Finansowe determinanty deinternacjonalizacji polskich spółek akcyjnych w latach 2008–2011

Autor

  • Wirginia Doryń Katedra Funkcjonowania Gospodarki, Instytut Ekonomii, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.07.01

Słowa kluczowe:

deinternacjonalizacja, teoria internacjonalizacji, polskie spółki giełdowe

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu było zarysowanie obszaru badań nad zagadnieniem deinternacjonalizacji w kontekście polskich przedsiębiorstw. Aby to zrealizować, dokonano przeglądu dotychczas prowadzonych badań oraz podjęto próbę interpretacji deinternacjonalizacji na gruncie modelu uppsalskiego oraz podejścia sieciowego. W artykule podjęto próbę określenia czynników najważniejszych z punktu widzenia polskich podmiotów, decydujących o deinternacjonalizacji przedsiębiorstw. Badaniem objęto sprawozdania finansowe spółek notowanych na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA z sektorów: przemysł elektromaszynowy, przemysł chemiczny, przemysł farmaceutyczny, przemysł tworzyw sztucznych. Dokonano estymacji drzew CART dla lat 2008–2011. W świetle uzyskanych wyników zmiennymi, które w największym stopniu wpływały na deinternacjonalizację przedsiębiorstw, są: rentowność sprzedaży w roku poprzednim, stopa wzrostu sprzedaży, wielkość przedsiębiorstwa oraz zmiana wskaźnika kosztów operacyjnych. Uzyskane rezultaty wydają się potwierdzać tezę, że głównym czynnikiem konkurencyjności eksportu polskich przedsiębiorstw są niskie koszty produkcji.

Bibliografia

Bartoloni E. (2010), Capital structure and innovation: causality and determinants, paper presented at the DRIUD Summer Conference 2010, http://www2.druid.dk/ conferences/viewpaper.php?id=501053&cf=43
Google Scholar

Benito G.R.G. (2003), Divestment Seen through the Lens of International Business Strategy, Keynote Lecture given at the International Conference on Divestment: Corporate Strategies, The Regions and Policy Responses, Lisbon, http://www.ceg. ul.pt/divest/Conf/benito_paper.pdf
Google Scholar

Burt S., Dawson J., Sparks L. (2008), International Retail Divestment: review, case studies and (E)merging Agenda, European Retail Research, 22.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-8349-8099-1_2

Burt S., Mellahi K., Jackson T.P., Sparks L. (2002), Retail Internationalization and Retail Failure: Issues from the Case of Marks and Spencer, International Review of Retail, “Distribution and Consumer Research”, 12/2: 191–219.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/09593960210127727

Doryń W. (2010), Koszty internacjonalizacji przedsiębiorstw [w:] Ekonomia, red. Sokołowski J., Sosnowski M., Żabiński A., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 163–177.
Google Scholar

Ekşi I.H. (2011), Classification of Firm Failure with Classification and Regression Trees, “International Research Journal of Finance and Economics”, issue 76, p. 113–120.
Google Scholar

Ellis P. (2000), Social ties and foreign market entry, „Journal of International Business Studies”, no 31(3), p. 443–469.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490916

Frynas J.G., Mellahi K. (2011), Global Strategic Management, 2nd Edition, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar

Gandolfi F., Strach P. (2008), Retail internationalization: gaining insights from the Wal-Mart experience in South Korea, “Review Of International Comparative Management”, Vol. 10, No. 1.
Google Scholar

Georgopoulos A., Mouratidis K. (2007), Managerial and financial-accounting elements of international divestment: A literature review [in] School of Business and Economics, University of Swansea, UK.
Google Scholar

Gorynia M., Jankowska B. (2007), Teorie internacjonalizacji, „Gospodarka Narodowa”, nr 10/2007.
Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.E. (1977), The Internationalization Process of the Firm – a Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitment, “Journal of International Business Studies”, Vol. 8, No. 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676

Johanson J., Vahlne, J.E. (1990), The Mechanism of Internationalization, “International Marketing Review”, Vol. 7, No. 4.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/02651339010137414

Johanson J., Vahlne J.-E. (2003), Business relationship learning and commitment in the internationalization process, „Journal of International Entrepreneurship”, no 1, p. 83–101.
Google Scholar

