Istota skutecznego zarządzania nowoczesnymi partiami politycznymi oraz kampaniami wyborczymi w kontekście zastosowania modelu zarządzania politycznego w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/1427-9657.11.20Słowa kluczowe:
Kampania wyborcza, sztab wyborczy, marketing polityczny, zarządzanie organizacją politycznąAbstrakt
Efektywne zarządzanie stanowi istotny element funkcjonowania każdej organizacji, także tej występującej na rynku politycznym. Niniejszy test stanowi próbę ukazania istoty zagadnienia zarządzania w wymiarze rynku politycznego ze szczególnym uwzględnieniem procesów toczących się w organizacjach, jakimi są współczesne partie polityczne. Dane niezbędne do napisania publikacji stanowią kompilację przeprowadzonych studiów literaturowych oraz obserwacji własnych autora ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych badań oraz doświadczeń polskich. Uzupełniająca stawiany problem poznawczy analiza komparatystyczna prezentowanego modelu i stosowanych praktyk partii w Polsce umożliwi poznanie lokalnej specyfiki oraz wskazanie najlepszych praktyk w zakresie zarządzania partią, które powinny być realizowane dla osiągania rynkowej przewagi konkurencyjnej. Dodatkową wartością tekstu jest wskazanie różnić i podobieństw występujących w obszarze zarządzania organizacją polityczną i komercyjną.
Bibliografia
Adamik, A., Matejun, M. 2012. Organizacja i jej miejsce w otoczeniu, In: A. Zakrzewska-Bielawska (ed.). Podstawy zarządzania. Warszawa: Wolters Kluwer, p. 44.
Google Scholar
Bolleyer, N. 2011. New party organization in Western Europe. Party hierarches, stratarchies and federations. Party Politics 18, p. 319. https://doi.org/10.1177/1354068810382939
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1354068810382939
Burton, M. Shea, D. 2010. Campaign craft; the strategies, tactics and art of political campaign management. Westport: Praeger Publishers.
Google Scholar
Das, U., Mishra, A. 2019. Management Concepts and Practices, https://ddceutkal.ac.in/Syllabus/Management-Concepts-Practices.pdf (accessed 22.08.2022).
Google Scholar
Dąbrowska, A. 2015. Sztaby z żelaza. Polityka 27.
Google Scholar
Durga, K. 2017. Intoduction, meaning and importance of management, http://anucde.info/bba1a.pdf (accessed 22.08.2022).
Google Scholar
Fawcett, P., Oonagh, G. 2010. The United Kingdom. In: C. Eichbaum, R. Shaw (eds.). Partisan appointees and public servants: an international analysis of the role of the political adviser. Northampton: Edward Elgar Publishing, p. 37. https://doi.org/10.4337/9781849803298.00007
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4337/9781849803298.00007
Hochschild, T., Wallace M. 2011. Three’s a crowd? The Nader vote in the 2000 presidential election in US metropoli-tan areas. Social Science Journal 48, p. 576. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2011.03.006
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.soscij.2011.03.006
Hunter, P. 2003. Using focus groups. A caution. In: R.A. Faucheux (ed.) Winning elections. Political campaign management, strategy and tactics. Plymouth: M. Evans & Company, p. 191.
Google Scholar
Jakubiec, M. 2019. The Importance of internal communication for management of the organization. Organization and Management Series 134, p. 51. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.134.4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.134.4
Jennings, W. 2013. Governing the gams: high politics, risk and mega events. Political Studies Review 11, p. 6. https://doi.org/10.1111/1478-9302.12002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/1478-9302.12002
Johnson, J. 2012. Political consultants and campaigns. One day to sell. Boulder: Westview Press.
Google Scholar
Lees-Marshment, J. 2020. Political management. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003030515
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003030515
Linde, J. 2003. A campaign manager’s guide to success: 10 winning tips. In: R.A. Faucheux (ed.). Winning elections. Political campaign management, strategy and tactics.Plymouth: M. Evans & Company, p. 314.
Google Scholar
McNamara, M. 2012. The political campaign desk reference. Denver: Outskirts Press.
Google Scholar
Maisel, L., Stone, W. 2014. Candidate emergence revisited: the lingering effects of recruitment, ambition and successful prospect among house candidates. Political Science Quarterly 129, p. 434. https://doi.org/10.1002/polq.12217
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/polq.12217
Mihelčič, M. 2012. An extension of Lipovec’s definition of organization and the most relevant goal-oriented relationships. Dynamic Relationships Management Journal 5, p. 27. https://doi.org/10.17708/DRMJ.2012.v01n01a02
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17708/DRMJ.2012.v01n01a02
Raczyńska, M., Krukowski, K. 2020. Zarządzanie w administracji publicznej. Od idealnej biurokracji do zarządzania procesowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Walcott, C. Warshaw, S. Wayne, S. 2001. The Chief of Staff. Presidential Studies Quarterly 31, p. 472. https://doi.org/10.1111/j.0360-4918.2001.00182.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0000-0000.2001.00182.x
Webb, C., Mockus, J. 2003. Volunteer recruitment. In: R.A. Faucheux (ed.). Winning elections. Political campaign management, strategy and tactics. Plymouth: M. Evans & Company, p. 527.
Google Scholar
What is meant by management, https://www.whatishumanresource.com/what-is-management (accessed 21.08.2020).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-02-07 - (2)
- 2023-12-30 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.