Przekształcenia sieci szkolnej pod wpływem zmian demograficznych w aglomeracji poznańskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/2543-9421.01.12Słowa kluczowe:
edukacja, sieć szkolna, szkoły samorządowe i niesamorządowe, aglomeracja poznańskaAbstrakt
Zmiany przestrzenne i organizacyjne sieci szkolnej w aglomeracji poznańskiej w ostatnich kilkunastu latach wynikały przede wszystkim ze zmieniających się uwarunkowań demograficznych, będących przejawem procesu suburbanizacji. W wyniku tego procesu w strefie podmiejskiej dynamicznie wzrosła liczba uczniów w szkołach, tymczasem w strefie centralnej aglomeracji znacznie zmalała. Celem artykułu była charakterystyka przemian demograficznych zachodzących w ostatnich latach w aglomeracji poznańskiej oraz ich wpływu na kształtowanie sieci szkolnej.
Bibliografia
Dziemianowicz-Bąk A., Dzierzgowski J., 2014, Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom. Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku. Raport z badania, Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Kaczmarek T., 2008, Aglomeracja poznańska jako region badania i działania, [w:] T. Kaczmarek, A. Mizgajski (red.), Powiat poznański. Jakość przestrzeni i jakość życia, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Lisowski A., Grochowski M., 2008, Procesy suburbanizacji. Uwarunkowania, formy i konsekwencje, Uniwersytet Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Lorens P., 2005, Suburbanizacja w procesie rozwoju miasta postsocjalistycznego, [w:] P. Lorens (red.), Problem suburbanizacji, Biblioteka Urbanisty 7, Urbanista, Warszawa.
Google Scholar
„Strategia rozwoju aglomeracji poznańskiej. Metropolia Poznań 2020”, 2011, Centrum Badań Metropolitalnych UAM, Poznań.
Google Scholar
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425).
Google Scholar
Walaszek M., 2016, Zróżnicowanie przestrzenne dostępności szkół oraz warunków i wyników nauczania w aglomeracji poznańskiej, praca doktorska napisana w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM, pod kier. prof. Tomasza Kaczmarka, Poznań.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.