Organizational culture in virtual corporations. The characteristic of e-culture
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.04Keywords:
e-culture, virtual organization, factor analysisAbstract
Socio-economical transformation changes the way organizations are managed. Virtual organization is a new type of enterprise that adjusts to these changes. Effective implementation of vitality requires sufficient actions that refer to the social aspect of organization. It is represented by management by organizational culture. In virtual organizations there is a new type of culture – e-culture. The specifics of e-cultures based on organizational adjustment to new conditions. This paper describes the key elements of e-culture. It points the main areas that specify e-culture. The main purpose of this paper is to describe the e-culture in polish IT enterprises. Based on quantities research, conducted on the 92 organizations, the exploratory factor analysis allows to characterize core elements of e-culture in IT enterprises in Poland.
Downloads
References
Armstrong M. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Babbie E. (2009), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Bedyńska S., Brzezicka A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych, Academica SWPS, Warszawa.
Google Scholar
Cameron K. S., Quinn R. E. (2003), Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Castells M. (2009), Koniec tysiąclecia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Drucker P. F. (1999), Knowledge-Worker Productivity: The Biggest Challenge, “California Management Review”, vol. 41, no. 2, p. 79–90.
Google Scholar
Drucker P. F. (2009), Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, MT Biznes, Warszawa.
Google Scholar
Dworzecki Z. (2002), Przedsiębiorstwo kooperujące, EuroExpert Warszawa.
Google Scholar
Griffin R. M. (2004), Podstawy zarządzani organizacjami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2010), Sustainability w biznesie czyli Przedsiębiorstwo Przyszłości, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Google Scholar
Kanter M. R. (2001), Evolve!. Succeding In the Digital Culture of Tomorrow, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar
Kisielnicki J. (2004), Zarządzanie organizacją, WSHiP, Warszawa.
Google Scholar
Klein M. M. (1994), The Virtue of being a virtual corporation, “Best’s Review”, October, vol. 95, no. 6, p. 89–94.
Google Scholar
Kline P. (2002), An easy guide to factor analysis, Routledge, New York.
Google Scholar
Kotter J. P., Heskett J. L. (1992), Corporate culture & performance, A Division of MacMillan, New York.
Google Scholar
Masłyk-Musiał E., Rakowska A., Krajewska-Bińczyk E. (2012), Zarządzanie dla inżynierów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Masłyk-Musiał E. (2011), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Google Scholar
Mowshowitz A. (1997), On the Theory of Virtual Organization, “Systems Research and Behavioral Science” no. 14, s. 373–384.
Google Scholar
Oppenheim A. N. (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar
Sankowska A. (2009), Organizacja wirtualna. Koncepcja i jej wpływ na innowacyjność, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Schein E. H. (2004), Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco.
Google Scholar
Skyrme D. (1998), The Realities of Virtuality, “Organizational Virtuaness”, (ed.) P. Sieber, J. Griese, Simova Verlag Bern, Bern.
Google Scholar
Xiaoming C., Junchen H. (2012), A Literature Review on Organziation Culture and Corporate Performance, “International Journal of Business Administration, vol. 3, no. 2, March.
Google Scholar