Exploiting international development opportunities – the example of Corporate Group „Sokołów” SA

Authors

  • Ireneusz Janiuk Zakład Podstaw i Strategii Zarządzania, Wydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstoku image/svg+xml
  • Mirosław Jarosiński Zakład Zarządzania w Gospodarce, Instytut Zarządzania, Kolegium Zarządzania i Finansów, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.06.02

Keywords:

internationalisation, strategy of internationalisation, meat-processing industry

Abstract

The paper presents the available opportunities of international growth of firms described in the management literature: sequential development and early internationalisation. The results of research on the internationalisation of Polish firms indicates a growth of interest in both development paths. Corporate Group „Sokołów” SA is described in the paper is a good example of sequential development on international markets. It is also a typical example of the internationalisation of a Polish firm operating in the meatprocessing industry, whose role in Polish exports is increasing dynamically.

References

Ansoff H.I. (1957), Strategies for Diversification, Harvard Business Review, Vol. 35, No 2.
Google Scholar

Ansoff H.I. (1987), Corporate Strategy, Penguine Books, London.
Google Scholar

Chandler A.D. (1962), Strategy and Structure, MIT Press, Cambridge.
Google Scholar

Drewnowska B., Kucharczyk K. (2013), Polska żywność skutecznie podbija światowe rynki, Lista 2000 polskich przedsiębiorstw i eksporterów, „Rzeczpospolita” z dn. 03.12.2013 r.
Google Scholar

Grupa „Sokołów” docelowo chce utrzymać wielkość eksportu, www.portalspozywczy.pl [data dostępu: 19.03.2014 r.].
Google Scholar

Hill Ch.W.L., Jones G.R. (1992), Strategic Management, Houghton Miffling Company, Boston.
Google Scholar

Hill Ch.W.L., Jones G.R. (2008), Strategic Management Theory. An Integrated Approach, wyd. 8, Houghton Mifflin Company, Boston.
Google Scholar

Janiuk I. (2011), Grupy kapitałowe w procesie koncentracji przetwórstwa mięsnego w Polsce, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2 (145).
Google Scholar

Jantunen A., Nummela N., Puumalainen K., Saarenketo S. (2008), Strategic orientations of born globals – do they really matter? „Journal of World Business”, No 43/2008.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jwb.2007.11.015

Jarosiński M. (2013), Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar

Knight G., Madsen T.K., Servais P. (2004), An inquiry into born-global firms in Europe and the USA, „International Marketing Review”, No 21 (6), 2004.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/02651330410568060

Oviatt B.M., McDougall P.P. (1994), Toward a Theory of International New Ventures, „Journal of International Business Studies”, No 25 (1), 1994.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490193

Ranking eksporterów, Lista 2000 polskich przedsiębiorstw i eksporterów, „Rzeczpospolita”, 03.12.2013 r.
Google Scholar

Wywiad z Mieczysławem Walkowiakiem, Wiceprezesem Zarządu Sokołów SA, www.hurtidetal.pl [data dostępu: 19.03. 2014 r.].
Google Scholar

Published

2014-06-30

How to Cite

Janiuk, I., & Jarosiński, M. (2014). Exploiting international development opportunities – the example of Corporate Group „Sokołów” SA. Ekonomia Międzynarodowa (International Economics), (6), 81–90. https://doi.org/10.18778/2082-4440.06.02

Issue

Section

Articles