Wpływ turystyki na gospodarki krajów Andyjskiego Wspólnego Rynku (CAN)
DOI:
https://doi.org/10.18778/2082-4440.34.03Słowa kluczowe:
turystyka, rozwój gospodarczy, zatrudnienie, PKB, Andyjski Wspólny Rynek – CANAbstrakt
Celem artykułu jest ocena wpływu sektora turystycznego na gospodarki krajów członkowskich Andyjskiego Wspólnego Rynku – CAN (Kolumbia, Peru, Ekwador, Boliwia) w latach 2011–2019. W pracy wykorzystano metody badawcze w postaci analizy danych empirycznych udostępnionych przez krajowe i międzynarodowe jednostki badawcze, oraz analizy zależności – współczynnik korelacji liniowej Pearsona, współczynnik korelacji rang Spearmana.
Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że kraje CAN cechują się dynamicznym wzrostem wielkości ruchu turystycznego. Świadczy to o coraz większej atrakcyjności rynków CAN w skali międzynarodowej. Analiza zależności wskazuje jednak na to, iż wyłącznie w Ekwadorze i Boliwii zmiana wolumenu ruchu turystycznego jest silnie skorelowana z bezpośrednim zatrudnieniem w turystyce i bezpośrednim udziałem w krajowym PKB, przy czym najpopularniejsze destynacje turystyczne w CAN – Peru i Kolumbia nie wykazują silnego skorelowania z wybranymi zmiennymi, co potwierdzają estymowane współczynniki korelacji liniowej Pearsona i korelacji rang Spearmana.
Bibliografia
Alejziak B. (2014), Kwalifikacje i kompetencje pracowników turystyki. Próba diagnozy turystycznego rynku pracy, „Folia Turistica”, 32.
Google Scholar
Alejziak W. (2011), Tourist activity: International and domestic diversification and the problem of social exclusion, „Tourism”, 21(1–2). https://doi.org/10.2478/v10106-011-0001-9
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/v10106-011-0001-9
Brida J.G., Monterubbianesi P.D., Aguirre Z.S. (2011), Impactos del turismo sobre el crecimiento económico y el desarrollo. El caso de los principales destinos turísticos de Colombia, „Revista de Turismo y Patrimonio Cultural”, 9(2). https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.026
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.25145/j.pasos.2011.09.026
Caro González F.J. et al. (2015), Turismo, desarrollo sostenible y percepción de los stakeholders. Un estudio de caso en República Dominicana, „Revista de Economia del Caribe”, 15.
Google Scholar
Castro J.V. (2020), Crónica de la economía peruana en tiempos de pandemia, Documento de Trabajo, Departamento de Economia – Pontificia Universidad Católica del Perú, 495.
Google Scholar
Comporek M. (2012), Usługi turystyczne a kształtowanie rozwoju zrównoważonego i logistyki produktu – studium przypadku gminy Byczyna, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, 272.
Google Scholar
Coromoto Morillo M.M. (2007), Análisis del turismo receptivovenezolano, „Contaduría y administración”, 222.
Google Scholar
Garcia A.V., Lavalle N. (2012), Algunas concideraciones sobre la actividad turistica, „Notas en Turismo y Economia”, 4.
Google Scholar
Guzik H., Ostrowska B. (2013), Ekonomiczne aspekty gospodarowania przestrzenią turystyczną, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, 913.
Google Scholar
INE (2020), Boletin Estadistico-Actividad de Turismo 2019, https://www.ine.gob.bo/index.php/publicaciones/boletin-estadistico-actividad-de-turismo-2019/ (data dostępu: 20.07.2021).
Google Scholar
INEI (2021), Turismo, https://www.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/economia/ (data dostępu: 20.07.2021).
Google Scholar
Jasiński J., Suchta J. (2013), Turystyka jako funkcja rozwoju małych miast województwa warmińsko-mazurskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 15.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1508-1117.15.08
Klimek K. (2008), Turystyka na obszarach górskich na przykładzie szwajcarskiego kantonu Valais, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, 788.
Google Scholar
Klimiuk Z. (2016), Ewolucja tradycyjnych koncepcji handlu zagranicznego w teorii ekonomii, „Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne” nr 24.
Google Scholar
Knoema (2021), Data. Tourism, https://knoema.com/atlas/topics/Tourism (data dostępu: 20.07.2021).
