Proces internacjonalizacji firmy na przykładzie LVMH
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.21.02Słowa kluczowe:
internationalization, international business, LVMH, luxury goods marketAbstrakt
Proces internacjonalizacji jest często stosowany przez firmy chcące zwiększyć obszar działalności. Może być rozumiany zarówno jako wejście na nowe rynki za pomocą np. jont-venture, jak i sprzedawanie produktów na rynkach zagranicznych. Istnieją dwa konwencjonalne modele internacjonalizacji: model uppsalski oraz modele oparte na innowacji. Oprócz nich możemy wyróżnić model sieciowy czy też born-global. LVMH jest międzynarodowym konglomeratem dóbr luksusowych, który od początku swojego istnienia wykorzystywał internacjonalizację do wchodzenia na nowe rynki i powiększania zakresu działalności. Teraz aktywność LVMH skupia się głównie na przejmowaniu nowych firm oraz na wchodzeniu na nowe rynki w Azji ze szczególnym uwzględnieniem rynku chińskiego. Dla firm z branży dóbr luksusowych internacjonalizacja jest czymś naturalnym, jednak w przypadku takich firm większy nacisk kładziony jest np. na lokalizację sklepów oraz ich wystrój czy na personalizację produktów, jak również na przystosowanie produktów do potrzeb lokalnego rynku. Artykuł przedstawia pokrótce proces internacjonalizacji na przykładzie LVMH na rynku azjatyckim, ze szczególnym uwzględnieniem chińskiego rynku dóbr luksusowych. Głównymi metodami badań użytymi na potrzeby artykułu są studia literaturowe oraz studium przypadku.
Bibliografia
Anderlini J. (2015), Louis Vuitton stung by China luxury woes, ft.com, https://www.ft.com/content/51e1dc9e-8c33-11e5-a549-b89a1dfede9b (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
Atsmon Y., Dixit V., Wu C. (2011), Tapping China’s luxury-goods market, mckinsey.com, www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/ourinsights/tapping-chinas-luxury-goods-market (accessed: 14.11.2017).
Google Scholar
Bain M. (2016), The world’s biggest luxury company isn’t worried about China, qz.com, https://qz.com/608970/the-worlds-biggest-luxury-company-isntworried-about-china/ (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
Beamish, P.W. (1990), The Internationalisation Process for Smaller Ontario Firms: A Research Agenda [in:] A.M. Rugman (ed.), Research in Global Strategic Management – International Business Research for the Twenty-First Century: Canada’s New Research Agenda, JAI Press Inc., Greenwich.
Google Scholar
Bell J., McNaughton R., Young S. (2001), Born-again global firms: an extension to the born global phenomenon, Journal of International Management, Vol. 7(3), pp. 173–190.
Google Scholar
Bloomberg, Company Overview of Asiaray Media Group Limited, www.bloomberg.com/research/stocks/private/snapshot.asp?privcapid=268053991 (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
Buckley P.J., Ghauri P.N. (1998), The Internationalization of the Firm, 2nd Edition, Cengage Learning EMEA, Hampshire.
Google Scholar
Cavusgil S.T. (1984), Differences Among Exporting Firms Based on Their Degree of Internationalization, Journal of Business Research, Vol. 12 (2), pp. 195–208.
Google Scholar
Chan R. (2011), Charles & Keith Goes Global with LVMH Tie-Up, jakartaglobe.id, http://jakartaglobe.id/archive/charles-keith-goes-global-with-lvmh-tie-up/ (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
Diderich J. (2013), Fashion Scoops, Women’s Wear Daily, 28.06.2013, p. 11–1.
Google Scholar
Forbes, Bernard Arnault & family, www.forbes.com/profile/bernard-arnault (accessed: 06.08.2017).
Google Scholar
Funding Universe, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA History, www.fundinguniverse.com/company-histories/lvmh-mo%C3%ABt-hennessy-louis-vuitton-sa-history (accessed: 06.08.2017).
Google Scholar
Fung Business Intelligence Centre (2015), Luxury market in China.
Google Scholar
Gorynia M. (2007), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Hollensen S. (2008), Essentials of Global Marketing, 1st edition, Pearson Education Limited, Essex.
Google Scholar
Johanson J., Vahlne J.E. (1977), The Internationalization Process of the firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Commitments, Journal of International Business Studies, Vol. 8, pp. 23–32.
Google Scholar
Johanson J., Vahlne J.E (1993), Management of Internationalization [in:] L. Zan, S. Zambon, A.M. Pettigrew (eds.), Perspectives on Strategic Change, Kluwer Academic Publishers, Boston/Dordrecht/London.
Google Scholar
Korth Ch.M. (1985) International Business. Environment and Management, 2nd edition, EnglewoodCliffs N.J. [in:] M. Gorynia (ed.), Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, 2007, PWE, Warszawa.
Google Scholar
L Catterton Asia, http://lcattertonasia.com/ (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
LVMH (2016), Interim Financial Report
Google Scholar
LVMH (2017), Interim Financial Report
Google Scholar
LVMH, www.lvmh.com (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
Oviatt B., McDougall P. (1994) Towards a theory of international new ventures, Journal of International Business Studies, Vol. 25(1), pp. 45–64.
Google Scholar
Passariello C. (2010), LVMH Extends Posh Label to New Luxury Resorts, www.wsj.com/articles/SB10001424052702304198004575171680599417158 (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
Reference for Business, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton Sa – Company Profile, Information, Business Description, History, Background Information on LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton Sa, www.referenceforbusiness.com/history2/1/Lvmh-Mo-t-Hennessy-Louis-Vuitton-Sa.html (accessed: 06.08.2017).
Google Scholar
Rymarczyk J.(2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Statista, Sales of luxury goods in China from 2010 to 2020 ( in billion euros), www.statista.com/statistics/280369/projected-luxury-goods-revenue-in-china (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
Sor O. (2014), 5 Singapore businesses acquired by French luxury group LVMH, www.herworldplus.com, www.herworldplus.com/shopping/updates/5-singapore-businesses-acquired-french-luxury-group-lvmh (accessed: 10.09.2017).
Google Scholar
Walas-Trębacz J. (2006), Sposoby wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Vol. 700, pp. 181–198.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.