Rynek Neuer Markt: droga od sukcesu do porażki
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.11.05Słowa kluczowe:
alternatywny system obrotu, niemiecki rynek kapitałowy, Giełda Papierów Wartościowych we Frankfurcie, Neuer MarktAbstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie niemieckiego rynku NeuerMarkt, jego struktury, dynamicznego rozwoju w latach 1997–2003 oraz głównych przyczyn upadku. Analizie poddano ramy prawne funkcjonowania rynku, indeksy giełdowe, główne kryteria dopuszczania akcji do obrotu, a także wybrane obowiązki informacyjne ciążące na emitentach. Do źródeł porażki niemieckiego alternatywnego systemu obrotu zalicza się pęknięcie tzw. bańki internetowej, które doprowadziło do spadku cen akcji. Do upadku przyczyniły się również liczne skandale i bankructwa notowanych na giełdzie spółek, a także zaostrzenie przez Deutsche Börse AG kryteriów wejścia na rynek. Przeprowadzone obserwacje mogą zostać wykorzystane podczas analizy innych alternatywnych systemów obrotu, np. polskiego rynku NewConnect.
Bibliografia
Beike R., Köttner A., Schlütz J. (2000), NeuerMarkt und Nasdaq. Erfolgreichan den Wachstumbörsen, Schäffer-Poeschel Verlag Stuttgart, Stuttgart.
Google Scholar
Burghof, H.P., Hunger, A. (2004), The NeuerMarkt: an (overly) risky asset of Germany’s financial system, The Rise and Fall of Europe’s New Stock Markets Advances in Financial Economics, Vol. 10.
Google Scholar
Förschle G., Helmschrott H. (2001), NeuerMarkt an der Frankfurter Wertpapierbörse, Fachverlag Moderne Wirtschaft, Frankfurt am Main.
Google Scholar
Knips S. (2000), Risikokapital und NeuerMarkt, Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main.
Google Scholar
Neubauer S. (2002), Zulässigkeit und Grenzen der einseitigen Änderung des Regelwerks Neuer Markt durch die Deutsche Börse AG, praca doktorska, Christian-Albert Universität, Kiel.
Google Scholar
Plötz W. (2001), Who is who. NeuerMarkt, Frankfurter Allgemeine Zeitung Verlagsbereich Buch, Frankfurt am Main.
Google Scholar
Plückelmann K. (2000), Der NeuerMarkt der Deutsche Börse AG, Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main.
Google Scholar
Roelofsen N.K.H. (2002), Initial Public Offering am NeuerMarkt, hansebuch Verlag, Hamburg.
Google Scholar
Rules and Regulations NeuerMarkt, wg stanu prawnego na dzień 1 lipca 2002 roku.
Google Scholar
Schlote K., Steffen H. (1997), NeuerMarkt mit voller Kraft voraus, Dresdner Kleinwort Benson Research.
Google Scholar
Vitols S. (2001), Frankfurt’s Neuer Markt and the IPO explosion: is Germany on the road to Silicon Valley?, „Economy and Society”, Vol. 30, No. 4.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/03085140120089090
Volk G. (2000), Going Public. Der Gang and die Börse: Beratung, Erfahrungen, Begleitung, NeuerMarkt, Schäffer-Poeschel Verlag Stuttgart, Stuttgart.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.