Kultura organizacji wirtualnych. Charakterystyka e-kultury

Autor

  • Helena Bulińska-Stangrecka Politechnika Warszawska, Wydział Administracji i Nauk Społecznych.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.04

Słowa kluczowe:

e-kultura, organizacja wirtualna, analiza czynnikowa

Abstrakt

Przemiany społeczno-gospodarcze przyczyniły się do zmiany paradygmatów zarządzania przedsiębiorstwem. Organizacja wirtualna stanowi odpowiedź na wyzwania nowej gospodarki. Skuteczna implementacja wirtualności w przedsiębiorstwie wymaga odpowiednich działań w zakresie społecznej strony organizacji. Dotyczy to zarządzania przez kulturę. W organizacjach wirtualnych mamy do czynienia z nową formą kultury e-kulturą. Specyfika e-kultury związana jest z wirtualną organizacją i dostosowywaniem przedsiębiorstwa do nowych warunków. Artykuł opisuje najistotniejsze elementy e-kultury w badanych organizacjach IT działających w Polsce. Wskazane zostaną specyficzne czynniki charakteryzujące e-kulturę tych przedsiębiorstw. Celem artykułu jest opis e-kultury w badanych organizacjach IT w oparciu o badania ilościowe przeprowadzone na próbie 92 organizacji. Na podstawie eksploracyjnej analizy czynnikowej scharakteryzowano podstawowe wymiary e-kultury cechujące współczesne przedsiębiorstwa IT działające w Polsce.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Armstrong M. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar

Babbie E. (2009), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Bedyńska S., Brzezicka A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych, Academica SWPS, Warszawa.
Google Scholar

Cameron K. S., Quinn R. E. (2003), Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar

Castells M. (2009), Koniec tysiąclecia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Drucker P. F. (1999), Knowledge-Worker Productivity: The Biggest Challenge, “California Management Review”, vol. 41, no. 2, p. 79–90.
Google Scholar

Drucker P. F. (2009), Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, MT Biznes, Warszawa.
Google Scholar

Dworzecki Z. (2002), Przedsiębiorstwo kooperujące, EuroExpert Warszawa.
Google Scholar

Griffin R. M. (2004), Podstawy zarządzani organizacjami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A., Wańtuchowicz M. (2010), Sustainability w biznesie czyli Przedsiębiorstwo Przyszłości, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
Google Scholar

Kanter M. R. (2001), Evolve!. Succeding In the Digital Culture of Tomorrow, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Kisielnicki J. (2004), Zarządzanie organizacją, WSHiP, Warszawa.
Google Scholar

Klein M. M. (1994), The Virtue of being a virtual corporation, “Best’s Review”, October, vol. 95, no. 6, p. 89–94.
Google Scholar

Kline P. (2002), An easy guide to factor analysis, Routledge, New York.
Google Scholar

Kotter J. P., Heskett J. L. (1992), Corporate culture & performance, A Division of MacMillan, New York.
Google Scholar

Masłyk-Musiał E., Rakowska A., Krajewska-Bińczyk E. (2012), Zarządzanie dla inżynierów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Masłyk-Musiał E. (2011), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Google Scholar

Mowshowitz A. (1997), On the Theory of Virtual Organization, “Systems Research and Behavioral Science” no. 14, s. 373–384.
Google Scholar

Oppenheim A. N. (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar

Sankowska A. (2009), Organizacja wirtualna. Koncepcja i jej wpływ na innowacyjność, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

Schein E. H. (2004), Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco.
Google Scholar

Skyrme D. (1998), The Realities of Virtuality, “Organizational Virtuaness”, (ed.) P. Sieber, J. Griese, Simova Verlag Bern, Bern.
Google Scholar

Xiaoming C., Junchen H. (2012), A Literature Review on Organziation Culture and Corporate Performance, “International Journal of Business Administration, vol. 3, no. 2, March.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-10-10

Jak cytować

Bulińska-Stangrecka, H. (2016). Kultura organizacji wirtualnych. Charakterystyka e-kultury. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 3(321), [55]-69. https://doi.org/10.18778/0208-6018.321.04

Numer

Dział

Ekonomia

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.