Wyniki egzaminu gimnazjalnego jako miernik kapitału społecznego w aglomeracji poznańskiej

Autor

  • Marzena Walaszek Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.18778/2543-9421.02.08

Słowa kluczowe:

wyniki edukacyjne, suburbanizacja, prognoza demograficzna, aglomeracja poznańska

Abstrakt

Celem autorki artykułu jest przedstawienie zróżnicowania przestrzennego wyników egzaminu gimnazjalnego w aglomeracji poznańskiej. W artykule odwołano się do teorii kapitału społecznego, rozwijanej na gruncie nauk społecznych przez J.S. Colemana, formułując tezę, że proces suburbanizacji powoduje zmianę społeczności lokalnych pod względem cech kapitału społecznego, co uwidacznia się w przestrzennym zróżnicowaniu wyników egzaminów gimnazjalnych.

Bibliografia

Coleman J.S., 1988, Social capital in the creation of human capital, „American Journal of Sociology”, 94, suplement, s. 95–120.
Google Scholar

Dolata R., 2008, Szkoła – segregacje – nierówności, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Dolata R., 2010, Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjach, [w:] J. Łukasik, I. Nowosad, M.J. Szymański (red.), Edukacja. Równość czy jakość?, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar

Dolata R., Jasińska A., Modzelewski M., 2012, Wykorzystanie krajowych egzaminów jako instrumentu polityki oświatowej na przykładzie różnicowania się gimnazjów w dużych miastach, „Polityka Społeczna”, nr tematyczny, 1, s. 41–47.
Google Scholar

Dyrda M.J., Zienkiewicz J., 2016, Wychowanie w rodzinie źródłem kapitału społecznego, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, XXIX, 1.
Google Scholar

Działek J., 2011, Kapitał społeczny – ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza, „Studia Regionalne i Lokalne”, 3 (45).
Google Scholar

Heffner K., 2016, Proces suburbanizacji a polityka miejska w Polsce, [w:] Miasto – region – gospodarka w badaniach geograficznych. W stulecie urodzin Profesora Ludwika Straszewicza, T. Marszał (red.), Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 75–110.
Google Scholar

Herbst M., 2006, Human capital, formation in Poland. Where does educational quality come from?, „Regional and Local Studies”, special issue (2006).
Google Scholar

Ilnicki D., 2002, Przekształcenia wybranych elementów struktur demograficznych miejscowości charakterystycznych dla strefy podmiejskiej Wrocławia, „Biuletyn Geograficzny”, 1, UMK w Toruniu.
Google Scholar

Israel G.D., Beaulieu L.J., Hartless G., 2001, The influence of family and community social capital on educational achievement, „Rural Sociology”, 66 (1), s. 43–68.
Google Scholar

Klaassen L.H., Paelinck J.H.P., 1981, Dynamics of urban development, Gower, Aldershot.
Google Scholar

Kurek S., Gałka J., Wójtowicz M., 2014, Wpływ suburbanizacji na przemiany wybranych struktur demograficznych i powiązań funkcjonalno-przestrzennych w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, Wyd. Naukowe UP, Kraków.
Google Scholar

Markowski T., 2016, Kapitał terytorialny jako cel zintegrowanego planowania rozwoju, „Mazowsze. Studia Regionalne”, 18.
Google Scholar

McNeal Ralph B. Jr., 1999, Parental involvement as social capital: differential effectiveness on science achievement, truancy, and dropping out, „Social Forces”, 78(l), s. 117–144.
Google Scholar

Morgan S.L., Sᴓrensen A.B., 1999, Parnetal networks, social closure, and mathematics learning: a test of Coleman’s social capital explanation of school effects, „American Sociological Review”, 64.
Google Scholar

Radoła M., 2013, Kapitał społeczny a osiągnięcia szkolne ucznia, „Studia Edukacyjne”, 27.
Google Scholar

Sadura P., 2012, Szkoła i nierówności społeczne. Diagnoza zjawiska i propozycja progresywnej polityki edukacyjnej w Polsce, Raport Fundacji Amicus Europae, Warszawa.
Google Scholar

Śleszyński P., 2003, Uwarunkowania zróżnicowań przestrzennych wyników egzaminu gimnazjalnego w 2002 r., IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar

Walaszek M., 2016, Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej, Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, Poznań.
Google Scholar

Węcławowicz G., Bański J., Degórski M., Komornicki T., Korcelli P., Śleszyński P., 2006, Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku, „Monografie IGiPZ PAN”, 6.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Walaszek, M. (2017). Wyniki egzaminu gimnazjalnego jako miernik kapitału społecznego w aglomeracji poznańskiej. Konwersatorium Wiedzy O Mieście, 30(2), 75–80. https://doi.org/10.18778/2543-9421.02.08

Numer

Dział

Articles