Modele postępowania konsumentów na rynku a wybrane czynniki wpływające na zachowania konsumentów na rynku energii elektrycznej w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.44.01Słowa kluczowe:
zachowania konsumentów, modele zachowań nabywców, rynek energii elektrycznej, determinanty zachowań nabywcówAbstrakt
Zachowania konsumentów stanowią interesujące zagadnienie zarówno z punktu widzenia naukowego, jak i biznesowego. Wiedza o tym, dlaczego konsumenci zachowują się w określony sposób, podejmując decyzje zakupowe, wspiera przedsiębiorstwo w dążeniu do osiągnięcia sukcesu na rynku. Celem artykułu jest identyfikacja i analiza wpływu wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku energii elektrycznej. Istotnym elementem artykułu jest przegląd literatury polskiej oraz zagranicznej dotyczącej zachowań konsumentów oraz omówienie modelu zachowań Howarda-Shetha oraz Nicosii, wraz z odniesieniem do determinant zachowania konsumentów. W artykule omówione zostały również wyniki badania wpływu wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku energii elektrycznej dotyczące nowych produktów oferowanych na rynku energii elektrycznej. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że największy wpływ na zachowania konsumentów względem nowych produktów energetycznych mogą mieć czynniki o charakterze psychologicznym oraz ekonomicznym.
Bibliografia
Armstrong, G., Kotler, P. (2012). Marketing. Wprowadzenie. Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Aziewicz, A. (2023). Mechanizmy reakcji strony popytowej a zachowania gospodarstw domowych na rynku energii elektrycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Berri, A., Toma, L. (2023). Factors influencing consumer use of social supermarkets in the UK: A redistribution model providing low-cost surplus food. Cleaner and Responsible Consumption, 10.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.clrc.2023.100133
Buchmüller, K., Bearth, A., Siegrist, M. (2022). The influence of packaging on consumers' risk perception of chemical household products. Applied Ergonomics, 100.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.apergo.2021.103676
Devaru, S. D. (2018). Significance of neuromarketing on consumer buying behavior. International Journal of Technical Research & Science, 3(03), 114–121.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.30780/IJTRS.V3.I3.2018.015
Helversen, B., Abramczuk, K., Kopeć, W., Nielek, R. (2018). Influence of consumer reviews on online purchasing decisions in older and younger adults. Decision Support Systems, 113, 1–10.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.dss.2018.05.006
Howard, J. A., Sheth, J. N. (1969). The Theory of Buyer Behavior. John Wiley, New York.
Google Scholar
Jisana, T. K. (2014). Consumer behaviour models: an overview. Sai Om Journal of Commerce & Management, 1(5).
Google Scholar
Korneta, P., Lotko, A. (2021). Determinanty i modele zachowań konsumenta. Wnioski z przeglądu literatury. Marketing i Rynek, 9.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.9.1
Kotler, P. (2005). Marketing. Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa.
Google Scholar
Kotler, P., Keller, K. L. (2011). Marketing Management. Pearson.
Google Scholar
Li, J., Silver, C., Gómez, M. I., Milstein, M., Sogari, G. (2023). Factors influencing consumer purchase intent for meat and meat substitutes. Future Foods, 7.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.fufo.2023.100236
Masrahi, A., Wang, J.-H., Abudiyah, A. K. (2021). Factors influencing consumers' behavioral intentions to use renewable energy in the United States residential sector. Energy Reports, 7, 7333–7344.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.egyr.2021.10.077
Michalski, E. (2017). Marketing. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Ministerstwo Klimatu i Środowiska (2023). Prosumenci – statystyka, https://www.gov.pl/web/klimat/prosumenci-statystyka [dostęp: 29.11.2023].
Google Scholar
Niemela, P., Kim, S. (2014). Maslow’s Hierarchy of Needs. In A. C. Michalos (Ed.), Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research (Springer, Dordrecht).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-0753-5_1737
Parlament Europejski (2020). Zielony Ład: klucz do neutralnej klimatycznie i zrównoważonej UE, https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200618STO81513/zielony-lad-klucz-do-neutralnej-klimatycznie-i-zrownowazonej-ue?&at_campaign=20234-Green&at_medium=Google_Ads&at_platform=Search&at_creation=RSA&at_goal=TR_G&at_audience=europejski-zielony-ład&at_topic=Green_Deal&at_location=PO&gclid=EAIaIQobChMIvuST3oC1ggMVdBeiAx3m_gMZEAAYASAAEgLD4PD_BwE [dostęp: 28.10.2023].
Google Scholar
Prasad, R. K., Jha, M. K. (2014). Consumer buying decision models: A descriptive study. International Journal of Innovation and Applied Studies, 6(3).
Google Scholar
Ramya, N., Mohamed Ali, S. A. (2016). Factors affecting consumer buying behavior. International Journal of Applied Research, 2(10).
Google Scholar
Rosa, G. (2012). Czynniki kształtujące zachowania nabywców usług turystycznych na przykładzie badań rynku europejskiego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 84.
Google Scholar
Shevchenko, T., Saidani, M., Ranjbari, M., Kronenberg, J., Danko, Y., Laitala, K. (2023). Consumer behavior in the circular economy: Developing a product-centric framework. Journal of Cleaner Production, 384.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.135568
Solomon, M. (2009). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being. Pearson Education Inc., New Jersey.
Google Scholar
Sovacool, B. K. (2009). The cultural barriers to renewable energy and energy efficiency in the United States. Technology in Society, 31(4), 365–373.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2009.10.009
Stankevich, A. (2017). Explaining the consumer decision-making process: Critical literature review. Journal of International Business Research and Marketing, 2(6).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18775/jibrm.1849-8558.2015.26.3001
Stasiuk, K., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Szczepański, J. (Ed.). (1977). Badania nad wzorami konsumpcji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław.
Google Scholar
Urząd Regulacji Energetyki (2022). Charakterystyka rynku energii elektrycznej, https://www.ure.gov.pl/pl/energia-elektryczna/charakterystyka-rynku/10372,2021.html [dostęp: 28.10.2023].
Google Scholar
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r., Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Google Scholar
Zalega, T. (2012). Konsumpcja. Determinanty – teorie – modele. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-07-15 - (2)
- 2023-12-30 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.