Literatura a pamięć kulturowa. Obrazoburcze rewitalizacje mitów

Autor

  • Małgorzata Jankowska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut Kulturoznawstwa, Zakład Semiotyki Kultury image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.12

Słowa kluczowe:

apokryf, obrazoburstwo, tabu, kanon, pamięć kulturowa

Abstrakt

Artykuł traktuje o przeobrażeniach, „twórczych przekładach” i obrazoburczych użyciach symbolu religijnego. Są to zabiegi stosowane ze szczególną intensywnością w obszarze tych tekstów literackich, które zaliczyć można w poczet tak zwanych współczesnych narracji apokryficznych, dlatego też analizie poddane zostają wybrane dzieła takich „autorów-obrazoburców” jak Nikos Kazantzakis, José Saramago czy Philip Pullman. Teksty te, rozumiane jako dokumenty kultury, odczytywane są z perspektywy semiotycznej, która wydaje się szczególnie przydatna w namyśle nad genezą, sposobami i skutkami transformacji symbolu, jakim jest postać Jezusa z Nazaretu. Stosując wspomniane metody semiotyczne dostrzec można kulturotwórczy potencjał przesunięć znaczeniowych zachodzących w obrębie symboliki religijnej, a tym samym poddać namysłowi mechanizmy tożsamościowotwórcze, opierające się na pielęgnowaniu mitów źródłowych (które to zjawisko zachodzi również, może nieco paradoksalnie, w każdym akcie przekraczania tabu). W „nowych ewangeliach” symbol religijny przekładany bywa z języka sacrum na język profanum, zyskując tym samym nowe potencjały semantyczne, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich swych tradycyjnych znaczeń i poprzednich odczytań. W owym procesie „twórczego przekładu” poddawany jest on procesom rewitalizacji, co chroni go to przed trafieniem w obszar „semantycznych nieużytków” i pozwala na dalsze funkcjonowanie w centrum kulturowego uniwersum znaczeń.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

J. Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, wstęp i red. naukowa R. Traba, Warszawa 2008.
Google Scholar

M. Augé, Formy zapomnienia, przeł. A. Turczyn, Kraków 2009.
Google Scholar

W. Benjamin, O pojęciu historii, przeł. K. Krzemieniowa, [w:] tenże, Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, red. H. Orłowski, przeł. K. Krzemieniowa i in., Poznań 1996.
Google Scholar

P. Berger, Religia i globalizacja, przeł. T. Kunz, Kraków 2005.
Google Scholar

J. Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, przeł. T. Kunz, Kraków 2005.
Google Scholar

D. Czaja, Lekcje ciemności, Wołowiec 2009.
Google Scholar

C. Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, przeł. M. Piechaczek, Kraków 2005.
Google Scholar

C. Geertz, From the native point of view. On the nature of Anthropological Understanding, [w:] Culture theory. Essays on Mind, Self, and Emotion, R.A. Shweder, R.A. LeVine red., Cambridge 1984.
Google Scholar

W. Iser, Zmienne funkcje literatury, przeł. A. Sierszulska, [w: ] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Kraków 1998.
Google Scholar

M. Jankowska, Narracje apokryficzne w kulturze współczesnej, Poznań 2011.
Google Scholar

K. Jarzyńska, Postsekularyzm – wyzwanie dla teorii i historii literatury (rozpoznania wstępne), „Teksty Drugie” 2012, nr 1/2.
Google Scholar

N. Kazantzakis, Ostatnie kuszenie Chrystusa, przeł. J. Wolff, Poznań 1992.
Google Scholar

N. Kazantzakis, Sztuka ascezy, przeł. E.T. Szyler, Warszawa 1993, Biblioteka Prozy Nowogreckiej.
Google Scholar

L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, [w:] tenże, Kultura i fetysze. Zbiór rozpraw, Warszawa 1967.
Google Scholar

Religia i religijność w warunkach globalizacji, red. M. Libiszowska-Żółtkowska, Kraków 2007.
Google Scholar

T. Luckmann, Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, przeł. L. Bluszcz, Kraków 2006.
Google Scholar

N. Luhmann, Funkcja religii, przeł. D. Motak, Kraków 2007.
Google Scholar

J. Łotman, Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. B. Żyłko, Gdańsk 2008
Google Scholar

M. Marquard, Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994.
Google Scholar

P. Pullman, Dobry człowiek Jezus i łotr Chrystus, przeł. L. Stawowy, Warszawa 2010.
Google Scholar

S. Quinzio, Przegrana Boga, przeł. M. Bielawski, Kraków 2008.
Google Scholar

J. Saramago, Ewangelia według Jezusa Chrystusa, przeł. C. Długosz, Poznań 1992.
Google Scholar

A. Sierszulska, W stronę literackiej antropologii. Wolfganga Isera koncepcja medialnej funkcji literatury, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. R. Nycz, Kraków 1998.
Google Scholar

B. Żyłko, Semiotyka kultury. Szkoła tartusko-moskiewska, Gdańsk 2009.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Jankowska, M. (2014). Literatura a pamięć kulturowa. Obrazoburcze rewitalizacje mitów. Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, (3), 133–152. https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.12

Numer

Dział

Czytanie z perspektywy