Za głosem Penelopy

Autor

  • Barbara Bibik Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Katedra Filologii Klasycznej, 87-100 Toruń, ul. Fosa Staromiejska 3

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.19.07

Słowa kluczowe:

Penelope, Homer, Odyssey, theatre, Ondrej Spišák

Abstrakt

Following the voice of Penelope is the review of a play based on one of the Homer’s greatest epic poem – Odyssey, staged by Ondrej Spišák in the Warsaw puppet theatre „Teatr Lalka”. This artistically beautiful, full of magic and awarded staging, first performed in 1999, still finds its audience. It is definitely worth spending an hour in the theatre to see this enchanting ancient world created on the Warsaw stage and directed by Homer himself.

Biogram autora

Barbara Bibik - Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Katedra Filologii Klasycznej, 87-100 Toruń, ul. Fosa Staromiejska 3

Since 2009 she is an Assistant Professor in the Department of Classics at the Nicolaus Copernicus University of Toruń. In 2001 she graduated with bachelor’s degree in the Department of Classics at the Warsaw University; in 2004 – with masters’ degree at the NCU. In 2002–2004 she did supplementary courses of the theatre studies in the Polish Literature Department. In 2008 she obtained PhD at the Faculty of Philology. Since 2007 she is the president of the board of the Foundation „Traditio Europae”. Her main academic interests are: ancient theatre and its following reception; issues concerning translations of Greek tragedies.

Bibliografia

Baltyn, H. (2000). „Najpiękniejsza jest Itaka”. Teatr 1–3, 46–47.
Google Scholar

Frankowska, B. (2003). Encyklopedia Teatru Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Gajda-Zadworna, J. (2009). „Homerycka epopeja w teatrze Lalka”, [online] Życie Warszawy nr 35. http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/66884.html [01.03.2016].
Google Scholar

Gruda, E. (2000). „Teatr mistrza Homera”. Guliwer 2, 81–83.
Google Scholar

Homer (1990). Odyseja, przeł. L. Siemieński, opr. Z. Kubiak. Warszawa: Państwowy Instytut Wy­dawniczy.
Google Scholar

http://www.teatrlalka.waw.pl/p_odyseja.php [01.03.2016].
Google Scholar

http://www.cernedivadlo.cz/theatre.htm [05.10.2016].
Google Scholar

Jałga, D. (2000). „Muzo! Męża wyśpiewaj…”. Odra 7–8, 134–135.
Google Scholar

Pavis, P. (2002). Słownik terminów teatralnych, przeł., opr. S. Świontek. Wrocław: Zakład Narodo­wy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Rembowska, A. (2000). „Płynąć z Odysem”. Teatr Lalek 2–3 (61–62), 26–27.
Google Scholar

Świontek, S. (1999). Dialog – Dramat – Metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego. War­szawa: Oficyna Wydawnicza Errata.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-12-30

Jak cytować

Bibik, B. (2016). Za głosem Penelopy. Collectanea Philologica, (19), 91–95. https://doi.org/10.18778/1733-0319.19.07

Numer

Dział

Articles