Development of school network under the influence of demographic changes in the Poznań agglomeration
DOI:
https://doi.org/10.18778/2543-9421.01.12Keywords:
education, school network, governmental and non-governmental schools, Poznań agglomerationAbstract
Changes in spatial and organizational school network in the Poznań agglomeration in recent years resulted primarily from the changing demographic conditions, which are a manifestation of the suburbanization process. As a result of this process in a suburban area rapidly increased the number of pupils in schools, while in the central zone of the agglomeration, this number has decreased markedly. The aim of the article was to present the demographic changes taking place in recent years in the Poznań agglomeration and their impact on the school network.
References
Dziemianowicz-Bąk A., Dzierzgowski J., 2014, Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie stowarzyszeniom. Kontekst, proces i skutki przemian edukacyjnych w społecznościach lokalnych na podstawie analizy studiów przypadku. Raport z badania, Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Kaczmarek T., 2008, Aglomeracja poznańska jako region badania i działania, [w:] T. Kaczmarek, A. Mizgajski (red.), Powiat poznański. Jakość przestrzeni i jakość życia, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Lisowski A., Grochowski M., 2008, Procesy suburbanizacji. Uwarunkowania, formy i konsekwencje, Uniwersytet Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Lorens P., 2005, Suburbanizacja w procesie rozwoju miasta postsocjalistycznego, [w:] P. Lorens (red.), Problem suburbanizacji, Biblioteka Urbanisty 7, Urbanista, Warszawa.
Google Scholar
„Strategia rozwoju aglomeracji poznańskiej. Metropolia Poznań 2020”, 2011, Centrum Badań Metropolitalnych UAM, Poznań.
Google Scholar
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. 1991, nr 95, poz. 425).
Google Scholar
Walaszek M., 2016, Zróżnicowanie przestrzenne dostępności szkół oraz warunków i wyników nauczania w aglomeracji poznańskiej, praca doktorska napisana w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM, pod kier. prof. Tomasza Kaczmarka, Poznań.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.