Dlaczego lew ma długi ogon i sypia z otwartymi oczami? Antyczne i biblijne korzenie „Fizjologa”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.28.08

Słowa kluczowe:

Fizjolog, alegoria, lew, jednorożec, puszczyk, bóbr

Abstrakt

At the center of the article is the Physiologus – probably the best-known text of late antiquity and the Middle Ages after the Bible – and the descriptions of animals presented there. The depictions of the individual animals are based on the idea that, in addition to the external characteristics of an animal, they should also explain its theological significance. The animals and their characteristics should also convey a moral lesson to the reader and appear exemplary and worthy of imitation in their eyes. This article will now examine the question of how allegorical representations of animals as an interpretation of the world illustrate the logic of divine creation. Selected examples are used to show the way in which the author, inspired by the pre-Christian and Christian tradition, designs the animal images, and interpretative models are analyzed that go beyond the usual equations and often bring to light multifaceted and unexpected meanings.

Biogram autora

Elżbieta Tomasi-Kapral - Uniwersytet Łódzki

Dr Elżbieta Tomasi-Kapral has been employed at the Department of Literature and Culture of Germany, Austria and Switzerland at the University of Lodz since 2003, where she also successfully defended her doctorate on the subject of Jurek Becker; a monograph. The multifaceted literature of reunification and post-reunification is currently one of her most important areas of work. She is also interested in topics such as: medieval literature, coming to terms with the past in German literature after 1945; Polish and post-East German literature. She is involved in numerous international (translation) projects that aim to popularize Polish and German literature in neighbouring countries.

Bibliografia

Aeliani, C. (1864). De natura animalium libri XVII, varia historia, epistolae, fragmenta. Lipsiae: B.G. Teubner. https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3A­text%3A2008.01.0590%3Abook%3D4%3Achapter%3D52 (10.10.2024).
Google Scholar

Aplers, K. (1996). Pysiologus. In: TRE. Berlin–New York: De Gruyter. 596–602.
Google Scholar

Arystoteles. (2012). Etyka nikomachejska. Przeł. D.G. Domański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Arystoteles. (1982). Zoologia = Historia animalium. Przeł. P. Siwek, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Augustyn. (1989). De doctrina christiana – O nauce chrześcijańskiej. Przeł. J. Sulowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar

Aulus Gelliusz. (2017). Noce attyckie. Przeł. M. Bielewicz. Wrocław: Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Borowicz, S. (2012). Łzy jednorożca: szkic do fantazmatycznej biografii obrazu. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 5 (137). 241–266.
Google Scholar

Chrétien, T. de. (2000). Yvain ou Le chevalier au lion. Gallimard.
Google Scholar

Gippert, J. (1998). Physiologus. Die Verarbeitung antiker Naturmythen in einem frühchristlichen Text. Studia Iranica, Mesopotamica et Anatolica 3. 161–177.
Google Scholar

Fizjolog. (2003). Przeł. K. Jażdżewska. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar

Głombiowski, K. (red.) (1981). Ktezjasz z Knidos. Grecki historyk perskiej monarchii Achmenidów. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Google Scholar

Görgemanns, H. (2009). Der Physiologus und die Tierkunde der Griechen. In: Z. Kindschi Garsky, R. Hirsch-Luipold (ed.). Christus in natura. Berlin: De Gruyter. 17–26.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110494143-004

Hanhart, A.-R. (2006). (ed.) Septuaginta. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft. https://www.die-bibel.de/bibel/LXX [10.10.2024].
Google Scholar

Henkel, N. (1976). Studien zum Physiologus im Mittelalter. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783111350042

Klinger, J., Kraß, A. (2017). Tiere: Begleiter des Menschen in der Literatur des Mittelalters. Köln–Weimar–Wien: Böhlau Verlag. https://doi.org/10.7788/9783412506582
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7788/9783412506582

Kotyczka, M. (2014). Momenty jednorożca: memetyczne konteksty pewnego marzenia. Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne 2. 163–175.
Google Scholar

Kowalski, P. (2007). O jednorożcu, wieczerniku i innych motywach mniej lub bardziej ważnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Lejman, J. (2013). Filozoficzne źródła naszego stosunku do zwierząt. O aksjologicznym statusie zwierząt i ludzi. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL. 26 (2). (102). https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5591 [11.12.2024].
Google Scholar

