobodny oraz ankietę internetową. Projekt zrealizowano zgodnie z podejściem interkulturowym – to cudzoziemcy mieszkający w Polsce opisywali polską grzeczność. W zebranym materiale udało się odnaleźć większość praw rządzących systemem polskiej grzeczności językowej. Z wypowiedzi Ukraińców wyłania się obraz Polaków, którzy są na co dzień uprzejmi i chętni do pomocy. Największą trudność na początku pobytu w Polsce zwykle sprawiało respondentom poprawne posługiwanie się zwrotami adresatywnymi, dlatego to zagadnienie opatrzono dłuższym komentarzem. Analiza przeprowadzona w tym artykule może ułatwić praktykę dydaktyczną, gdyż zwraca się tu uwagę na elementy trudne dla uczących się.

Bibliografia

Antas J., 2002, Polskie zasady grzeczności, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia II. Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Kraków, s. 347–363.
Google Scholar

Bednarska K., 2014, Rola transferu językowego w nauczaniu języka polskiego Słoweńców, Łódź.
Google Scholar

Biernacka M., Grochala B., 2023, Cele i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej – rozważania na koniec 2023 roku, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 30, s. 9–19. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.01
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.01

Harmer J., 2008, The Practice of English Language Teaching, Londyn.
Google Scholar

Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.
Google Scholar

Korol L., 2007, Kłopoty Ukraińców z polską etykietą językową, w: M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński (red.), Literatura, kultura i język w kontekstach i kontaktach światowych, Poznań, s. 873–878.
Google Scholar

Krasowska H., 2013, Ukraińcy, w: M. Marcjanik (red.), Jak zwracają się do siebie Europejczycy, Warszawa, s. 71–87.
Google Scholar

Krawczuk A., 2008, Nauczanie Ukraińców polskiej etykiety językowej (zwracanie się do adresata), w: W. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków, s. 301–312.
Google Scholar

Marcjanik M., 2002, Proces przewartościowania polskiej grzeczności językowej, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia II, tom 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Kraków, s. 391–396.
Google Scholar

Marcjanik M., 2008, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
Google Scholar

Marcjanik M., 2010, Problem kodyfikacji współczesnej normy grzecznościowej, w: Słowa – kładki, na których spotykają się ludzie różnych światów, Warszawa, s. 281–291.
Google Scholar

Marcjanik M. (red.), 2007, Grzeczność na krańcach świata, Warszawa.
Google Scholar

Ożóg K., 2004, Model współczesnej polskiej grzeczności językowej, w: J. Bartmiński (red.), Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, Lublin, s. 143–149.
Google Scholar

Ożóg K., 2005, Współczesny model polskiej grzeczności językowej, „Język a Kultura”, nr 17.
Google Scholar

Rabczuk A., 2015, „Jak całować polskim kobietom ręce?” Analiza i interpretacja wyników badań na temat polskiej grzeczności językowej cudzoziemców, w: Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność, Kijów, s. 499–514.
Google Scholar

Skudrzyk A., 2007, Normy grzecznościowych zachowań językowych (etykieta językowa, savoir-vivre, bon ton, dobre wychowanie, grzeczność językowa), w: A. Achtelik, J. Tambor (red.), Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, Katowice, s. 105–122.
Google Scholar

Szulc A., 1997, hasło: interferencja, w: Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa, s. 91–94.
Google Scholar

Zarzycka G., 2010, Incydenty krytyczne, czyli najtrudniejsze doświadczenia słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 63–78.
Google Scholar

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_021_17.PDF [12.05.2017].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1088/1475-7516/2017/05/021

https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_030_21.PDF [23.01.2024].
Google Scholar

https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_033_23.PDF [23.01.2024].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06 — zaktualizowane 2024-10-04

Wersje

Jak cytować

Sztabnicka-Gradowska, E. (2024). Młodzi Ukraińcy o polskiej grzeczności. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 183–207. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.12 (Original work published 6 wrzesień 2024)