Population flows connected with employment – the case of Uniejów municipality
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-8403.10.06Keywords:
commuting to work, Uniejów municipality, population flowsAbstract
Commuting to work is the most important and most easily observable indication of spatial-functional connections between localities, municipalities, districts and other regions. For this reason analysis of commuting patterns is very useful in scientific research as well as at various levels of spatial planning. This article identifies the directions and scale of commuting to work for the urban-rural municipality of Uniejów. On the basis of analysis of data from the Central Statistical Office concerning population movements connected with employment in the years 2006, 2011 and 2016 (flows of more than 9 persons)it has been found that the number of out-commutes to work from this municipality as well as incoming travels to work from outside Uniejów municipality have increased.
References
Badanie pilotażowe zachowań komunikacyjnych ludności w Polsce, etap III – raport końcowy, praca badawcza w ramach projektu: Wsparcie systemu monitorowania polityki spójności w perspektywie finansowej 2007–2013 oraz programowania i monitorowania polityki spójności w perspektywie finansowej 2014–2020, GUS w Warszawie i Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS w Jachrance, 2015.
Google Scholar
Bartosiewicz B., Powiązania społeczne w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym, „Studia KPZK” 2012, t. 147, s. 83–101.
Google Scholar
Borowska-Stefańska M., Kowalski M., Wiśniewski S., Changes in travel time and the load of road network, depending on the diversification of working hours: case study the Łódź Voivodeship, Poland, „Geografie” 2020, t. 125 (2), s. 211–241. https://doi.org/10.37040/geografie2020125020211
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.37040/geografie2020125020211
Borowska-Stefańska M., Kowalski M., Wiśniewski S., Daily mobility of the elderly: An Example from Łódź, Poland, „Acta Geographica Slovenica” 2020, nr 60 (2), s. 57–70. https://doi.org/10.3986/AGS.7490
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3986/AGS.7490
Borowska-Stefańska M., Wiśniewski S., Mobilność codzienna osób starszych w Łodzi, Łódź 2019.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-352-6
Bul R., Dojazdy do pracy w aglomeracji poznańskiej i województwie wielkopolskim w 2016 roku, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG” 2019, nr 22 (4), s. 75–94. https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.19.022.11543
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.19.022.11543
Cegielski J., Problemy dojazdów do pracy. Próba syntezy, Warszawa 1977.
Google Scholar
Dojazdy do pracy. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2014.
Google Scholar
Dolny E., Społeczno-ekonomiczne problemy dojazdów do pracy, Toruń 1983.
Google Scholar
Dzieciuchowicz J. Z., Rozkłady przestrzenne dojazdów do pracy ludności wielkiego miasta (na przykładzie Łodzi), „Studia KPZK” 1979, t. 66.
Google Scholar
Gawryszewski A., Przestrzenna ruchliwość ludności Polski 1952–1985, Prace habilitacyjne IGIPZ PAN, Warszawa 1989.
Google Scholar
Guzik R., Dojazdy do pracy w województwie małopolskim 2006–2011, Kraków 2015.
Google Scholar
Guzik R., Kołoś A., Fiedeń Ł., Kocaj A., Wiedermann K., Dostępność komunikacyjna i relacje przestrzenne w województwie pomorskim, Kraków 2020.
Google Scholar
Hebel K., Podróże obligatoryjne mieszkańców polskich miast na przykładzie Gdyni, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Ekonomika Transportu i Logistyka” 2014, nr 52, s. 129–145.
Google Scholar
Herma J., Dojazdy do pracy w Polsce Południowej (województwo katowickie, kieleckie, krakowskie, opolskie, rzeszowskie) 1958–1961, Kraków 1966.
Google Scholar
Jagielski A., Niektóre przestrzenne aspekty dojazdów do pracy, „Przegląd Geograficzny” 1969, t. 41, s. 651–672.
Google Scholar
Kitowski J., Rola dojazdów do pracy w gospodarce narodowej, Lublin 1988.
Google Scholar
Komornicki T., Przemiany mobilności codziennej Polaków na tle rozwoju motoryzacji, „Prace Geograficzne” 2011, t. 227.
Google Scholar
Kruszka K. (red.), Dojazdy do pracy w Polsce. Terytorialna identyfikacja przepływów ludności związanych z zatrudnieniem, Poznań 2010.
