Substancja miasta – wokół "Trzech wierszy o fryzjerze" Juliana Tuwima
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-7458.03.04Słowa kluczowe:
miasto, Manekin, TuwimAbstrakt
Artykuł zawiera interpretację lirycznego tryptyku Juliana Tuwima, zatytułowanego Trzy wiersze o fryzjerze. Uważny ogląd tekstów prowadzi do zwrócenia baczniejszej uwagi na wizję miasta będącego nie tyle tłem działań bohatera lirycznego, co przestrzenią dookreślaną w aktach jego poznania – powierzchownego, a zarazem wspartego na niewielkim zestawie klisz kultury popularnej. Wysiłek oswajania i zawłaszczania przestrzeni w przypadku tytułowego fryzjera przekształca się w wynajdowanie sposobów przesłaniania własnej przyziemnej codzienności. Wegetatywna, monotonna egzystencja to zarazem przyczyna i skutek bierności bohatera. Pasywność prowadzi z kolei do ostatecznej utraty zdolności zadomowienia w świecie.Pobrania
Bibliografia
P. Matywiecki, Twarz Tuwima, Warszawa 2008.
Google Scholar
E. Rewers, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta , Kraków 2005.
Google Scholar
T. Sławek, Miasto. Próba zrozumienia, [w:] Miasto w sztuce – sztuka miasta, red. E. Rewers, Kraków 2010.
Google Scholar
J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Słowiński, Wrocław 1986.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Agnieszka Czyżak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

