Sąsiad sąsiadowi wilkiem. Motyw sąsiedztwa w prozie Michela Houellebecqa
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.12.10Słowa kluczowe:
Michel Houellebecq, Uległość, Serotonina, Unicestwianie, sąsiedztwoAbstrakt
Inność, obcość, wymóg sąsiadowania ze wszystkim, co nie moje – to główne tematy powieści Michela Houellebecqa. Główny bohater wykreowany przez francuskiego pisarza jest nihilistą, który nie potrafi utożsamić się z niczym, nawet z samym sobą, a każdy kontakt z innością budzi jego lęk, sprzeciw i agresję. Przykre i nieznośne sąsiedztwo innych pozwala mu jednak definiować siebie: w Uległości definiuje się w kontrze do tradycji muzułmańskiej, w Serotoninie pogardza Holendrami i własną azjatycką narzeczoną, w Unicestwianiu jako mięsożerca prowadzi walki o zawartość domowej lodówki. Sąsiedztwo wzmaga u niego poczucie samotności, a obserwowanie innych kultur, narodów, tradycji, przyzwyczajeń prowadzi do jednej, gorzkiej refleksji – nie należę nigdzie, dlatego jestem zupełnie sam. Jakim sąsiadem może być mizantrop totalny? I dlaczego Houellebecq w epoce otwartości, tolerancji, pochwały piękna i samodoskonalenia się wybrał właśnie ten rodzaj autokreacji?
Pobrania
Bibliografia
Barthes R., Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2020.
Google Scholar
Campbell F., La France, c’est Michel Houellebecq?, „Revue critique de fixxion française contemporaine” 2019, nr 9. https://doi.org/10.4000/fixxion.933
Google Scholar
Couleau C., Michel Houellebecq et Balzac, au milieu du monde, [w:] Balzac contemporain, Paris 2019, s. 65–90.
Google Scholar
Demonpion D., Houellebecq, przeł. M. Kowalska, A. Dwulit, Warszawa 2022.
Google Scholar
Hładki P., Pluralité des cultures dans l’oeuvre de Michel Houellebecq et de Jerzy Pilch, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica” 2014, nr 9, s. 155–162.
Google Scholar
Houellebecq M., Serotonina, przeł. B. Geppert, Warszawa 2019.
Google Scholar
Houellebecq M., Uległość, przeł. B. Geppert, Warszawa 2015.
Google Scholar
Houellebecq M., Unicestwianie, przeł. B. Geppert, Warszawa 2022.
Google Scholar
Houellebecq M., Lévy B.-H., Wrogowie publiczni, przeł. M. J. Mosakowski, Warszawa 2012.
Google Scholar
Klik M., A feast for our time. On eating and drinking in Michel Houellebecq’s novels, „Kwartalnik Neofilologiczny” 2002, nr 4, s. 516–525.
Google Scholar
Klik M., Ciało na przełomie wieków, czyli o starzeniu się i schyłku cywilizacji zachodniej w powieściach Michela Houellebecqa, „Tekstualia” 2020, nr 4, s. 94–95.
Google Scholar
„Nowy Napis. Liryka, epika, dramat” 2019, nr 4.
Google Scholar
Novak-Lechevalier A., Houellebecq, l’art de la consolation, Paris 2018.
Google Scholar
Onfray M., Le Miroir du nihilisme. Houellebecq éducateur, Paris 2017.
Google Scholar
Padovani L., Soumission, le roman de la conversion Houellebecq, le réel et la fiction, „Revue d’Études Françaises. French Studies Journal” 2022, nr 14, s. 20–39. https://doi.org/10.21747/0873-366X/int14a2
Google Scholar
Piechota D., Hipsterzy w lustrze dekadentów, „Prace Literackie” 2016, t. LVI, s. 103–112. https://doi.org/10.19195/0079-4767.56.7
Google Scholar
„Sąsiad”, „sąsiedztwo”, [w:] Słownik języka polskiego, red. W. Doroszewski, t. 8, Warszawa 1966, s. 82–84.
Google Scholar
Zieniewicz A., Sceny biografii. Ja pisarskie w pamięci autobiograficznej (interpretacje), Warszawa 2022.
Google Scholar
http://www.fabula.org/actualites/84399/voisinage-et-alterite-en-litterature-et-autres-disciplines.html [dostęp: 1.04.2023].
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-02-09 - (2)
- 2023-12-21 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.