Johanson J., Vahlne J.-E. (2009), The Uppsala internationalization process model revisited: From liablity of foreigness to laibility of outsidership, „Journal of International Studies”, No. 40, p. 1411–1431
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/jibs.2009.24

Jung J.C., Bansal P. (2009), How form perofmance affects internationalization, “Management International Review”, issue 9, p. 709–732.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11575-009-0014-7

Kopniak M. (2006), Wiodące czynniki konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na rynku UE, [w:] Polskie przedsiębiorstwa wobec globalnej konkurencji, red. J. Kuciński, Wyd. SGH.
Google Scholar

Łapczyński M. (2003), Drzewa klasyfikacyjne w badaniach satysfakcji i lojalności klientów [w:] Analiza satysfakcji i lojalności klientów, StatSoft Polska, Warszawa-Kraków.
Google Scholar

Matthyssens P., Pauwels P. (2000), Uncovering international market-exit processes: A comparative case study, “Psychology & Marketing”, Vol. 17, issue 8, 697–719.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/1520-6793(200008)17:8<697::AID-MAR3>3.0.CO;2-T

O’Grady S., Lane W. (1996), The Psychic Distance Paradox, “Journal of International Business Studies”, Vol. 27, No. 2.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490137

Osbert-Pociecha G. (1998), Dywestycje w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Pauwels P., Patterson P.G., de Ruyter K., Wetzels M. (2009), The propensity to continue internationalization: A study of entrepreneurial decision-making in Australian service firms [in] New Challenges to International Marketing (Advances in International Marketing, Volume 20), Rudolf R. Sinkovics, Pervez N. Ghauri (ed.), Emerald Group Publishing Limited, p. 11–36.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020004

Reiljan E. (2005), An analysis of motives behind export withdrawals in Estonia. – Perspectives for Estonian Entrepreneurship in the European Union, Tallinn: Mattimar OÜ, 2005, p. 149–159.
Google Scholar

Swoboda B., Olejnik E., Morschett D. (2011), Changes in Foreign Operation Modes: Stimuli for Increases versus Reductions, “International Business Review”, Vol. 20, 2011, No. 5, p. 578–590.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2010.11.005

Turcan R. (2003), De-internationalization and the Small Firm’ [in:] Wheeler, C., Mc- Donald, F. and Greaves, I. (eds), Internationalization: Firm Strategies and Management, (Great Britain: Palgrave), p. 208–222
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/9780230514638_13

Turner C., Gardiner P.D. (2007), De-internationalization and global strategy: the case of British Telecommunications (BT), “Journal of Business & Industrial Marketing”, Vol. 22, issue 7.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/08858620710828863

Turner C. (2011), Coercive deinternationalization and host institutional legitimacy, “European Business Review”, Vol. 23, issue: 2, p. 190–200.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/09555341111111200

Turner C. (2012), Deinternationalization: towards a coevolutionary framework, “European Business Review”, Vol. 24, issue 2, p. 92–105.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/09555341211203973

Vissak T. (2008), Nonlinear internationalization during economic transition: the case of Krenholm Group (Estonia). International Business and the Catching-up Economies: Challenges and Opportunities, 34th EIBA Annual Conference, Conference Proceedings: 34th EIBA Annual Conference, Tallinn, December 11–13, 2008. Tallinn: Tallinn University of Technology, 2008, http://eiba2008.ttu.ee/public/Papers/25.pdf
Google Scholar

Velazquez-Razo P.N., Vargas-Hernandez J.G. (2011), The Strategy of De-Internationalization of the SMEs of the Footwear in the Area Metropolitana De Guadalajara, “Gumbad Business Review”, Vol. 6, No. 2., p. 1–11.
Google Scholar

Wysocki J. (2006), Źródła przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw na rynku europejskim [w:] Polskie przedsiębiorstwa wobec globalnej konkurencji, red. J. Kuciński, Wyd. SGH.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-09-30

Jak cytować

Doryń, W. (2014). Finansowe determinanty deinternacjonalizacji polskich spółek akcyjnych w latach 2008–2011. Ekonomia Międzynarodowa, (7), 111–125. https://doi.org/10.18778/2082-4440.07.01

Numer

Dział

Articles