Wpływ targów GameON 2019 na produkt miejski i promocję Kielc
DOI:
https://doi.org/10.18778/2543-9421.06.11Słowa kluczowe:
Targi GameON, event, impreza, event marketing miast, promocja, branding miastAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja targów gier komputerowych GameON zorganizowanych w Kielcach w 2019 r. Problem badawczy stanowiła ocena oddziaływania imprezy na rozwój produktu miejskiego Kielc oraz na promocję miasta. Opracowanie oparto na wynikach badań ankietowych wykonanych w grupie respondentów będących widzami imprezy. Zastosowano dobór dostępnościowy, dlatego rezultaty analizy nie mają charakteru reprezentatywnego. Za podbudowę teoretyczną posłużyła koncepcja event marketingu miast. Przeprowadzone badania wykazały, że zdaniem respondentów targi GameON 2019 to interesujące wydarzenie wzbogacające produkt miejski Kielc (głównie produkt turystyczny), wpływające pozytywnie na promocję miasta, a w konsekwencji na jego markę. Wykorzystana w artykule koncepcja obrazująca proces event marketingu miast znalazła swoje potwierdzenie w wybranym do badań studium przypadku.
Bibliografia
Anholt, S. (2004). Editor’s foreword to the first issue. Place Branding and Public Diplomacy, 1 (1), 4–11. https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.5990001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.5990001
Anholt, S. (2008). Place branding: Is it marketing or isn’t it? Place Branding and Public Diplomacy, 4 (1), 1–6. https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.6000088
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.6000088
Anholt, S. (2010). Places: Identity, image and reputation. London: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Bernardinum.
Google Scholar
Ashworth, G. (2009). The instruments of place branding: How is it done? European Spatial Research and Policy, 16 (1), 9–22. https://doi.org/10.2478/v10105-009-0001-9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/v10105-009-0001-9
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Borowczyk, K., Mikoś, J. (2021). Promocja. W: Encyklopedia Zarządzania. Pobrane z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Promocja (1.10.2021).
Google Scholar
CENTREX Central East European Exhibition Statistics (2019). Pobrane z: https://www.centrexstat.org/index.php/statistics-audit/centrex-statistics (1.10.2021).
Google Scholar
Cudny, W. (2016). Festivalisation of urban spaces: Factors, processes and effects. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31997-1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-31997-1
Cudny, W. (2019). City branding and promotion: The strategic approach. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351041942
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781351041942
Cudny, W. (2020). The concept of place event marketing: Setting the agenda. W: W. Cudny (red.), Urban events, place branding and promotion: Place event marketing (s. 1–24). London: Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429424847-1
Cudny, W. (red.) (2021). Place event marketing in the Asia Pacific region: Branding and promotion in cities. London: Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780367823764
Czerwiński, J. (2015). Podstawy turystyki. Warszawa: CeDeWu.
Google Scholar
Esu, B.B., Arrey, V.M.-E. (2009). Branding cultural festival as a destination attraction: A case study of Calabar Carnival Festival. International Business Research, 2 (3), 182–192. https://doi.org/10.5539/ibr.v2n3p182
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5539/ibr.v2n3p182
Florek, M. (2014). Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta źródła i pomiar. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Google Scholar
Gaming (2021). W: Techopedia. Pobrane z: https://www.techopedia.com/definition/1913/gaming (1.10.2021).
Google Scholar
García, B. (2004). Urban regeneration, arts programming and major events: Glasgow 1990, Sydney 2000 and Barcelona 2004. International Journal of Cultural Policy, 10 (1), 103–118. https://doi.org/10.1080/1028663042000212355
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/1028663042000212355
Getz, D. (2008). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, 29 (3), 403–428. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
Getz, D., Page, S.J. (2016a). Event studies: Theory, research and policy for planned events. London: Routledge.
Google Scholar
Getz, D., Page, S.J. (2016b). Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management, 52, 593–631. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.03.007
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.03.007
Goldblatt, J. (1990). Special events: The art and science of celebration. New York: Van Nostrand Reinhold.
Google Scholar
Gomez-Casero, G., Alba, C.A.J., López-Guzman, T., Gálvez, J.C.P. (2020). Theatre festival as a tourist attraction: A case study of Almagro International Classical Theatre Festival, Spain. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 14 (4), 599–617. https://doi.org/10.1108/IJCTHR-04-2019-0061
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/IJCTHR-04-2019-0061
Hoyle, L.H. (2002). Event marketing: How to successfully promote events festivals conventions and expositions. New York: John Wiley & Sons.
