Wyniki egzaminu gimnazjalnego jako miernik kapitału społecznego w aglomeracji poznańskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2543-9421.02.08Słowa kluczowe:
wyniki edukacyjne, suburbanizacja, prognoza demograficzna, aglomeracja poznańskaAbstrakt
Celem autorki artykułu jest przedstawienie zróżnicowania przestrzennego wyników egzaminu gimnazjalnego w aglomeracji poznańskiej. W artykule odwołano się do teorii kapitału społecznego, rozwijanej na gruncie nauk społecznych przez J.S. Colemana, formułując tezę, że proces suburbanizacji powoduje zmianę społeczności lokalnych pod względem cech kapitału społecznego, co uwidacznia się w przestrzennym zróżnicowaniu wyników egzaminów gimnazjalnych.
Bibliografia
Coleman J.S., 1988, Social capital in the creation of human capital, „American Journal of Sociology”, 94, suplement, s. 95–120.
Google Scholar
Dolata R., 2008, Szkoła – segregacje – nierówności, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Dolata R., 2010, Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjach, [w:] J. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Edukacja. Równość czy jakość?, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar
Dolata R., Jasińska A., Modzelewski M., 2012, Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie różnicowania się gimnazjów w dużych miastach, „Polityka Społeczna”, nr tematyczny, 1, s. 41–47.
Google Scholar
Dyrda M.J., Zienkiewicz J., 2016, Wychowanie w rodzinie źródłem kapitału społecznego, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, XXIX, 1.
Google Scholar
Działek J., 2011, Kapitał społeczny – ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza, „Studia Regionalne i Lokalne”, 3 (45).
Google Scholar
Heffner K., 2016, Proces suburbanizacji a polityka miejska w Polsce, [w:] Miasto – region – gospodarka w badaniach geograficznych. W stulecie urodzin Profesora Ludwika Straszewicza, T. Marszał (red.), Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 75–110.
Google Scholar
Herbst M., 2006, Human capital, formation in Poland. Where does educational quality come from?, „Regional and Local Studies”, special issue (2006).
Google Scholar
Ilnicki D., 2002, Przekształcenia wybranych elementów struktur demograficznych miejscowości charakterystycznych dla strefy podmiejskiej Wrocławia, „Biuletyn Geograficzny”, 1, UMK w Toruniu.
Google Scholar
Israel G.D., Beaulieu L.J., Hartless G., 2001, The influence of family and community social capital on educational achievement, „Rural Sociology”, 66 (1), s. 43–68.
Google Scholar
Klaassen L.H., Paelinck J.H.P., 1981, Dynamics of urban development, Gower, Aldershot.
Google Scholar
Kurek S., Gałka J., Wójtowicz M., 2014, Wpływ suburbanizacji na przemiany wybranych struktur demograficznych i powiązań funkcjonalno-przestrzennych w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, Wyd. Naukowe UP, Kraków.
Google Scholar
Markowski T., 2016, Kapitał terytorialny jako cel zintegrowanego planowania rozwoju, „Mazowsze. Studia Regionalne”, 18.
Google Scholar
McNeal Ralph B. Jr., 1999, Parental involvement as social capital: differential effectiveness on science achievement, truancy, and dropping out, „Social Forces”, 78(l), s. 117–144.
Google Scholar
Morgan S.L., Sᴓrensen A.B., 1999, Parnetal networks, social closure, and mathematics learning: a test of Coleman’s social capital explanation of school effects, „American Sociological Review”, 64.
Google Scholar
Radoła M., 2013, Kapitał społeczny a osiągnięcia szkolne ucznia, „Studia Edukacyjne”, 27.
Google Scholar
Sadura P., 2012, Szkoła i nierówności społeczne. Diagnoza zjawiska i propozycja progresywnej polityki edukacyjnej w Polsce, Raport Fundacji Amicus Europae, Warszawa.
Google Scholar
Śleszyński P., 2003, Uwarunkowania zróżnicowań przestrzennych wyników egzaminu gimnazjalnego w 2002 r., IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar
Walaszek M., 2016, Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej, Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, Poznań.
Google Scholar
Węcławowicz G., Bański J., Degórski M., Komornicki T., Korcelli P., Śleszyński P., 2006, Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku, „Monografie IGiPZ PAN”, 6.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.