Dostępność piesza, rowerowa i samochodowa do bibliotek w powiecie poddębickim
DOI:
https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.05Słowa kluczowe:
biblioteki, powiat poddębicki, dostępność transportowaAbstrakt
W artykule zaprezentowano ocenę dostępności pieszej, rowerowej i samochodowej do bibliotek w powiecie poddębickim. Przedstawiono liczbę budynków mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych na obszarach wyznaczonych przez izochrony: 0–5 minut, 5–10 minut oraz 10–15 minut od placówek bibliotecznych. Dostępność instytucji przeanalizowano, wykorzystując m.in. dane z zasobu OpenStreetMap oraz usługę sieciową WMS, prezentującą aktualną Bazę Danych Obiektów Topograficznych. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że najlepszą dostępnością pieszą i rowerową do badanych instytucji charakteryzuje się gmina Uniejów. Z kolei w przypadku dojazdu do bibliotek samochodem najlepszą dostępnością odznaczają się gminy Dalików, Poddębice i Zadzim, gdzie każdy z mieszkańców potencjalnie może dotrzeć tym środkiem lokomocji do placówki bibliotecznej.
Bibliografia
Antczak M., Czapnik G., Gruszka Z., Łódzkie biblioteki publiczne. Czas zmian, czas wyzwań, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.
Google Scholar
Bogacki M., Turosieńska-Durlik K.M., Rola instytucji kultury w społecznościach wiejskich, na przykładzie gminy Mielnik w województwie podlaskim, Wyd. Arte, Mielnik 2011.
Google Scholar
Borowska-Stefańska M., Dostępność transportowa od straży pożarnych do obiektów społecznych zlokalizowanych na terenach zagrożonych powodziami w województwie łódzkim z wykorzystaniem analiz sieciowych, „Transport Miejski i Regionalny” 2016, nr 3, s. 28–32.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-666-6
Burdziej J., Analiza dostępności przestrzennej za pomocą technologii GIS na przykładzie obiektów użyteczności publicznej w Toruniu, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG” 2016, nr 19 (1), s. 43–51.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.16.004.6302
Dębińska E., Cichociński P., Krystek K., Problemy prowadzenia analiz sieciowych w przestrzeni trójwymiarowej z wykorzystaniem oprogramowania Network Analyst (ArcGIS) i pgRouting (PostGIS), „Roczniki Geomatyki” 2017, t. 15, z. 3 (78), s. 271–282.
Google Scholar
Drop P., Gajewski P., Mackiewicz M., Zastosowanie danych OPENSTREETMAP oraz wolnego oprogramowania do badań dostępności komunikacyjnej w skali lokalnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica” 2013, nr 14, s. 157–167.
Google Scholar
Gorlach K. (red.), Raport o rozwoju społecznym Polska 2000. Rozwój obszarów wiejskich, UNDP, Warszawa 2000.
Google Scholar
Guo Y., Chan C.H., Yip P.S.F., Spatial variation in accessibility of libraries in Hong Kong, „Library & Information Science Research” 2017, t. 39, nr 4, s. 319–329.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lisr.2017.11.007
Huhndorf S., Działek J., Assessment of the walking accessibility of public libraries in Krakow using the E2SFCA approach, „Urban Development Issues” 2017, t. 54, nr 2, s. 5–14.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/udi-2017-0007
Kałuża R., Czech P., Figlus T., Gustof P., Turoń K., Proces hamowania rowerów, „Autobusy” 2018, nr 220 (6), s. 115–120.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24136/atest.2018.048
Kauf S., Szołtysek J., Wieczorek I., Transport zbiorowy w zaspokajaniu mobilności mieszkańców miast. Doświadczenia JST, Wyd. NIST, Łódź 2018.
Google Scholar
Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., Stępniak M., Silka P., Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, „Biuletyn KPZK PAN” 2009, z. 241.
Google Scholar
Majewski B., Beim M., Dostępność komunikacji publicznej w Poznaniu, [w:] T. Czyż, T. Stryjakiewicz, P. Churski (red.), Nowe kierunki i metody w analizie regionalnej, Biuletyn IGSEiGP UAM, Seria Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, nr 3, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań 2008.
Google Scholar
Pokonieczny K., Tomala J., Mościcka A., Porównanie dostępności czasowej wyznaczanej z wykorzystaniem różnych serwisów internetowych, „Roczniki Geomatyki” 2017, t. 15, z. 1 (76), s. 97–106.
Google Scholar
Salonen M., Toivonen T., Modelling travel time in urban networks: comparable measures for private car and public transport, „Journal of Transport Geography” 2013, t. 31, s. 143–153.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2013.06.011
Thompson S.H., Bicycle access to public libraries: a survey of Pennsylvania public libraries and their accessibility to patrons arriving via bicycle, „Library Philosophy and Practice” t. 9, nr 1, s. 1–11.
Google Scholar
Wskaźniki dostępności terytorialnej mieszkańców Polski do wybranych obiektów użyteczności publicznej, GUS, Warszawa 2018.
Google Scholar
Zasina J., Wróblewski W., Piesza dostępność udogodnień a struktura przestrzenna starzejącego się miasta, „Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego” 2016, nr 21, s. 165–176.
Google Scholar
http://mapa.plk-sa.pl/ [dostęp: 20.04.2020].
Google Scholar
http://www.filiapoddebice.bpsieradz.pl/ [dostęp: 20.04.2020].
Google Scholar
http://www.gugik.gov.pl/pzgik/zamow-dane/baza-danych-obiektow-topograficznych-bdot-10k [dostęp: 15.03.2020].
Google Scholar
https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/teryt/tablica [dostęp: 20.04.2020].
Google Scholar
https://download.geofabrik.de/europe/poland.html [dostęp: 20.04.2020].
Google Scholar
https://mapy.geoportal.gov.pl/wss/service/pub/guest/G2_SKOROWIDZE_BDOT/MapServer/WMSServer [dostęp: 20.04.2020].
Google Scholar
https://wbp.lodz.pl/siec-bibliotek-w-woj-lodzkim/386-powiat-poddebicki.html [dostęp: 20.04.2020].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.