Źródła wartości dla pokolenia X w usługach opartych na współdzieleniu
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.28.03Słowa kluczowe:
usługi oparte na współdzieleniu, pokolenie X, wartość dla konsumentaAbstrakt
Usługi oparte na współdzieleniu to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi współczesnych usług. Rozwiązania takie jak Airbnb czy Uber często służą klientom nie tylko jako substytut tradycyjnych usług, lecz stają się ich pierwszym wyborem w przypadku podróży, przejazdów czy poszukiwania pracowników. W artykule przeanalizowano źródła wartości, jakie klienci należący do pokolenia X widzą w usługach opartych na współdzieleniu.
Celem badawczym artykułu było zatem określenie, które źródła wartości usług opartych na współdzieleniu wpływają na ich postrzeganie. Źródła skategoryzowano na podstawie typologii wartości Shetha, Newmana i Gross. Badania wykazały, że wśród źródeł wartości usług opartych na współdzieleniu dla pokolenia X dominują aspekty funkcjonalne. Badanie uwypukliło także istotność źródeł wartości sytuacyjnej z jednoczesnym pominięciem źródeł wartości społecznej i emocjonalnej.
Wyniki badań uzupełniają lukę badawczą w tematyce poświęconej źródłom wartości dla pokolenia X w usługach opartych na współdzieleniu, wskazując ich dominującą kategorię. W dalszych badaniach nad tym zagadnieniem wartościowe będzie poddanie generacji X analizie z wykorzystaniem innego modelu teoretycznego i porównanie jej z innymi pokoleniami.
Bibliografia
Amaro S., Andreu L., Huang S. (2019), Millenials’ intentions to book on Airbnb, „Current Issues in Tourism”, 22 (18), s. 2284–2298.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1448368
Babin B., Darden W., Griffin M. (1994), Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping, „Journal of Consumer Research”, 20 (4), s. 644–656.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/209376
Banaszek M. (2016), Ekonomia współdzielenia jako alternatywny kierunek rozwoju miast, „Ekonomia społeczna”, 1, s. 51–59.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15678/ES.2016.1.04
Berbeka J., Niemczyk A. (2017), Znaczenie i rozwój usług a zachowania współczesnego konsumenta [w:] M. Bartosik-Purgat, Zachowania konsumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Brkljac M., Sudarevic T.J. (2018), Sharing Economy and „Industry 4.0” as the Business Environment of Millennial Generation – a Marketing Perspective, Proceedings of the 29th International DAAAM Symposium 2018, DAMM, Zadar, s. 1092–1101.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2507/29th.daaam.proceedings.156
Bywalec C. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Chang W.-L., Wang J.-Y. (2018), Mine is yours? Using sentiment analysis to explore the degree of risk in the sharing economy, „Electronic Commerce Research and Applications”, 28, s. 141–158.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.elerap.2018.01.014
Cinjarevic M., Kozo A., Berberovic D. (2019), Sharing is Caring, and Millennials Do Care: Collaborative Consumption through the Eyes of Internet Generation, „South East European Journal of Economics & Business”, 14 (1), s. 49–60.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/jeb-2019-0003
Denny M. (2016), The Business Side: 21st Century Marketing, Part II. Point of Beginning, Pobonline, http://www.pobonline.com/articles/100552-the-business-side-21st-century-marketing-part-ii (data dostępu: 18.09.2020).
Google Scholar
Hartman R. (1967), The Structure of Value: Foundation of a Scientific Axiology, Southern Illinois Press, Carbondale.
Google Scholar
Holbrook M.B. (1994), The Nature of Customer Value: An Axiology of Services in the Consumption Experience [w:] R. Rust, R.L. Oliver, Service Quality: New Directions in Theory and Practice, Sage Publications, Thousand Oaks, s. 21–71.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781452229102.n2
Holbrook M.B. (1999), Consumer Value. A Framework for Analysis and Research, Routledge, Londyn.
