This is an outdated version published on 2023-12-07. Read the most recent version.

Which came first, the chicken or the egg? – chronological reflections upon the beginnings of teaching polish as a foreign language in Lodz and Warsaw

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.25

Keywords:

Polonicum, University of Warsaw, University of Lodz, the history of teaching Polish as a foreign language, Polish glottodidactics

Abstract

The following text is not only a contribution to the history of teaching Pol­ish as a foreign language in Warsaw and Lodz, but also further historical research on Polish glottodidactics, especially in the first years after the Second World War, and in the interwar period. Not only does it mark the 70th anniversary of University of Lodz’s center, but also almost 100 years of the first Polish class held for foreigners at the revived University of Warsaw.

References

Brzeziński A. M., 2010, Oskar Halecki – sekretarz Komisji Międzynarodowej Współpracy Intelektualnej Ligi Narodów (1922–1924), „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, R. 55, nr 1, s. 7–35.
Google Scholar

Dąbrowska A., 2018, Byli przed nami, uczyli przed nami. Nauczanie języka polskiego jako obcego (jpjo) – spojrzenie diachroniczne, w: A. Achtelik, K. Graboń (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki, Katowice, s. 15–43.
Google Scholar

Dembowski W., 1970, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, w: A. Kłoskowska (red.), Uniwersytet Łódzki (1945–1970), Łódź, s. 197–198.
Google Scholar

Diniejko A., 2013, O polsko-koreańskich kontaktach naukowych, kulturalnych i literackich, „Azja-Pacyfik”, t. XVI, s. 158–183.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15804/ap201309

Duralska D., Guzek A.K. (red.), 2019, Poczet dziekanów Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego wraz z kroniką zdarzeń w latach 1915–2018, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323538233

Frybes S., 1962, Sprawozdanie z działalności Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców, „Roczniki Uniwersytetu Warszawskiego 1959–1961”, t. II, s. 143–152.
Google Scholar

Gębal P., 2014, Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków.
Google Scholar

Jasińska A., Korzenie chińskiej polonistyki są w Warszawie (z Archiwum Uniwersytetu Warszawskiego) – w przygotowaniu.
Google Scholar

Jekiel W., 1997, Czterdzieści lat kursów języka polskiego dla cudzoziemców na Uniwersytecie Warszawskim, w: B. Janowska i J. Porayski-Pomsta (red.), Język polski w kraju i za granicą. Tom I, Warszawa, s. 21–25.
Google Scholar

Judkowiak B. (red.), 2013, Roman Pollak – Giovanni Maver. Korespondencja (1925–1969), Poznań.
Google Scholar

Kajak P., 2021, Zanim powstało Polonicum. Przyczynek do historii warszawskiej glottodydaktyki polonistycznej, w: G. Leszczyński, A. Zieniewicz (red.), Bezdroża glottodydaktyki polonistycznej. Studia, rozprawy i szkice, Warszawa, s. 11–33.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323551812.pp.11-33

Kajak P., 2023, Zakopane 1928 – pierwszy w historii wakacyjny kurs kultury polskiej (i języka polskiego) dla cudzoziemców, w: P. Potasińska (red.), Wiele dalekich rejsów. Kultura polska dla cudzoziemców, Warszawa (w przygotowaniu).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323560111.pp.49-66

Kulczycka-Saloni J., Jakubowski J.Z., Libera Z., Frybes S., Grabowska M. (red.), 1964, Z dziejów polonistyki warszawskiej, Warszawa.
Google Scholar

Kurs Uniwersytetu Warszawskiego dla slawistów, 1961, „Biuletyn Polonistyczny”, nr 4/10, s. 84–86.
Google Scholar

Lewandowski J., 1971, Analityczna bibliografia nauczania języka polskiego jako obcego w PRL (1945–1970), Warszawa.
Google Scholar

Lewandowski J., 1985, Nauczanie języka polskiego cudzoziemców w Polsce. Monografia glottodydaktyczna, Warszawa.
Google Scholar

Lewicki F., 1952, Studenci koreańscy przybyli na studia do Polski, „Po prostu. Studenckie czasopismo społeczno-literackie”, nr 3 (166) z 17 stycznia 1952 r., s. 3.
Google Scholar

Miodunka W.T., 2020a, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018. Część I: Polszczyzna i Polacy w świecie w latach 1918–1939, „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 7–25. http://doi.org/10.33896/PorJ.2020.1.1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.1.1

