The influence of weather conditions on traffic incidents in the example of Łódź Voivodeship

Authors

  • Joanna Ścieszko Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geografii Fizycznej
  • Żaneta Papiernik Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geografii Fizycznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-9711.12.06

Keywords:

car accidents, collisions, traffic incidents, superposed epoch method

Abstract

This article presents the influence of weather conditions on traffic incidents in the Łódź Voivodeship in 2007‒2011. Data used for this analysis come from the website www.ncdc.noaa.gov and refer to the meteorological station Łódź-Lublinek, because it is the most representative for the Łódź Voivodeship. Data on the number of car accidents and collisions come from the database of the Police Station in Zgierz. The analysis showed that in this five-year period adverse weather conditions were responsible for a small percentage of car accidents and collisions. A high number of traffic incidents occurred on days with significant change in the average daily pressure, as well as when sleet and rain occurred, especially after a long time without precipitation. All minima occurred on non-working days, and were associated with little traffic. It is difficult to determine which biometeorological elements are absolutely responsible for the increase in the number of traffic incidents, because car accidents and collisions are caused by complexity of many processes. The causes also include changes in traffic intensity, technical condition of the vehicle, speeding, failure to give right of way and others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrey J., Mills B., Vandermolen J., 2001, Weather Information and Road Safety, Institute for Catastrophic Loss Reduction. Paper Series, 15, ss. 36.
Google Scholar

Baranowska M., 1979, Biometeorologiczna osłona ruchu drogowego, „Przegląd Geofizyczny”, 1, Warszawa, s. 65‒68.
Google Scholar

Baranowska M., Gurba A., 1979, Wyniki badań zależności wypadków drogowych od warunków meteorologicznych i próby praktycznego uzyskania tych wyników, „Problemy Uzdrowiskowe”, 9/10, 143/144, s. 89‒97.
Google Scholar

Bogucki J., 1971, Wpływ frontów pogodowych na sezonowy rytm wypadków drogowych, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 36, s. 129‒133.
Google Scholar

Dubaniewicz H., Nurek T., Zawadzka A., 1988, Biometeorologia turystyki, AWF, Gdańsk, ss. 178.
Google Scholar

Edwards J., 1994, Wind-related road accidents in England and Wales 1980‒1990, “Journal of Wind Engineering & Industrial Aerodynamics”, 52, s. 293‒ 303.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0167-6105(94)90055-8

Edwards J., 1999, The temporal distribution of road accidents in adverse weather, “Meteorological Applications”, 6, s. 59‒68.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S1350482799001139

Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Pieniążek W., Stańczyk T., Zdanowicz P., 2011, Czasy reakcji kierowców. Środowiska badań, metodologia i przykładowe wyniki, „Logistyka”, 4, s. 301‒312.
Google Scholar

Jaegermann K., Nasiłowski W., 1975, Wypadkowość drogowa. Przyczyny biologiczne, medyczno-prawne, rekonstrukcje, PZWL, Warszawa, ss. 155.
Google Scholar

Karlaftis M., Yannis G., 2010, Weather Effects on Daily Traffic Accidents and Fatalities: A Time Series Count Data Approach, Department of Transportation Planning and Engineering, Athens, ss. 17.
Google Scholar

Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., 2004, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Polska Akademia Nauk, Warszawa, Monografie, 4, ss. 194.
Google Scholar

Leszczyński B., 1979, Wypadkowość podczas pracy w świetle badań biometeo-rologicznych, „Problemy Uzdrowiskowe”, 9/10, 143/144, s. 101‒103.
Google Scholar

Lewicki A., 1969, Niektóre problemy teorii zachowania [w:] Lewicki A. (red.), Maruszewski M., Paryzek L., Przetacznikowa H., Sęk H., Susułowska M., Waligóra B., Psychologia kliniczna. PWN, Warszawa, s. 21‒39.
Google Scholar

Mączyński B., 1968, Czy pogoda wpływa na wypadki drogowe?, „Problemy”, 11, s. 677‒680.
Google Scholar

Mączyński B., 1976, Wypadki drogowe podczas niedziel i świąt a warunki pogody, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 58, s. 523‒527.
Google Scholar

Nowakowski Z., Rajchel K., 2006, Wypadki drogowe i ich skutki w Polsce (wybrane problemy), Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, z. 7, s. 111‒120.
Google Scholar

Oździński J., 1976, Wpływ pogody i warunków jazdy na samopoczucie kierowców transportu samochodowego, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 58, s. 481‒486.
Google Scholar

Sempach J., 1971, Porównawcza analiza rytmu dobowego wypadków drogowych na terenie miasta Poznania i województwa poznańskiego, Monografie, Podręczniki, Skrypty AWF w Poznaniu, Monografie, 36, s. 135‒139.
Google Scholar

Skłodowski H., 2002, Psychologia kierowcy samochodowego, Adam Marszałek, Toruń, ss. 155.
Google Scholar

Ścieszko J., 2013, Wpływ warunków atmosferycznych na zdarzenia drogowe w województwie łódzkim w latach 2007‒2011, Maszynopis pracy magisterskiej napisanej w Katedrze Geografii Fizycznej pod kierunkiem dr Żanety Papiernik, Łódź, ss. 137.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1427-9711.12.06

Tomaszewski T., 1978, Podstawowe formy organizacji i regulacji zachowania [w:] Ekel J., Fraczek A., Jankowski K., Kofta M., Kozielecki J., Kurcz I., Matuszewski M., Mika S., Reykowski J., Tomaszewski T. (red.), Psychologia, PWN, Warszawa, s. 491‒533.
Google Scholar

Published

2013-12-30

How to Cite

Ścieszko, J., & Papiernik, Żaneta. (2013). The influence of weather conditions on traffic incidents in the example of Łódź Voivodeship. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Physica, (12), 97–115. https://doi.org/10.18778/1427-9711.12.06

Issue

Section

Articles