Motywy i formy internacjonalizacji polskich start-upów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2082-4440.43.03

Słowa kluczowe:

start-upy, internacjonalizacja, zarządzanie, inwestycje zagraniczne, małe i średnie przedsiębiorstwa

Abstrakt

Tło badawcze: W związku z szybkim rozwojem technologii zmieniają się możliwości wchodzenia na nowe rynki. Ma to swój wyraz w łatwości, z jaką nowe firmy wchodzą na nowe rynki. Narzędzia umożliwiające szybki transfer informacji sprawiły, że często pomijane są klasyczne etapy internacjonalizacji. Klasyczne modele internacjonalizacji są często krytykowane, nie oznacza to jednak, że nie powstają nowe modele internacjonalizacji. Biorąc pod uwagę znaczenie start-upów w gospodarce, warto przyjrzeć się temu, jak zachowują się na rynkach międzynarodowych.

Cel artykułu: Głównym celem artykułu jest odpowiedź na następujące pytania badawcze: Jakie formy ekspansji zagranicznej wybierają polskie start-upy? Jakie metody i narzędzia internacjonalizacji wybierają polskie start-upy w drodze do internacjonalizacji? Jakie są motywy internacjonalizacji polskich start-upów? Jakie są etapy internacjonalizacji polskich start-upów? Hipoteza badawcza brzmi następująco: najczęstszą formą internacjonalizacji polskich start-upów jest eksport.

Metody: W artykule zastosowano następujące metody: krytyczną analizę literatury, ankietę internetową, papierową i telefoniczną oraz wywiad pogłębiony CATI. Dane wykorzystane w artykule zostały zebrane przez autora. Badanie przeprowadzono na próbie 174 respondentów, a wywiad na próbie 23 respondentów. Badanie przeprowadzono w okresie od 10 stycznia 2021 r. do 7 stycznia 2023 r.

Wyniki i wartość dodana: Niniejsza praca jest pierwszym kompleksowym badaniem polskich start-upów skupiającym się na motywach, narzędziach, determinantach i możliwych etapach internacjonalizacji. Najczęstszymi motywami internacjonalizacji polskich startupów są motywy reaktywne. Przedsiębiorstwa wybierają eksport jako sposób na wejście na nowe rynki. Głównymi narzędziami wspierającymi internacjonalizację są profile w mediach społecznościowych prowadzone w języku obcym oraz sieć kontaktów złożona z osób z otoczenia przedsiębiorcy. Badania wykazały, że przedsiębiorstwa przechodzą określone etapy internacjonalizacji.

Bibliografia

Äijö, T., Kuivalainen, O., Saarenketo, S., Lindqvist, J., Hanninen, H. (2005). Internationalization handbook for the software business. Espoo: Centre of Expertise for Software Product Business.
Google Scholar

Czinkota, M., Ronkainen, I.A., Ortiz, M. (2004). The Export Marketing Imperative. Thomson.
Google Scholar

Dana, L.P., Hamilton, R.T., Wick, K. (2009). Deciding to export: An exploratory study of Singaporean entrepreneurs. "Journal of International Entrepreneurship", 7(2), 79–87.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s10843-008-0032-8

Daszkiewicz, N. (2016). Determinanty tempa internacjonalizacji przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem born globals. "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", 271, 7–16.
Google Scholar

European Startup Network (2023). Retrieved from https://europeanstartupnetwork.eu/vision/ (accessed: 1.09.2023).
Google Scholar

Ferguson, S., Henrekson, M., Johannesson, L. (2019). Getting the Facts Right on Born Globals. IFN Working Paper, 1210, 259–276.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11187-019-00216-y

Hinings, B., Gegenhuber, T., Greenwood, R. (2018). Digital innovation and transformation: An institutional perspective. "Information and Organization", 28(1), 52–61.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2018.02.004

Jafari Sadeghi, V., Dutta, D.K., Ferraris, A., Del Giudice, M. (2020). Internationalisation business processes in an under-supported policy contexts: evidence from Italian SMEs. "Business Process Management Journal", 26(5).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/BPMJ-03-2019-0141

Jarosiński, M. (2013). Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Google Scholar

Johanson, J., Vahlne, J.E. (1977). The Internationalization Process of the Firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. "Journal of International Business Studies", 8(1), 23–32.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676

Koch, M. (2017). Tech Start-up Internationalisation: Development of an internationalisation model for born global web-based tech start-ups from European start-up hubs.
Google Scholar

Lindsay, V., Rod, M., Ashill, N. (2017). Institutional and resource configurations associated with different SME foreign market entry modes. "Industrial Marketing Management", 66, 130–144.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.07.014

Maciejewski, M., Wach, K. (2019). International Startups from Poland: Born Global or Born Regional? "Journal of Management and Business Administration Central Europe", 27(1), 60–83.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7206/jmba.ce.2450-7814.247

Melén Hånell, S., Nordman, E.R., Tolstoy, D. (2019). Born Globals or Born Regionals? A Study of 32 Early Internationalizing SMEs. In International Business in a VUCA World: The Changing Role of States and Firms (Progress in International Business Research, 14), Emerald Publishing Limited, Bingley, 289–308.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/S1745-886220190000014016

Oviatt, B., McDougall, P. (2005). Defining International Entrepreneurship and Modeling the Speed of Internationalization. "Entrepreneurship Theory and Practice", 29(5), 537–554.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2005.00097.x

Pawęta, E., Chung-Yu, C. (2015). Opportunities and threats analysis for european born global companies on the chinese market. "Krakowskie Studia Międzynarodowe", XII (3), 177–187.
Google Scholar

Przybylska, K. (2010). Born global – nowa generacja małych polskich przedsiębiorstw. "Gospodarka Narodowa", 7–8, 63–84.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33119/GN/101163

Rennie, M.W. (1993). Global Competitiveness: Born Global. "McKinsey Quarterly", 4, 45–52.
Google Scholar

Steinhäuser, V., Rocha, A. (2022). Institutional Theory and International Entrepreneurship: A Review. "Internext", 17(2), 264–283.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18568/internext.v17i2.684

Szarek, J., Piecuch, J. (2018). The importance of startups for construction of innovative economies. "International Entrepreneurship Review", 4(2), 69–78.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15678/PM.2018.0402.05

Wach, K. (2021). The evolution of the Uppsala model: Towards non-linearity of internationalization of firms. "International Entrepreneurship Review", 7(2), 7–19.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15678/IER.2021.0702.01

Opublikowane

2023-09-30

Jak cytować

Majewski, M. (2023). Motywy i formy internacjonalizacji polskich start-upów. Ekonomia Międzynarodowa, (43), 41–56. https://doi.org/10.18778/2082-4440.43.03

Numer

Dział

Articles