Google Scholar
Jaworowicz, M., Jaworowicz, P. (2016). Event marketing w zintegrowanej komunikacji marketingowej. Warszawa: Difin.
Google Scholar
Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł – organizacja – zarządzanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Kaplanidou, K. (2009). Relationships among behavioral intentions, cognitive event and destination images among different geographic regions of Olympic Games spectators. Journal of Sport & Tourism, 14 (4), 249–272. https://doi.org/10.1080/14775080903453815
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/14775080903453815
Kavaratzs, M., Ashworth, G. (2008). Place marketing: How did we get here and how are we going? Journal of Place Management and Development, 1 (2), 150–165. https://doi.org/10.1108/17538330810889989
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/17538330810889989
Kim, S.-K., Park, J.-A., Kim, W. (2016). The mediating effect of destination image on the relationship between spectator satisfaction and behavioral intentions at an international sporting event. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21 (3), 273–292. https://doi.org/10.1080/10941665.2015.1048262
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10941665.2015.1048262
Kotler, P.T., Armstrong, G. (2010). Principles of marketing. Upper Saddle River: Pearson.
Google Scholar
Kurek, W. (red.) (2012). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Łobocki, M. (2003). Metody i techniki badań pedagogicznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Mika, M. (2012). Formy turystyki biznesowej. W: W. Kurek (red.), Turystyka (s. 300–312). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Mokras-Grabowska, J. (2016). Turystyka sportowa – dyskusja terminologiczna. Turyzm/Tourism, 26 (1), 13–19. https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.02
Pawlicz, A. (2011). Turystyka międzynarodowa. W: A. Panasiuk (red.), Ekonomika turystyki i rekreacji (s. 344–370). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pilch, T., Bauman, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Google Scholar
Prayag, G., Savalli, M. (2020). Residents’ perceptions of event impacts and support for the 2012 Formula One Grand Prix in Monaco. W: D. Gursoy, R. Nunkoo, M. Yolal (red.), Festival and event tourism impacts (s. 139–153). London: Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429274398-12
Quinn, B. (2006). Problematising ’festival tourism’: Arts festivals and sustainable development in Ireland. Journal of Sustainable Tourism, 14 (3), 288–306. https://doi.org/10.1080/09669580608669060
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09669580608669060
Ratkowska, P. (2010). O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze. Turystyka Kulturowa, 6, 26–46.
Google Scholar
Ritchie, J.R.B. (1984). Assessing the impact of hallmark events: Conceptual and research issues. Journal of Travel Research, 23 (1), 2–11. https://doi.org/10.1177%2F004728758402300101
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/004728758402300101
von Rohrscheidt, M.A. (2008). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Gniezno: GWSHM Milenium.
Google Scholar
Saulski, A. (2013). Gaming – niepoważnie poważny interes. W: W Gospodarce. Pobrane z: https://wgospodarce.pl/opinie/2797-gaming-niepowaznie-powazny-interes (4.10.2021).
Google Scholar
Sport elektroniczny (2021). W: Wikipedia. Pobrane z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sport_elektroniczny (1.10.2021).
Google Scholar
Stasiak, A. (2013). Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń. Turyzm/Tourism, 23 (1), 29–38.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0003
Strategia rozwoju miasta Kielce na lata 2007–2020. Aktualizacja (2015). Pobrane z: http://www.um.kielce.pl/gfx/kielce2/userfiles/files/pliki/strategia-rozwoju-miasta-kielce-aktualizacja-15092016.pdf (1.10.2021).
Google Scholar
Swarbrooke, J., Horner, S. (2001). Business travel and tourism. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-7506-4392-4.50012-4
Szromnik, A. (2012). Marketing terytorialny, miasto: Miasto i region na rynku. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Polska.
Google Scholar
Tara-Lunga, M.-O. (2012). Major special events: An interpretative literature review. Management & Marketing, 7 (4), 759–776.
Google Scholar
Targi Kielce (2021). Pobrane z: https://www.targikielce.pl/o-firmie (1.10.2021).
Google Scholar
Urząd Statystyczny w Kielcach (2020). Statystyczne Vademecum Samorządowca 2020. Miasto Kielce. Pobrane z: https://kielce.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_swietokrzyskie/portrety_miast/miasto_kielce.pdf (1.10.2021)
Google Scholar
Xiao, J., Jin, L. (2020). The role of an urban festival: Case study of the Pingyao International Film Festival. W: X. Gu, M.K. Lim, J. O’Connor (red.), Re-imagining creative cities in twenty-first century Asia (s. 161–174). Cham: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-46291-8_11
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.