Google Scholar
Krysiak K., Wpływ inwestycji i usług turystycznych na rozwój przedsiębiorczości w gminie Uniejów, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 99–114. https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.06
Kurek S., Wójtowicz M., Gałka J., Powiązania funkcjonalno-przestrzenne w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym w świetle dojazdów do pracy, „Studia Miejskie” 2015, nr 18, s. 71–84. https://doi.org/10.25167/sm.2435
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.25167/sm.2435
Kurzyk P., Kowalski M., Popularność Uniejowa na tle małych miast regionu łódzkiego oraz konkurujących z nim uzdrowisk, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 77–97. https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.05
Lamprecht M., Kilka uwag o rozwoju Uniejowa w świetle nowych funkcji miasta, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 131–140.
Google Scholar
Marciniak K., Dojazdy do pracy i ich uwarunkowania na terenach wiejskich powiatu kutnowskiego, rozprawa doktorska, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019.
Google Scholar
Matykowski R., Tobolska A., Funkcjonowanie zakładów przemysłowych xxi wieku na przykładzie Swedwood Poland i Volkswagen Motor Polska Sp. z o.o. Analiza dojazdów do pracy, „Prace Komisji Geografii Przemysłu” 2009, nr 14, s. 65–75. https://doi.org/10.24917/20801653.14.8
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.14.8
Mortimer-Szymczak H., Uwagi w sprawie dojazdów do pracy, „Łódzkie Czasopismo Gospodarcze” 1961, nr 9, s. 21–36.
Google Scholar
Namysłowski J., Główne ośrodki codziennych dojazdów i wyjazdów w Polsce, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 1980.
Google Scholar
Olędzki M., Dojazdy do pracy. Zagadnienia społeczno-ekonomiczne na przykładzie rejonu płockiego, Warszawa 1967.
Google Scholar
Panecka-Niepsuj M., Przestrzenne zróżnicowanie miast średniej wielkości w Polsce wg dojazdów do pracy, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica” 2015, nr 9, s. 83–95.
Google Scholar
Przepływy ludności związane z zatrudnieniem w 2016 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2019.
Google Scholar
Rosik P., Komornicki T., Goliszek S., Śleszyński P., Szarata A., Szejgiec-Kolenda B., Pomianowski W., Kowalczyk K., Kompleksowe modelowanie osobowego ruchu drogowego w Polsce. Uwarunkowania na poziomie gminnym, „Prace Geograficzne” 2018, t. 267.
Google Scholar
Rosik P., Stępniak M., Wiśniewski R., Dojazdy do pracy do Warszawy i Białegostoku – alternatywne podejścia metodologiczne, „Studia Regionalne i Lokalne” 2010, nr 2 (40), s. 77–98.
Google Scholar
Straszewicz L., Rozmieszczenie miejsc pracy i zamieszkania w Łódzkim Okręgu Przemysłowym, „Przegląd Geograficzny” 1956, t. 28, z. 4, s. 775–794.
Google Scholar
Wiśniewski R., Codzienne dojazdy do pracy – metodyczne aspekty badania wielkości i struktury dojazdów na przykładzie Białegostoku, „Studia Regionalne i Lokalne” 2012, nr 3 (49), s. 50–64.
Google Scholar
Wiśniewski R., Społeczno-demograficzne uwarunkowania dojazdów do pracy do Białegostoku, „Prace Geograficzne” 2013, t. 244.
Google Scholar
http://www.gugik.gov.pl/pzgik/dane-bez-oplat/dane-z-panstwowego-rejestru-granic-i-powierzchni-jednostek-podzialow-terytorialnych-kraju-prg [dostęp: 15.04.2021].
Google Scholar
https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/teryt/tablica [dostęp: 15.04.2021].
Google Scholar
https://stat.gov.pl/ [dostęp: 15.04.2021].
Google Scholar
https://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/poznan/ASSETS_Dojazdy_do_pracy_metodologia_do_internetu.pdf [dostęp: 15.04.2021].
Google Scholar
https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/obszary-funkcjonalne-oraz-dostepnosc-terytorialna/oszacowanie-odleglosci-i-czasu-przejazdu-pomiedzy-wybranymi-gminami-w-polsce-w-2016-roku,11,1.html [dostęp: 15.04.2021].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.