Google Scholar
Korstanje M.E. (2016), La Trans-disciplinariedad en los Estudios Turisticos, „Turismo, Desarrollo y Buen Vivir: Revista de Investigación de la Ciencia Turistica – RICIT”, 10.
Google Scholar
Łopatka A. (2015), Ekonomia dobrobytu. Rachunki narodowe w kontekście pomiaru dobrobytu, „Współczesne problemy ekonomiczne”, 11. https://doi.org/10.18276/wpe.2015.11-04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/wpe.2015.11-04
Majcher K. (2019), Przewaga komparatywna krajów Andyjskiego Wspólnego Rynku (CAN) w międzynarodowym handlu towarami z Mercosur, „Ekonomia Międzynarodowa”, 27. https://doi.org/10.18778/2082-4440.27.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2082-4440.27.01
Majcher K. (2020), Konkurencyjność Andyjskiego Wspólnego Rynku w handlu zagranicznym kawą i jej substytutami, „Ekonomia Międzynarodowa”, 32. https://doi.org/10.18778/2082-4440.32.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2082-4440.32.03
Majcher K. (2021), Południowoamerykańska regionalna integracja gospodarcza – przypadek Andyjskiego Wspólnego Rynku (CAN), „Ameryka Łacińska”, 1(111). https://doi.org/10.7311/20811152.2021.111.02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7311/20811152.2021.111.02
Manhas P.S., Manrai L.A., Manrai A.K. (2016), Role of tourist destination development in building its brand image: A conceptual model, „Journal of Economics, Finance and Administrative Science”, 21. https://doi.org/10.1016/j.jefas.2016.01.001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jefas.2016.01.001
MINCETUR (2021), Datos Turismo, http://datosturismo.mincetur.gob.pe/appdatosTurismo/Content2.html (data dostępu: 20.07.2021).
Google Scholar
MINCIT (2021), Flujos Turisticos, https://www.citur.gov.co/estadisticas#gsc.tab=0 (data dostępu: 20.07.2021).
Google Scholar
MINTUR (2021), Llegadas y Salidas Internacionales en Ecuador, https://servicios.turismo.gob.ec/index.php/turismo-cifras/2018-09-19-17-01-51/movimientos-internacionales (data dostępu: 20.07.2021).
Google Scholar
Roca M.A. (2003), La continentalización de la isla de San Andrés, Colombia: Panyas, raizales y turismo, 1953–2003, Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional u Urbana, Banco de la Republica Cartagena de Indias, 37.
Google Scholar
Rusu S. (2011), Tourism multiplier effect, „Journal of Economics and Business Research”, 1.
Google Scholar
Stefanów P. (2011), Ograniczenia stosowania współczynnika korelacji liniowej Pearsona, [w:] Chodyński A. (red.), Przedsiębiorcze aspekty rozwoju organizacji i biznesu, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.
Google Scholar
Szopa R., Szczerbowski M. (2013), Turystyka czynnikiem przemian ekonomicznych, [w:] Nowak S. (red.), Ekonomiczno-organizacyjne problemy działalności turystycznej w regionach, Wydawnictwo AWF, Katowice.
Google Scholar
UNWTO (2021), UNWTO Tourism Dashboard, https://www.unwto.org/unwto-tourism-dashboard (data dostępu: 20.07.2021).
Google Scholar
Wilkowski A. (2009), O współczynniku korelacji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonometria”, 26.
Google Scholar
Wiśniewski J.W. (2014), Dylematy stosowania współczynnika korelacji Spearmana, „Studia Ekonomiczne. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach”, 181.
Google Scholar
Wites T. (2009), Rola turystyki w gospodarce Brunei, [w:] Marak J., Wyrzykowski J. (red.), Rola turystyki w gospodarce regionu, vol. 2. Usługi turystyczne jako podstawa gospodarki turystycznej, Wyższa Szkoła Handlowa, Wrocław.
Google Scholar
Zdon-Korzeniowska M., Rachwal T. (2011), Turystyka w warunkach globalnego kryzysu gospodarczego, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 18. https://doi.org/10.24917/20801653.18.10
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.18.10
Zurub H., Ionescu A., Constantin V.D. (2015), Measuring the Economic Impact of Tourism in European Emerging Markets, „Procedia Economics and Finance”, 32. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01369-6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01369-6
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.