Istota skutecznego zarządzania nowoczesnymi partiami politycznymi oraz kampaniami wyborczymi w kontekście zastosowania modelu zarządzania politycznego w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1427-9657.11.20

Słowa kluczowe:

Kampania wyborcza, sztab wyborczy, marketing polityczny, zarządzanie organizacją polityczną

Abstrakt

Efektywne zarządzanie stanowi istotny element funkcjonowania każdej organizacji, także tej występującej na rynku politycznym. Niniejszy test stanowi próbę ukazania istoty zagadnienia zarządzania w wymiarze rynku politycznego ze szczególnym uwzględnieniem procesów toczących się w organizacjach, jakimi są współczesne partie polityczne. Dane niezbędne do napisania publikacji stanowią kompilację przeprowadzonych studiów literaturowych oraz obserwacji własnych autora ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych badań oraz doświadczeń polskich. Uzupełniająca stawiany problem poznawczy analiza komparatystyczna prezentowanego modelu i stosowanych praktyk partii w Polsce umożliwi poznanie lokalnej specyfiki oraz wskazanie najlepszych praktyk w zakresie zarządzania partią, które powinny być realizowane dla osiągania rynkowej przewagi konkurencyjnej. Dodatkową wartością tekstu jest wskazanie różnić i podobieństw występujących w obszarze zarządzania organizacją polityczną i komercyjną.

Bibliografia

Adamik, A., Matejun, M. 2012. Organizacja i jej miejsce w otoczeniu, In: A. Zakrzewska-Bielawska (ed.). Podstawy zarządzania. Warszawa: Wolters Kluwer, p. 44.
Google Scholar

Bolleyer, N. 2011. New party organization in Western Europe. Party hierarches, stratarchies and federations. Party Politics 18, p. 319. https://doi.org/10.1177/1354068810382939
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1354068810382939

Burton, M. Shea, D. 2010. Campaign craft; the strategies, tactics and art of political campaign management. Westport: Praeger Publishers.
Google Scholar

Das, U., Mishra, A. 2019. Management Concepts and Practices, https://ddceutkal.ac.in/Syllabus/Management-Concepts-Practices.pdf (accessed 22.08.2022).
Google Scholar

Dąbrowska, A. 2015. Sztaby z żelaza. Polityka 27.
Google Scholar

Durga, K. 2017. Intoduction, meaning and importance of management, http://anucde.info/bba1a.pdf (accessed 22.08.2022).
Google Scholar

Fawcett, P., Oonagh, G. 2010. The United Kingdom. In: C. Eichbaum, R. Shaw (eds.). Partisan appointees and public servants: an international analysis of the role of the political adviser. Northampton: Edward Elgar Publishing, p. 37. https://doi.org/10.4337/9781849803298.00007
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4337/9781849803298.00007

Hochschild, T., Wallace M. 2011. Three’s a crowd? The Nader vote in the 2000 presidential election in US metropoli-tan areas. Social Science Journal 48, p. 576. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2011.03.006
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.soscij.2011.03.006

Hunter, P. 2003. Using focus groups. A caution. In: R.A. Faucheux (ed.) Winning elections. Political campaign management, strategy and tactics. Plymouth: M. Evans & Company, p. 191.
Google Scholar

Jakubiec, M. 2019. The Importance of internal communication for management of the organization. Organization and Management Series 134, p. 51. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.134.4
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.134.4

Jennings, W. 2013. Governing the gams: high politics, risk and mega events. Political Studies Review 11, p. 6. https://doi.org/10.1111/1478-9302.12002
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/1478-9302.12002

Johnson, J. 2012. Political consultants and campaigns. One day to sell. Boulder: Westview Press.
Google Scholar

Lees-Marshment, J. 2020. Political management. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003030515
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781003030515

Linde, J. 2003. A campaign manager’s guide to success: 10 winning tips. In: R.A. Faucheux (ed.). Winning elections. Political campaign management, strategy and tactics.Plymouth: M. Evans & Company, p. 314.
Google Scholar

McNamara, M. 2012. The political campaign desk reference. Denver: Outskirts Press.
Google Scholar

Maisel, L., Stone, W. 2014. Candidate emergence revisited: the lingering effects of recruitment, ambition and successful prospect among house candidates. Political Science Quarterly 129, p. 434. https://doi.org/10.1002/polq.12217
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/polq.12217

Mihelčič, M. 2012. An extension of Lipovec’s definition of organization and the most relevant goal-oriented relationships. Dynamic Relationships Management Journal 5, p. 27. https://doi.org/10.17708/DRMJ.2012.v01n01a02
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17708/DRMJ.2012.v01n01a02

Raczyńska, M., Krukowski, K. 2020. Zarządzanie w administracji publicznej. Od idealnej biurokracji do zarządzania procesowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Walcott, C. Warshaw, S. Wayne, S. 2001. The Chief of Staff. Presidential Studies Quarterly 31, p. 472. https://doi.org/10.1111/j.0360-4918.2001.00182.x
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.0000-0000.2001.00182.x

Webb, C., Mockus, J. 2003. Volunteer recruitment. In: R.A. Faucheux (ed.). Winning elections. Political campaign management, strategy and tactics. Plymouth: M. Evans & Company, p. 527.
Google Scholar

What is meant by management, https://www.whatishumanresource.com/what-is-management (accessed 21.08.2020).
Google Scholar

Opublikowane

2023-12-30 — zaktualizowane 2024-02-07

Wersje

Jak cytować

Sempach, M. (2024). Istota skutecznego zarządzania nowoczesnymi partiami politycznymi oraz kampaniami wyborczymi w kontekście zastosowania modelu zarządzania politycznego w Polsce. Eastern Review, 11(2), 103–123. https://doi.org/10.18778/1427-9657.11.20 (Original work published 30 grudzień 2023)

Numer

Dział

Articles