Admiration in Place of Imitation: Four Medallions by Gustaw Herling-Grudziński
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.08.10Słowa kluczowe:
medallion, ekphrasis, autobiography, Caravaggio, Rembrandt, Vermeer, RiberaAbstrakt
The medallions devoted to Caravaggio, Rembrandt, Vermeer, and Ribera are a major collection of texts within Gustaw Herling-Grudziński’s entire output. Through them, he proved that he was able to write a moving text about painting while avoiding both the academic tone and flaunting his knowledge, as well as the dangers of ekphrasis transforming too often into irksome detailed inventories of the elements of a painter’s presentation. The decision to refer to these texts as medallions was equally a genological concept and a clever hedge, and a starting point for a discussion on the ambiguity of the very notion of a medallion. Herling-Grudziński would not have been himself if he had abandoned autobiographical reflections. When considering artists and their works ‘from aside’, he multiplied assumptions, proposed apocryphal versions of some biographical threads, and formulated bold unverifiable hypotheses – this was because he sided with a literary story, not an academic discourse.
Pobrania
Bibliografia
Ajres A., L’autobiografia italiana nei racconti di Gustaw Herling-Grudziński, Rome 2018.
Google Scholar
Alpers S., Rembrandt’s Enterprise: The Studio and the Market, Chicago 1990.
Google Scholar
‘Cienie wielkich artystów’. Gustaw Herling-Grudziński i dawne malarstwo europejskie, eds. A. Stankowska, M. Śniedziewska, M. Telicki, Poznań 2013.
Google Scholar
Clark K., Rembrandt and the Italian Renaissance, London 1966.
Google Scholar
Głowiński M., Miniatura, [in:] Słownik terminów literackich, ed. J. Sławiński, Wrocław–Warsaw–Kraków 1998.
Google Scholar
Herling-Grudziński G., Dzieła zebrane, [in:] Eseje, ed. W. Bolecki, vol. 10, Kraków 2017.
Google Scholar
Herling-Grudziński G., Dziennik pisany nocą 1973-1979, Warsaw 1995.
Google Scholar
Herling-Grudziński G., Dziennik pisany nocą 1989-1992, Warsaw 1997.
Google Scholar
Herling-Grudziński G., Sześć medalionów i Srebrna Szkatułka, Warsaw 1994.
Google Scholar
Herling-Grudziński G., Bolecki W., Rozmowy w Dragonei, Warsaw 1997.
Google Scholar
Kostkiewiczowa T., Miniatura poetycka, [in:] Słownik terminów literackich, ed. J. Sławiński, Wrocław–Warsaw–Kraków 1998.
Google Scholar
Sendyka R., Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Kraków 2006.
Google Scholar
Sławiński J., Opowieść, [in:] Słownik terminów literackich, ed. J. Sławiński, Wrocław–Warsaw–Kraków 1998.
Google Scholar
Śniedziewska M., Niekonwencjonalne portrety. ‘Madonna del Parto’ Piera della Francesca i ‘Betsabee’ Rembrandta w oczach Herlinga, [in:] Świadectwo – mit – tajemnica. O Gustawie Herlingu-Grudzińskim, ed. Z. Kudelski, Warsaw 2019.
Google Scholar
Śniedziewska M., ‘Osobiste sprawy i tematy’. Gustaw Herling-Grudziński wobec dwudziestowiecznej literatury włoskiej, Warsaw 2019, pp. 63-71.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.16129
Śniedziewska M., Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku, Toruń 2014.
Google Scholar
Witosz B., ‘Dziennik pisany nocą’: Między gatunkowym a indywidualnym stylem wypowiedzi, “Język Artystyczny”, 2001, vol. 11.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.