Nowe podejście do oceny międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw wielowarstwowych. Wykorzystanie jako wzorca makroekonomicznych modeli oceny konkurencyjności

Autor

  • Magdalena Rosińska-Bukowska University of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, International Business and Trade Department

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.332.10

Słowa kluczowe:

konkurencyjność, kooperacja, biznes międzynarodowy, przedsiębiorstwa

Abstrakt

W dobie globalizacji pojawiły się nowe wyzwania związane z konkurencyjnością. Celem niniejszego artykułu jest podkreślenie potrzeby nowego spojrzenia na kwestie międzynarodowej konkurencyjności w dobie globalizacji i konieczności skoncentrowania wysiłków na tworzeniu konkurencyjnego systemu, który zostanie oparty na czterech poziomach: mikro‑, mezo‑, makro‑ i metaekonomicznym. W artykule zaprezentowano koncepcję konkurencyjności systemowej jako nowe podejście do oceny międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw o złożonych strukturach. Artykuł obejmuje cztery części merytoryczne oraz wprowadzenie i podsumowanie. Pierwsza część zawiera rozważania dotyczące aktualnych wyzwań w procesie globalizacji i wymogów dotyczących międzynarodowej konkurencyjności. Druga część prezentuje teoretyczne pojęcia związane z badaniami nad konkurencyjnością podmiotów o złożonych strukturach na bazie pięciu koncepcji oceny międzynarodowej konkurencyjności. W części trzeciej zwrócono uwagę na konieczność uwzględnienia pięciu warstw kapitału organizacji jako filarów tworzenia konkurencyjności w obecnej gospodarce. W ostatniej części zaprezentowano ogólne założenia koncepcji konkurencyjności systemowej jako modelu adekwatnego do oceny zdolności kreacji wartości dodanej przez podmioty o złożonych, wielowarstwowych strukturach międzynarodowych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Magdalena Rosińska-Bukowska - University of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, International Business and Trade Department

Associate Professor University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology,

Head of the International Business and Trade Department

Monograph

  1. M. Rosińska-Bukowska Development of global business networks as a competitive strategy of transnational corporations. The case of the automobile sector, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; Łódź 2012; s. 1513; (ISBN 978-83-7525-675-8).
  1. M. Rosińska-Bukowska The Most Powerful Corporations of the Modern World. Case Studies, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Studiów Międzynarodowych w Łodzi; Łódź 2011; s. 1252; (ISBN 978-83-60902-29-5).
  2. M. Rosińska-Bukowska Transnational Corporation in Globalization Process. Creation of Global Business Space), Wydawnictwo A. Marszałek-Dom Wydawniczy Duet; Toruń 2009; s.1304; (ISBN 978-83-61185-72-7).

https://www.researchgate.net/profile/Magdalena_Rosinska-Bukowska

http://www.katedramsg.uni.lodz.pl/pracownicy-naukowi/katedra-biznesu-i-handlu-miedzynarodowego/kierownik-katedry-bihm-dr-hab-magdalena-rosinska-bukowska-prof-nadzw-ul/

Bibliografia

Aiginger K., Vogel J. (2015), Competitiveness: from a Misleading Concept to a Strategy Supporting Beyond GDP Goals, “Competitiveness Review”, vol. 25, no. 5, pp. 497–523.
Google Scholar

Barney J.B. (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, “Journal of Management”, vol. 17, pp. 99–120.
Google Scholar

Costinot A., Vogel J., Wang S. (2013), An Elementary Theory of Global Supply Chains, “The Review of Economic Studies”, vol. 80, no. 1, pp. 109–144.
Google Scholar

Dzikowska M., Gorynia M., Jankowska B. (2016), Teoretyczne, empiryczne i metodologiczne aspekty konkurencyjności przedsiębiorstw, [in:] M. Dzikowska, M. Gorynia, B. Jankowska, Międzynarodowa konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w okresie globalnego kryzysu gospodarczego i po jego wystąpieniu, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Esser K., Hillebrand W., Messner D., Meyer‑Stamer J. (1995), Systemic Competitiveness – Key Policy Issues, “Industrial Organization and Manufacturing Competitiveness in Developing Countries”, vol. 23, pp. 143–148.
Google Scholar

Frankenberger K., Weiblen T., Gassmann O. (2013), Network Configuration, Customer Centricity and Performance of Open Business Models: A Solution Provider Perspective, “Industrial Marketing Management”, vol. 42, no. 5, pp. 671–682.
Google Scholar

Furman J.L., Porter M.E., Stern S. (2002), The Determinants of National Innovative Capacity, “Research Policy”, vol. 31, pp. 899–933.
Google Scholar

Galbraith J. (1974), Organization Design: An Information Processing View, “Interfaces”, vol. 4, no. 3, pp. 28–36.
Google Scholar

Gorynia M., Łaźniewska E. (2008), Kompendium wiedzy o konkurencyjności międzynarodowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
Google Scholar

Gruszecki T. (2002), Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Guba E., Lincoln Y. (1994), Competing Concepts in Qualitative Research, [in:] N. Denzin, Y. Lincoln (eds.), Handbook of Qualitative Research, Sage Publications, Thousand Oaks.
Google Scholar

