Wpływ warunków atmosferycznych na zdarzenia drogowe na przykładzie województwa łódzkiego

Autor

  • Joanna Ścieszko Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geografii Fizycznej
  • Żaneta Papiernik Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geografii Fizycznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-9711.12.06

Słowa kluczowe:

wypadki, kolizje, zdarzenia drogowe, metoda nakładania epok

Abstrakt

W niniejszym artykule zaprezentowano wpływ zjawisk atmosferycznych na zdarze-nia drogowe w województwie łódzkim w latach 2007‒2011. Dane, które posłużyły do analizy pochodzą ze strony internetowej www.ncdc.noaa.gov i odnoszą się do stacji Łódź-Lublinek, gdyż jest ona uznawana za najbardziej reprezentatywną dla całego województwa. Dane dotyczące liczby wypadków i kolizji pochodzą z bazy Komendy Powiatowej Policji w Zgierzu. Analiza ukazała, że w badanym pięcioleciu niesprzyjające warunki meteorologiczne odpowiadały za niewielki procent wypadków i kolizji. Wysoka liczba zdarzeń drogowych wystąpiła w dniach ze znaczną zmianą średniego dobowego ciśnienia atmosferycznego oraz kiedy pojawiły się opady deszczu i deszczu ze śniegiem, przede wszystkim po dłuższym okresie bezopadowym. Wszystkie minima wystąpiły w dzień wolny od pracy, a więc sprzyjało im niewielkie natężenie ruchu drogowego. Trudno jest jednoznacznie stwierdzić, które z elementów biometeorologicznych będą bezwzględnie odpowiadać za wzrost liczby zdarzeń drogowych, ponieważ do wypadków i kolizji dochodzi na skutek złożoności wielu procesów. Jest to także zmienność natężenia ruchu drogowego, stan techniczny pojazdu, nadmierna prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i inne.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Andrey J., Mills B., Vandermolen J., 2001, Weather Information and Road Safety, Institute for Catastrophic Loss Reduction. Paper Series, 15, ss. 36.
Google Scholar

Baranowska M., 1979, Biometeorologiczna osłona ruchu drogowego, „Przegląd Geofizyczny”, 1, Warszawa, s. 65‒68.
Google Scholar

Baranowska M., Gurba A., 1979, Wyniki badań zależności wypadków drogowych od warunków meteorologicznych i próby praktycznego uzyskania tych wyników, „Problemy Uzdrowiskowe”, 9/10, 143/144, s. 89‒97.
Google Scholar

Bogucki J., 1971, Wpływ frontów pogodowych na sezonowy rytm wypadków drogowych, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 36, s. 129‒133.
Google Scholar

Dubaniewicz H., Nurek T., Zawadzka A., 1988, Biometeorologia turystyki, AWF, Gdańsk, ss. 178.
Google Scholar

Edwards J., 1994, Wind-related road accidents in England and Wales 1980‒1990, “Journal of Wind Engineering & Industrial Aerodynamics”, 52, s. 293‒ 303.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0167-6105(94)90055-8

Edwards J., 1999, The temporal distribution of road accidents in adverse weather, “Meteorological Applications”, 6, s. 59‒68.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S1350482799001139

Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Pieniążek W., Stańczyk T., Zdanowicz P., 2011, Czasy reakcji kierowców. Środowiska badań, metodologia i przykładowe wyniki, „Logistyka”, 4, s. 301‒312.
Google Scholar

Jaegermann K., Nasiłowski W., 1975, Wypadkowość drogowa. Przyczyny biologiczne, medyczno-prawne, rekonstrukcje, PZWL, Warszawa, ss. 155.
Google Scholar

Karlaftis M., Yannis G., 2010, Weather Effects on Daily Traffic Accidents and Fatalities: A Time Series Count Data Approach, Department of Transportation Planning and Engineering, Athens, ss. 17.
Google Scholar

Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., 2004, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Polska Akademia Nauk, Warszawa, Monografie, 4, ss. 194.
Google Scholar

Leszczyński B., 1979, Wypadkowość podczas pracy w świetle badań biometeo-rologicznych, „Problemy Uzdrowiskowe”, 9/10, 143/144, s. 101‒103.
Google Scholar

Lewicki A., 1969, Niektóre problemy teorii zachowania [w:] Lewicki A. (red.), Maruszewski M., Paryzek L., Przetacznikowa H., Sęk H., Susułowska M., Waligóra B., Psychologia kliniczna. PWN, Warszawa, s. 21‒39.
Google Scholar

Mączyński B., 1968, Czy pogoda wpływa na wypadki drogowe?, „Problemy”, 11, s. 677‒680.
Google Scholar

Mączyński B., 1976, Wypadki drogowe podczas niedziel i świąt a warunki pogody, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 58, s. 523‒527.
Google Scholar

Nowakowski Z., Rajchel K., 2006, Wypadki drogowe i ich skutki w Polsce (wybrane problemy), Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, z. 7, s. 111‒120.
Google Scholar

Oździński J., 1976, Wpływ pogody i warunków jazdy na samopoczucie kierowców transportu samochodowego, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 58, s. 481‒486.
Google Scholar

Sempach J., 1971, Porównawcza analiza rytmu dobowego wypadków drogowych na terenie miasta Poznania i województwa poznańskiego, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 36, s. 135‒139.
Google Scholar

Skłodowski H., 2002, Psychologia kierowcy samochodowego, Adam Marszałek, Toruń, ss. 155.
Google Scholar

Ścieszko J., 2013, Wpływ warunków atmosferycznych na zdarzenia drogowe w województwie łódzkim w latach 2007‒2011, Maszynopis pracy magisterskiej napisanej w Katedrze Geografii Fizycznej pod kierunkiem dr Żanety Papiernik, Łódź, ss. 137.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1427-9711.12.06

Tomaszewski T., 1978, Podstawowe formy organizacji i regulacji zachowania [w:] Ekel J., Fraczek A., Jankowski K., Kofta M., Kozielecki J., Kurcz I., Matuszewski M., Mika S., Reykowski J., Tomaszewski T. (red.), Psychologia, PWN, Warszawa, s. 491‒533.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-12-30

Jak cytować

Ścieszko, J. ., & Papiernik, Żaneta. (2013). Wpływ warunków atmosferycznych na zdarzenia drogowe na przykładzie województwa łódzkiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Physica, (12), 97–115. https://doi.org/10.18778/1427-9711.12.06

Numer

Dział

Artykuły naukowe