Dlaczego lew ma długi ogon i sypia z otwartymi oczami? Antyczne i biblijne korzenie „Fizjologa”
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-0319.28.08Słowa kluczowe:
Fizjolog, alegoria, lew, jednorożec, puszczyk, bóbrAbstrakt
At the center of the article is the Physiologus – probably the best-known text of late antiquity and the Middle Ages after the Bible – and the descriptions of animals presented there. The depictions of the individual animals are based on the idea that, in addition to the external characteristics of an animal, they should also explain its theological significance. The animals and their characteristics should also convey a moral lesson to the reader and appear exemplary and worthy of imitation in their eyes. This article will now examine the question of how allegorical representations of animals as an interpretation of the world illustrate the logic of divine creation. Selected examples are used to show the way in which the author, inspired by the pre-Christian and Christian tradition, designs the animal images, and interpretative models are analyzed that go beyond the usual equations and often bring to light multifaceted and unexpected meanings.
Bibliografia
Aeliani, C. (1864). De natura animalium libri XVII, varia historia, epistolae, fragmenta. Lipsiae: B.G. Teubner. https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0590%3Abook%3D4%3Achapter%3D52 (10.10.2024).
Google Scholar
Aplers, K. (1996). Pysiologus. In: TRE. Berlin–New York: De Gruyter. 596–602.
Google Scholar
Arystoteles. (2012). Etyka nikomachejska. Przeł. D.G. Domański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Arystoteles. (1982). Zoologia = Historia animalium. Przeł. P. Siwek, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Augustyn. (1989). De doctrina christiana – O nauce chrześcijańskiej. Przeł. J. Sulowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar
Aulus Gelliusz. (2017). Noce attyckie. Przeł. M. Bielewicz. Wrocław: Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Borowicz, S. (2012). Łzy jednorożca: szkic do fantazmatycznej biografii obrazu. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 5 (137). 241–266.
Google Scholar
Chrétien, T. de. (2000). Yvain ou Le chevalier au lion. Gallimard.
Google Scholar
Gippert, J. (1998). Physiologus. Die Verarbeitung antiker Naturmythen in einem frühchristlichen Text. Studia Iranica, Mesopotamica et Anatolica 3. 161–177.
Google Scholar
Fizjolog. (2003). Przeł. K. Jażdżewska. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Głombiowski, K. (red.) (1981). Ktezjasz z Knidos. Grecki historyk perskiej monarchii Achmenidów. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Google Scholar
Görgemanns, H. (2009). Der Physiologus und die Tierkunde der Griechen. In: Z. Kindschi Garsky, R. Hirsch-Luipold (ed.). Christus in natura. Berlin: De Gruyter. 17–26.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110494143-004
Hanhart, A.-R. (2006). (ed.) Septuaginta. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft. https://www.die-bibel.de/bibel/LXX [10.10.2024].
Google Scholar
Henkel, N. (1976). Studien zum Physiologus im Mittelalter. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783111350042
Klinger, J., Kraß, A. (2017). Tiere: Begleiter des Menschen in der Literatur des Mittelalters. Köln–Weimar–Wien: Böhlau Verlag. https://doi.org/10.7788/9783412506582
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7788/9783412506582
Kotyczka, M. (2014). Momenty jednorożca: memetyczne konteksty pewnego marzenia. Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne 2. 163–175.
Google Scholar
Kowalski, P. (2007). O jednorożcu, wieczerniku i innych motywach mniej lub bardziej ważnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Lejman, J. (2013). Filozoficzne źródła naszego stosunku do zwierząt. O aksjologicznym statusie zwierząt i ludzi. Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL. 26 (2). (102). https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/5591 [11.12.2024].
Google Scholar
Liszka, P. (2005). Znaczenie alegorii w historii myśli teologicznej. Wrocławski Przegląd Teologiczny 13/1. 75–95.
Google Scholar
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych [Biblia Tysiąclecia]. https://biblia.deon.pl/ [11.10.2024].
Google Scholar
Platon. (1985). Państwo. Przeł. P. Siwek. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Pliniusz Starszy. (1845). Historia naturalna. Przeł. J.K.S. Szymański. Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Rosa, I. (2017). Motyw bobra w kulturze antycznej i średniowiecznej – między toposem literackim a rzeczywistością. Rocznik Antropologii Historii VII (10). 203–231.
Google Scholar
Sbordone, F. (1936). (ed.). Physiologus. Rom: Societa Anonima Editrice Dante Alighieri.
Google Scholar
Schneider, H. (2019). Tiere in symbolischer Deutung – Der Physiologus. In: I. Schaaf (ed.). Animal Kingdom of Heaven. Antropozoological Aspects in the Late Antique World. Berlin–Boston: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110603064-004
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110603064-004
Schönberger, O. (2001). Nachwort zum Physiologus. In: O. Schönberger (ed.). Physiologus, Griechisch/Deutsch. Stuttgart: Reclam. 137–161.
Google Scholar
Schröder, Ch. (2005). Der Millstätter Physiologus. Text, Übersetzung, Kommentar. Würzburg: Königshausen & Neumann. 174−180.
Google Scholar
Schumacher, M. (1992). Der Biber – ein Asket? Zu einem metaphorischen Motiv aus Fabel und Physiologus. In: R. Gruenter (ed.). Zeitschrift für Literaturgeschichte 86. 347−353.
Google Scholar
Tomasi-Kapral, E. (2022). Warum hat der Löwe einen langen Schwanz und schläft mit offenen Augen? Tierdarstellungen im Physiologus als Erklärungsversuch der göttlichen Schöpfung. In: J. Firaza, M. Kubisiak (eds.). Animal body. Tier-Bilder in der deutschsprachigen Literatur. Paderborn: Brill. https://doi.org/10.30965/9783846766422_003
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.30965/9783846766422_003
Voragine, J. de (1983). Złota Legenda. Przeł. J. Pleziowa. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Google Scholar
Wehrhahn-Stauch, L. (1958). Art. Einhorn. In: Reallexikon zur Deutschen Kunstgeschichte. Vol. 4. 1504–1544. http://www.rdklabor.de/wiki/Einhorn [05.10.2024].
Google Scholar
Wenskus, O., Daston, L. (2020). Paradoxographoi. In: H. Cancik, H. Schneider (eds.). Der Neue Pauly (Antike). http://dx.doi.org.ezproxy.uni-giessen.de/10.1163/1574-9347_dnp_e907630
Google Scholar
Wyss, B. (2009). Die Weisheit der Tiere. Konzepte paganer Philosophen zur Frage der Rationalität und Spiritualität der Tiere. In: Z. Kindschi Garsky, R. Hirsch-Luipold (eds.). Christus in natura. Berlin: De Gruyter. 27−39. https://doi.org/10.1515/9783110494143-005
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110494143-005
https://digi.landesbibliothek.at/viewer/image/33/1/LOG_0001/ [15.12.2024].
Google Scholar
https://manuscripta.at/diglit/AT6000-662/0001?sid=a1c9844bf435f78c5d75487bcf9af0e9 [15.12.2024].
Google Scholar
https://ruchbiblijny.pl/ebook/wulgata.pdf [15.12.2024].
Google Scholar
https://www.digitale-sammlungen.de/de/details/bsb11303498 [15.12.2024].
Google Scholar
https://www.mittelalter-lexikon.de/w/index.php?title=Bestiarium&oldid=3791 [15.12.2024].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


