This is an outdated version published on 2024-09-06. Read the most recent version.

Teaching Polish as a foreign language in the field of biology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.21

Keywords:

biology course, curriculum, specialist language, Polish as a foreign language

Abstract

The article is the result of many years of work with foreigners who over the years have been participants of the course preparing for medical studies in Poland. The courses were held in Lodz at the Polish Language Center for Foreigners of the University of Lodz, and they were the starting point for writing this article. Its first part shows the specificity of teaching a subject other than Polish, in this case biology, in the Study Center in Lodz. The next part presents the expected learning outcomes in all language skills – listening, speaking, reading and writing. The last and at the same time the most important part of this work is the presentation of the content of education, the main element of which is a table showing what vocabulary, language structures and specific phrases should be introduced when teaching biology in Polish.

References

Chłopicka M., Pukas-Palimąka D., 1989, Dobór materiału językowego do nauczania obcokrajowców polskiego języka medycznego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 2, s. 29–38.
Google Scholar

Chłopicka-Wielgos M., Pukas-Palimąka D., 1996, Nauczanie języka specjalistycznego, a nie tylko terminologii, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, s. 69–80.
Google Scholar

Danecka-Chwals A., Pukas-Palimąka D., Chłopicka M., 1979, Z zagadnień nauczania odmiany specjalistycznej języków obcych (na przykładzie nauczania języka medycznego studentów polonijnych), „Przegląd Polonijny”, t. 5, z. 4, s. 73–82.
Google Scholar

Gaze M., Maćkowiak R., 2021, Nauczanie języka polskiego jako obcego w czasie pandemii koronawirusa w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego. Część I. Aspekt organizacyjny i dydaktyczny, „Archive of Social Social Science and Humanities”, t. 1, s. 41–52.
Google Scholar

Hahn-Piłat M. (red.), 2002, Wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka, Łódź.
Google Scholar

Kaźmierczak J., Gosztowt I., 2012, Podstawy cytologii i genetyki, Łódź.
Google Scholar

Kubiak B., 2002, Pojęcie języka specjalistycznego, „Języki Obce w Szkole”, nr 5, s. 6–11.
Google Scholar

Ławnicka-Borońska M., Kubacka K., 2016, Język polski medyczny w wybranych materiałach dydaktycznych ostatniego ćwierćwiecza, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 215–235. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.17
Google Scholar

Maćkowiak R., Gaze M., 2021, Nauczanie języka polskiego jako obcego w czasie pandemii koronawirusa w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego. Część II. Aspekt techniczny, „Archive of Social Social Science and Humanities”, t. 1, s. 53–67.
Google Scholar

Madej E., Janzi K., Zastrzeżyńska J., 1992, Podręczny arabsko-polski słownik medyczny, Łódź.
Google Scholar

Mazur J., 1996, Rola kształcenia specjalistycznego w przygotowaniu merytorycznym i komunikacyjnym cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 7/8, s. 5–11.
Google Scholar

Ostromęcka-Frączak B., 2010, Wkład pracowników Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ w rozwój polskiej glottodydaktyki, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 19–27.
Google Scholar

Regulamin postępowania o nadanie akredytacji Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej na organizację Kursów języka polskiego w latach 2021–2023, [online] https://nawa.gov.pl/images/users/629/Akredytacja-NAWA---regulamin-postepowania.pdf [26.04.2023].
Google Scholar

Rubaj S., 1979, Kierunki i metody doskonalenia procesu nauczania fizyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź (nieopublikowana praca doktorska).
Google Scholar

Stelmasiak M., Osemlak J., 1981, Atlas anatomii człowieka, Warszawa.
Google Scholar

Wielkiewicz-Jałmużna D., 2008, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w latach 1952–2002, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 15, Łódź.
Google Scholar

Wilhelms I., 2016, Specyfika nauczania języka polskiego jako obcego w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego. Przykłady korelacji międzyprzedmiotowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 115–125. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.09
Google Scholar

Wnuk M., Rodriguez J., 1983, Słownik biologiczny polsko-hiszpański dla słuchaczy Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar

Wróbel D., Zielińska A., 2016, Nauczanie języka polskiego jako obcego w zakresie matematyki. Charakterystyka procesu dydaktycznego i treści kształcenia, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 23, s. 127–140. https://doi.org/10.18778/0860-6587.23.10
Google Scholar

Zarzycka G., 2017, Język polski w odmianie akademickiej. Propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 136–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10
Google Scholar

Published

2024-09-06

Versions

How to Cite

Kaźmierczak, J., & Maćkowiak, R. (2024). Teaching Polish as a foreign language in the field of biology. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 349–365. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.21