Google Scholar
Holbrook M., Hirschman E. (1982), The Experiental Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings and Fun, „Journal of Consumer Research”, 9 (2), s. 132–140.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/208906
IAB Polska (2018), Raport Strategiczny. Internet 2017/2018, Warszawa.
Google Scholar
Kacprzak A. (2017), Marketing doświadczeń w Internecie, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Kahneman D. (2012), Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań.
Google Scholar
Kotler P., Lane Keller K. (2014), Marketing, Rebis, Poznań.
Google Scholar
Kvale S. (2012), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Marak J. (2016), Wykorzystanie metody ankietowej w badaniu zachowań podmiotów rynku [w:] Mazurek-Łopacińska K., Badania marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 129–222.
Google Scholar
Mattsson J. (1991), Better Business by the Abc of Values, Chartwell Learning & Development Limited, Lund.
Google Scholar
Mellan O., Christie S. (2017), Thinking Gen X, „Investment Advisor”, 37, s. 30–34.
Google Scholar
Monroe K. (1990), Pricing: Making Profitable Decisions, McGraw-Hill, New York.
Google Scholar
Oliva R. (2000), Brainstorm your e-business, „Marketing Management”, 9, s. 55–57.
Google Scholar
Ranzini G., Newlands G., Anselmi G. i in. (2017), Millennials and the Sharing Economy: European Perspectives, EU H2020 Research Project Ps2Share.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3061704
Sanchez-Fernandez R., Iniesta-Bonillo M.A. (2006), Consumer Perception of Value: Literature Review and a New Conceptual Framework, „Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction & Complaining Behavior”, 19, s. 40–58.
Google Scholar
Sanchez-Fernandez R., Iniesta-Bonillo M.A. (2007), The concept of perceived value: a systematic review of the research, „Marketing Theory”, 7 (4), s. 427–445.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1470593107083165
Sheth J.N., Newman B.I., Gross B.L. (1991), Why We Buy What We Buy: A Theory of Consumption Values, „Journal of Business Research”, 22 (2), s. 159–170.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0148-2963(91)90050-8
Strauss W., Howe N. (1997), The Fourth Turning: What the Cycles of History Tell Us about Americas Next Rendezvous With Destiny, Broadway Books, New York.
Google Scholar
Sundararajan A. (2016), The Sharing Economy: The End of Employment and the Rise of Crowd-Based Capitalism, The MIT Press, Londyn.
Google Scholar
SurveyMonkey (2019), Who likes the sharing economy? Most people, but especially millennials, SurveyMonkey, http://www.surveymonkey.com/mp/who-likes-the-sharing-economy-most-people-but-especially-millennials (data dostępu: 19.09.2020).
Google Scholar
Tellis G., Gaeth G. (1990), Best Value, Price-Seeking and Price Aversion: The Impact of Information and Learning on Consumer Choices, „Journal of Marketing”, 54 (2), s. 34–45.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/002224299005400203
Tisdale S. (2016), Generation X Turns 50!, Black Enterprise, 46, s. 22–23.
Google Scholar
Wagner I.K. (2019), Sharing Economy Participation as a Function of Generational Cohort, Appalachian State University, Appalachian.
Google Scholar
Wagner N., Strulak-Wójcikiewicz R., Landowska A. (2019), Trust in Sharing Economy Business Models from the Perspective of Customers in Szczecin, Poland, „Sustainability”, 11 (23), s. 1–26.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/su11236838
Williams R. (2018), Forrester: Millennials boost growth of sharing economy, http://www.mobilemarketer.com/news/forrester-millennials-boost-growth-of-sharing-economy/515851 (data dostępu: 18.09.2020).
Google Scholar
Zeithaml V. (1988), Consumer Perceptions of Price, Quality and Value: A Mean- end Model and Synthesis of Evidence, „Journal of Marketing”, 52 (3), s. 2–22.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/002224298805200302
Ziobrowska J. (2016), Sharing economy jako nowy trend konsumencki, Repozytorium Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.