Miodunka W.T., 2020b, Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918–2018. Część II: Polszczyzna i Polonia w świecie w latach 1944–2018, „Poradnik Językowy”, nr 2, s. 7–28. http://doi.org/10.33896/PorJ.2020.2.1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33896/PorJ.2020.2.1

Miodunka W.T., 2022, Rozwój ośrodków nauczania języka polskiego jako obcego w Polsce w latach 1952–2021, w: S. Cygan, M. Marczewska, K. Ostrowska (red.), Glottodydaktyka polonistyczna wczoraj, dziś, jutro. Między doświadczeniem a nowymi wyzwaniami, Kielce, s. 15–26.
Google Scholar

Ostromęcka-Frączak B., 2010, Wkład pracowników Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ w rozwój polskiej glottodydaktyki, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 19–27.
Google Scholar

Piskurewicz J., 1995, Ośrodki upowszechniania nauki polskiej we Włoszech 1918–1939, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, R. 40, nr 2, s. 57–70.
Google Scholar

Pleskot P., 2012, Zagraniczni studenci w stalinowskiej Warszawie, w: P. Pleskot (red.), Cudzoziemcy w Warszawie (1945–1989), Warszawa, s. 13–26.
Google Scholar

Rakowski B., 2010, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego (1958–2008), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, s. 9–17.
Google Scholar

Rohozińska E., Skura M., Piasecka A. (red.), 2006, Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz Polonicum, Warszawa.
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Szkół Wyższych i Nauki z dnia 15 września 1951 r. w sprawie utworzenia studiów przygotowawczych w niektórych szkołach wyższych, Dz.U.1951.48.355.
Google Scholar

Skład uniwersytetu i spis wykładów na rok akademicki 1926–1927, 1926, Warszawa.
Google Scholar

Sprawozdanie z posiedzenia Polskiego Biura Uniwersyteckiego, 10.12.1927, 1927, Archives UNESCO, IICI, C.II.16.
Google Scholar

Studium języka i kultury polskiej dla cudzoziemców na Uniwersytecie Warszawskim, 1961, „Biuletyn Polonistyczny”, nr 4/13, s. 85–89.
Google Scholar

Ślaski J., 2007, Giovanni Maver i padewskie początki polonistyki uniwersyteckiej we Włoszech, „Postscriptum”, nr 1 (53), s. 251–258.
Google Scholar

Wielkiewicz-Jałmużna D., 2008, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego w latach 1952–2002, Łódź.
Google Scholar

Yi L., 2010, W przyjaźni polsko-chińskiej rozkwitła moja młodość, w: J. Włodarski, K. Zeidler, M. Burdelski (red.), Chiny w oczach Polaków. Państwo – społeczeństwo – kultura. Księga jubileuszowa z okazji 60-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Chińską Republiką Ludową, Gdańsk, s. 203–210.
Google Scholar

Zarządzenie Ministra Szkolnictwa Wyższego z dn. 11 maja 1961 r., w sprawie powołania Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców w Uniwersytecie Warszawskim, nr DUE-I-3a/15/61.
Google Scholar

Kursy Wakacyjne o Kulturze Polskiej dla Cudzoziemców w 1934 r., 1934, Warszawa.
Google Scholar

Kursy Wakacyjne o Kulturze Polskiej dla Cudzoziemców w 1935 r., 1935, Warszawa.
Google Scholar

Kursy Wakacyjne o Kulturze Polskiej dla Cudzoziemców w 1936 r., 1936, Warszawa.
Google Scholar

Kursy Wakacyjne o Kulturze Polskiej dla Cudzoziemców w 1937 r., 1937, Warszawa.
Google Scholar

Kursy Wakacyjne o Kulturze Polskiej dla Cudzoziemców w 1938 r., 1938, Warszawa.
Google Scholar

Kursy Wakacyjne o Kulturze Polskiej dla Cudzoziemców w 1939 r., 1939, Warszawa.
Google Scholar

Program. Kurs Wakacyjny o Kulturze Polskiej dla Cudzoziemców w Warszawie i Krakowie 31.VII–26.VIII 1933, 1933, Warszawa.
Google Scholar

Published

2023-12-07

Versions

How to Cite

Kajak, P. (2023). Which came first, the chicken or the egg? – chronological reflections upon the beginnings of teaching polish as a foreign language in Lodz and Warsaw. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 30, 417–432. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.25