Liszka, P. (2005). Znaczenie alegorii w historii myśli teologicznej. Wrocławski Przegląd Teologiczny 13/1. 75–95.
Google Scholar

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych [Biblia Tysiąclecia]. https://biblia.deon.pl/ [11.10.2024].
Google Scholar

Platon. (1985). Państwo. Przeł. P. Siwek. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Pliniusz Starszy. (1845). Historia naturalna. Przeł. J.K.S. Szymański. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Rosa, I. (2017). Motyw bobra w kulturze antycznej i średniowiecznej – między toposem literackim a rzeczywistością. Rocznik Antropologii Historii VII (10). 203–231.
Google Scholar

Sbordone, F. (1936). (ed.). Physiologus. Rom: Societa Anonima Editrice Dante Alighieri.
Google Scholar

Schneider, H. (2019). Tiere in symbolischer Deutung – Der Physiologus. In: I. Schaaf (ed.). Animal Kingdom of Heaven. Antropozoological Aspects in the Late Antique World. Berlin–Boston: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110603064-004
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110603064-004

Schönberger, O. (2001). Nachwort zum Physiologus. In: O. Schönberger (ed.). Physiologus, Griechisch/Deutsch. Stuttgart: Reclam. 137–161.
Google Scholar

Schröder, Ch. (2005). Der Millstätter Physiologus. Text, Übersetzung, Kommentar. Würzburg: Königshausen & Neumann. 174−180.
Google Scholar

Schumacher, M. (1992). Der Biber – ein Asket? Zu einem metaphorischen Motiv aus Fabel und Physiologus. In: R. Gruenter (ed.). Zeitschrift für Literaturgeschichte 86. 347−353.
Google Scholar

Tomasi-Kapral, E. (2022). Warum hat der Löwe einen langen Schwanz und schläft mit offenen Augen? Tierdarstellungen im Physiologus als Erklärungsversuch der göttlichen Schöpfung. In: J. Firaza, M. Kubisiak (eds.). Animal body. Tier-Bilder in der deutschsprachigen Literatur. Paderborn: Brill. https://doi.org/10.30965/9783846766422_003
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.30965/9783846766422_003

Voragine, J. de (1983). Złota Legenda. Przeł. J. Pleziowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar

Wehrhahn-Stauch, L. (1958). Art. Einhorn. In: Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte. Vol. 4. 1504–1544. http://www.rdklabor.de/wiki/Einhorn [05.10.2024].
Google Scholar

Wenskus, O., Daston, L. (2020). Paradoxographoi. In: H. Cancik, H. Schneider (eds.). Der Neue Pauly (Antike). http://dx.doi.org.ezproxy.uni-giessen.de/10.1163/1574-9347_dnp_e907630
Google Scholar

Wyss, B. (2009). Die Weisheit der Tiere. Konzepte paganer Philosophen zur Frage der Rationalität und Spiritualität der Tiere. In: Z. Kindschi Garsky, R. Hirsch-Luipold (eds.). Christus in natura. Berlin: De Gruyter. 27−39. https://doi.org/10.1515/9783110494143-005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110494143-005

https://digi.landesbibliothek.at/viewer/image/33/1/LOG_0001/ [15.12.2024].
Google Scholar

https://manuscripta.at/diglit/AT6000-662/0001?sid=a1c9844bf435f78c5d75487bcf9af0e9 [15.12.2024].
Google Scholar

https://ruchbiblijny.pl/ebook/wulgata.pdf [15.12.2024].
Google Scholar

https://www.digitale-sammlungen.de/de/details/bsb11303498 [15.12.2024].
Google Scholar

https://www.mittelalter-lexikon.de/w/index.php?title=Bestiarium&oldid=3791 [15.12.2024].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2025-10-30

Jak cytować

Tomasi-Kapral, E. (2025). Dlaczego lew ma długi ogon i sypia z otwartymi oczami? Antyczne i biblijne korzenie „Fizjologa”. Collectanea Philologica, (28), 107–120. https://doi.org/10.18778/1733-0319.28.08