Hagen B., Denicolai S., Zuchella A. (2014), International Entrepreneurship at the Crossroads between Innovation and Internationalization, “Journal of International Entrepreneurship”, vol. 12, no. 2, pp. 111–114.
Google Scholar

Hamel G., Prahalad C.K. (1990), The Core Competences of the Corporation, “Harvard Business Review”, vol. 68, no. 3, pp. 79–91.
Google Scholar

Heikkilä M. (2016), Triple Role of Business Model Co‑Creation in Business Networks, “Journal of Multi Business Model Innovation and Technology”, vol. 3, pp 37–66, doi: 10.13052/jmbmit2245–456X.32, https://www.researchgate.net/publication/298798890_Triple_Role_of_Business_Model_Cocreation_in_Business_Networks [accessed: 3.02.2017].
Google Scholar

Kaplan R.S., Norton D.P. (2004), Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Koschatzky K. (2001), Räumliche Aspekte im Innovationsprozess. Ein Beitrag zur neuen Wirtschaftsgeographie aus Sicht der regionalen Innovationsforschung, Reihe Wirtschaftsgeographie, LIT Verlag, Münster.
Google Scholar

Krugman P. (1994), Competitiveness: A Dangerous Obsession, “Foreign Affairs”, vol. 73, no. 2, pp. 28–44, http://88.167.97.19/temp/Paul_Krugman_‑_Competitiveness_A_dangerous_obsession.pdf [accessed: 15.01.2017].
Google Scholar

Krugman P. (2011), The Competition Myth, “The New York Times”, January 23, http://www.nytimes.com/2011/01/24/opinion/24krugman.html [accessed: 5.01.2017].
Google Scholar

Krzyżanowska M. (2007), Nowoczesne koncepcje przewagi konkurencyjnej, “Marketing i Rynek”, no. 9, pp. 2–9. Nelson R.R., Winter S.G. (1982), An Evolutionary Theory of Economic Change, Harvard University Press, Cambridge.
Google Scholar

Olczyk M. (2014), Konkurencyjność. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar

Pakulska T., Poniatowska‑Jach M. (2015), Non‑Equity Modes as International Business Strategy. From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken.
Google Scholar

Parolini C. (1999), The Value Net: A Tool for Competitive Strategy, JohnWiley & Sons, Chichester.
Google Scholar

Pedersen T., Devinney T.M., Venzin M., Tihanyi L. (2014), Orchestration of the Global Network Organization, “Advances in International Management”, vol. 27, pp. 487–516.
Google Scholar

Penrose E. (1959), The Theory of The Growth of The Firm, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar

Radło M.J. (2008), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki, [in:] W. Bieńkowski et al., Czynniki i miary międzynarodowej konkurencyjności gospodarek w kontekście globalizacji – wstępne wyniki badań, “Prace i Materiały IGŚ SGH”, nr 284, pp. 3–15.
Google Scholar

Rosińska‑Bukowska M. (2012), Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Rosińska‑Bukowska M. (2016), The Model of Competitiveness Assessment of Coopetition Network Systems – Competition and Cooperation of Enterprises in the Global Economy, “Journal of Economics & Management”, vol. 24, no. 2, pp. 5–13.
Google Scholar

Shamsuddoha M. (2008), Globalization to Glocalization: A Conceptual Analysis, December 29, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1321662.
Google Scholar

Sölvell Ö. (2015), The Competitive Advantage of Nations 25 years – Opening up New Perspectives on Competitiveness, “Competitiveness Review”, vol. 25, no. 5, pp. 471–481.
Google Scholar

Trzaska R. (2016), Identyfikacja cech strategii sieciowej w strategiach współczesnych organizacji, “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, no. 420, pp. 350–362.
Google Scholar

Wach K. (2015), Entrepreneurial Orientation and Business Internationalization Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship, “Entrepreneurial Business & Economics Review”, vol. 3, no. 2, pp. 9–24.
Google Scholar

Wernerfelt B. (1984), A Resource‑Based View of the Firm, “Strategic Management Journal”, vol. 5, no. 2, pp. 171–180.
Google Scholar

Wernerfelt B. (1995), The Resource‑Based View of the Firm: Ten Years After, “Strategic Management Journal”, vol. 16, no. 3, pp. 171–174.
Google Scholar

World Economic Forum (2014), The Europe 2020 Competitiveness Report Building a More Competitive Europe, WEF, Geneva, http://www3.weforum.org/docs/WEF_Europe2020_CompetitivenessReport_2014.pdf [accessed: 2.02.2017].
Google Scholar

World Economic Forum (2015), Global Competitiveness Report 2015–2016. Presentation by Caroline Galvan Vilnius, http://lpk.lt/wp‑content/uploads/2015/12/20151201_Global‑Competitiveness‑Report–2015–2016_Caroline‑Galvan.pdf [accessed: 2.02.2017].
Google Scholar

Opublikowane

2018-02-02

Jak cytować

Rosińska-Bukowska, M. (2018). Nowe podejście do oceny międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstw wielowarstwowych. Wykorzystanie jako wzorca makroekonomicznych modeli oceny konkurencyjności. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 6(332), 145–158. https://doi.org/10.18778/0208-6018.332.10

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.