Renesansowy poemat "Sarca" jako "aemulatio" z autorami antycznymi

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.24.09

Słowa kluczowe:

Pietro Bembo, Katullus, renesans, aemulatio, epithalamium, neolatynistyka

Abstrakt

The aim of this article is to analyse the Renaissance poem Sarca, whose authorship is attributed to the Italian humanist Pietro Bembo, and to indicate the ancient inspirations of the work. The main model for the work is Carmen 64 by Catullus, although the author also refers to other Roman poets. The intertextual relations between Sarca and the hypotexts are presented on various levels. The analysis focuses on showing parallel elements of the setting and takes in consideration the few similarities at the linguistic and stylistic level. Genre-wise Sarca is classified as an epithalamium of an aythiological character. Its characteristics typical of the Renaissance era are also highlighted. The article also brings up the history of the poem and the topic of its attribution, presenting an extensive state of research.

Biogram autora

Daria Kowalczyk-Cantoro - Uniwersytet Wrocławski

Mgr Daria Kowalczyk-Cantoro – graduate of Classical Philology and Mediterranean Culture at the University of Wrocław. Since 2014 she has been associated with the Department of Italian Studies at the Institute of Romance Philology at the University of Wrocław, where she currently works as a lecturer. She is in the process of writing her PhD thesis entitled “Pietro Bembo. At the junction of literary traditions”.

Bibliografia

Bembo, P. (2005). Lyric Poetry. Etna. Trans. M.P. Chatfield. Cambridge–Massechusetts–London: Harvard University Press.
Google Scholar

Burckhardt, J. (1991). Kultura Odrodzenia we Włoszech. Próba ujęcia. Przeł. M. Kreczkowska. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar

Chatfield, M.P. (2005). Introduction. W: Bembo P., Lyric Poetry. Etna (s. VII–XX). Cambridge–Massechusetts–London: Harvard University Press.
Google Scholar

Elwert, W.T. (1969). „Il Lago di Garda nella poesia italiana del Cinquecento”. Il Lago di Garda, Atti del Congresso internazionale promosso dall’Ateneo di Salò II. 203–245. Salò: Atteneo di Salò.
Google Scholar

Fulińska, A. (1997). „Renesansowa aemulatio: alegacja czy intertekstualność?”. Teksty Drugie 4. 5–15.
Google Scholar

Fulińska, A. (2000). Naśladowanie i twórczość: renesansowe teorie imitacji, emulacji i przekładu. Wrocław: FNP.
Google Scholar

Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Przeł. J. Holzman. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Głowiński, M. (1986). „O intertekstualności”. Pamiętnik Literacki 4. 90–91.
Google Scholar

Grimal, P. (1997). Słownik mitologii greckiej i rzymskiej. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Hymny homeryckie. (2001). Przeł. W. Appel. Toruń: Algo.
Google Scholar

Katullus. (2005). Poezje. Przeł. A. Świderkówna. Wrocław: Ossolineum deAgostini.
Google Scholar

Katullus. (2013). Poezje wszystkie. Przeł. G. Franczak, A. Klęczar, Kraków: Homini.
Google Scholar

Klęczar, A. (2013). Wstęp. W: Katullus, Poezje wszystkie. Przeł. G. Franczak, A. Klęczar. Kraków: Homini. 7–118.
Google Scholar

Korenjak, M. (2012). Short Mythological Epic in Neo-Latin Literature. W: Baumbach, M., Bär, S. (red.), Brill’s Companion to Greek and Latin Epyllion and its reception. Leiden–Boston: Brill.
Google Scholar

Kuciak, A. (2006). Przypisy. W: Alighieri, D. Boska komedia. Przeł. A. Kuciak. Poznań: Wydawnictwo AA.
Google Scholar

Mai, A. (1942). Spicilegium Romanum (vol. VIII). Roma: Typis Collegii Urbani.
Google Scholar

Morsolin, B. (1886–1887). „Il Sarca, poemetto latino di Pietro Bembo”. Atti del Reale Istituto Veneto di scienze lettere ed arti, dal novembre 1886 all’ottobre 1887 (vol. V, serie VI). Venezia: Tipografia G. Antonelli. 229–265.
Google Scholar

Olszaniec, W., Rzepkowski, K. (2013). Przypisy. W: Boccaccio, G., O słynnych kobietach. Przeł. P. Bańkowski. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Ovidius. (1977). Metamorphoses. W.S. Anderson (ed.), Leipsig: B. G. Teubner.
Google Scholar

Pecoraro, M. (1959). Per la storia dei carmina del Bembo. Una redazione non vulgata. Roma: Istituto per la collaborazione culturale.
Google Scholar

Pighi, G.B. (1974). Sarca. Poema del XVI secolo. Testo latino e traduzione italiana con un saggio critico. Arco: Cartiera di Arco-Stamperia Valdonega.
Google Scholar

Piovesan, E. (1974). “L’autore del poemetto Sarca”. Atti e memorie della Accademia di Agricoltura, Scienze e Lettere di Verona, anno accademico 1973–1974 (vol. XXV, serie 6). 203–245.
Google Scholar

Schönberger, O. (1994). Sarca: Petrus Bembus: Einleitung, völlständiger Text, erste Übersetzung und Anmerkungen. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Google Scholar

Zeno, A. (1782). Lettere (vol. III). Venezia: Apresso Francesco Sansoni.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-12-28

Jak cytować

Kowalczyk-Cantoro, D. (2021). Renesansowy poemat "Sarca" jako "aemulatio" z autorami antycznymi. Collectanea Philologica, (24), 141–153. https://doi.org/10.18778/1733-0319.24.09