The influence of weather conditions on traffic incidents in the example of Łódź Voivodeship
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-9711.12.06Keywords:
car accidents, collisions, traffic incidents, superposed epoch methodAbstract
This article presents the influence of weather conditions on traffic incidents in the Łódź Voivodeship in 2007‒2011. Data used for this analysis come from the website www.ncdc.noaa.gov and refer to the meteorological station Łódź-Lublinek, because it is the most representative for the Łódź Voivodeship. Data on the number of car accidents and collisions come from the database of the Police Station in Zgierz. The analysis showed that in this five-year period adverse weather conditions were responsible for a small percentage of car accidents and collisions. A high number of traffic incidents occurred on days with significant change in the average daily pressure, as well as when sleet and rain occurred, especially after a long time without precipitation. All minima occurred on non-working days, and were associated with little traffic. It is difficult to determine which biometeorological elements are absolutely responsible for the increase in the number of traffic incidents, because car accidents and collisions are caused by complexity of many processes. The causes also include changes in traffic intensity, technical condition of the vehicle, speeding, failure to give right of way and others.
Downloads
References
Andrey J., Mills B., Vandermolen J., 2001, Weather Information and Road Safety, Institute for Catastrophic Loss Reduction. Paper Series, 15, ss. 36.
Google Scholar
Baranowska M., 1979, Biometeorologiczna osłona ruchu drogowego, „Przegląd Geofizyczny”, 1, Warszawa, s. 65‒68.
Google Scholar
Baranowska M., Gurba A., 1979, Wyniki badań zależności wypadków drogowych od warunków meteorologicznych i próby praktycznego uzyskania tych wyników, „Problemy Uzdrowiskowe”, 9/10, 143/144, s. 89‒97.
Google Scholar
Bogucki J., 1971, Wpływ frontów pogodowych na sezonowy rytm wypadków drogowych, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 36, s. 129‒133.
Google Scholar
Dubaniewicz H., Nurek T., Zawadzka A., 1988, Biometeorologia turystyki, AWF, Gdańsk, ss. 178.
Google Scholar
Edwards J., 1994, Wind-related road accidents in England and Wales 1980‒1990, “Journal of Wind Engineering & Industrial Aerodynamics”, 52, s. 293‒ 303.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0167-6105(94)90055-8
Edwards J., 1999, The temporal distribution of road accidents in adverse weather, “Meteorological Applications”, 6, s. 59‒68.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S1350482799001139
Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Pieniążek W., Stańczyk T., Zdanowicz P., 2011, Czasy reakcji kierowców. Środowiska badań, metodologia i przykładowe wyniki, „Logistyka”, 4, s. 301‒312.
Google Scholar
Jaegermann K., Nasiłowski W., 1975, Wypadkowość drogowa. Przyczyny biologiczne, medyczno-prawne, rekonstrukcje, PZWL, Warszawa, ss. 155.
Google Scholar
Karlaftis M., Yannis G., 2010, Weather Effects on Daily Traffic Accidents and Fatalities: A Time Series Count Data Approach, Department of Transportation Planning and Engineering, Athens, ss. 17.
Google Scholar
Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., 2004, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Polska Akademia Nauk, Warszawa, Monografie, 4, ss. 194.
Google Scholar
Leszczyński B., 1979, Wypadkowość podczas pracy w świetle badań biometeo-rologicznych, „Problemy Uzdrowiskowe”, 9/10, 143/144, s. 101‒103.
Google Scholar
Lewicki A., 1969, Niektóre problemy teorii zachowania [w:] Lewicki A. (red.), Maruszewski M., Paryzek L., Przetacznikowa H., Sęk H., Susułowska M., Waligóra B., Psychologia kliniczna. PWN, Warszawa, s. 21‒39.
Google Scholar
Mączyński B., 1968, Czy pogoda wpływa na wypadki drogowe?, „Problemy”, 11, s. 677‒680.
Google Scholar
Mączyński B., 1976, Wypadki drogowe podczas niedziel i świąt a warunki pogody, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 58, s. 523‒527.
Google Scholar
Nowakowski Z., Rajchel K., 2006, Wypadki drogowe i ich skutki w Polsce (wybrane problemy), Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, z. 7, s. 111‒120.
Google Scholar
Oździński J., 1976, Wpływ pogody i warunków jazdy na samopoczucie kierowców transportu samochodowego, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 58, s. 481‒486.
Google Scholar
Sempach J., 1971, Porównawcza analiza rytmu dobowego wypadków drogowych na terenie miasta Poznania i województwa poznańskiego, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 36, s. 135‒139.
Google Scholar
Skłodowski H., 2002, Psychologia kierowcy samochodowego, Adam Marszałek, Toruń, ss. 155.
Google Scholar
Ścieszko J., 2013, Wpływ warunków atmosferycznych na zdarzenia drogowe w województwie łódzkim w latach 2007‒2011, Maszynopis pracy magisterskiej napisanej w Katedrze Geografii Fizycznej pod kierunkiem dr Żanety Papiernik, Łódź, ss. 137.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1427-9711.12.06
Tomaszewski T., 1978, Podstawowe formy organizacji i regulacji zachowania [w:] Ekel J., Fraczek A., Jankowski K., Kofta M., Kozielecki J., Kurcz I., Matuszewski M., Mika S., Reykowski J., Tomaszewski T. (red.), Psychologia, PWN, Warszawa, s. 491‒533.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.