Oszustwo czy bieda? Średniowieczne pierścienie zaślubinowe legnickich Żydów
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6034.40.13Słowa kluczowe:
pierścień, ślub, Żydzi, Legnica, mosiądzAbstrakt
Pierścienie zaślubinowe znane są już od czasów starożytnych. W imperium rzymskim przybierały one formę obrączki ozdobionej połączonymi w uścisku. W kulturze żydowskiej początkowo zaręczyny (kiddushin, erusin) – na których wręczano pierścień – i ślub (nissu’in) były odrębnymi ceremoniami, a dopiero od początków XIII w. przekazanie pierścienia pannie młodej staje się integralną częścią ceremonii ślubnych. Według Halachy pierścień taki musiał być wykonany wyłącznie z czystego złota. Jednakże w praktyce używano także biżuterii wykonanej ze srebra i pozłacanej oraz miedzianej. Pierścienie zaślubinowe mogły mieć formę zwykłej obrączki i w takich przypadkach niemożliwa jest ich identyfikacja w materiale zabytkowym. Jedyną cechą charakterystyczną zanotowaną w źródłach pisanych jest obecność wygrawerowanego na nich napisu MAZAL TOV.
Napis MAZAL TOV to nie tylko życzenia szczęścia, ale i wiara, że użycie pierścienia zapewni udany związek. Jak do tej pory znamy tylko trzy bezspornie średniowieczne pierścienie z takim napisem – z Weissenfels, Colmar i Erfurtu, wchodzące w skład skarbów ukrytych w trakcie epidemii dżumy w połowie wieku XIV. Wszystkie mają koronę w kształcie miniaturowego budynku. Symbolizuje on nie tylko budowę nowego domu młodej pary, lecz także – o ile nie przede wszystkim – świątynię Salomona lub też Drugą Świątynię zburzoną przez Tytusa i nadzieję na jej odbudowę w przyszłości.
Dwa pierścienie legnickie odkryto w trakcie badań archeologiczno-architektonicznych prowadzonych w latach 2021–2022 w kwartale zabudowy ograniczonym ul. Grodzką, Szpitalną i Nową oraz budynkiem Galerii Piastowskiej. Jeden z nich nosi napis MAZAL TOV, zaś drugi ma koronę w kształcie świątyni Salomona, a oba wykonane są z mosiądzu.
W tradycji żydowskiej możliwym było wręczenie oblubienicy srebrnego lecz pozłacanego, a także i miedzianego pierścienia jako symbolu zawarcia małżeństwa. Jednakże aby małżeństwo było ważne, pan młody powinien powiadomić oblubienicę, z jakiego surowca pierścień jest wykonany. Gdy panna młoda nie była świadoma rzeczywistej wartości pierścienia, małżeństwo było nieważne.
Surowiec jedynie imitujący złoto wykorzystany do wykonania legnickich pierścieni sugeruje, iż przeznaczone one były dla uboższych warstw żydowskiej społeczności. Nie należy jednakże wykluczać możliwości wykorzystania ich w celu dokonania oszustwa. Nawet dziś, po upływie prawie sześciuset lat od zdeponowania, lśnią one złotym blaskiem, sugerując, iż wykonane zostały właśnie z tego szlachetnego surowca.
Pobrania
Bibliografia
Baumgarten E. (2023), Gender and Daily Life in the Jewish Communities of Medieval Europe, [in:] C. Bakhos, G. Langer (ed.), The Jewish Middle Ages, SBL Press, Atlanta, p. 13–34, https://doi.org/10.2307/jj.1176891.6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/jj.1176891.6
Bolewski A., Manecki A. (1993), Mineralogia szczegółowa, Wydawnictwo PAE, Warszawa.
Google Scholar
Buśko C. (2021), Badania archeologiczne przy ulicy Grodzkiej, “Szkice Legnickie”, 42, p. 496–498.
Google Scholar
Buśko C., Łaszewski W. (2022), Średniowieczna złota klamra do pasa z badań przy ulicy Grodzkiej nr 50 w Legnicy, “Szkice Legnickie”, 43, p. 129–132.
Google Scholar
Buśko C., Łaszewski W. (2023), „Netilat Yadayim”. Akwamanila z ulicy Grodzkiej jako wyraz liturgii dnia codziennego legnickich Żydów, “Szkice Legnickie”, 44, p. 109–116.
Google Scholar
Buśko C., Łaszewski W. (2024), Średniowieczne odważniki z badań przy ul. Grodzkiej w Legnicy, “Szkice Legnickie”, 45.
Google Scholar
Goliński M. (2007), Żydzi w średniowiecznej Legnicy. Problem lokalizacji w przestrzeni miejskiej, “Szkice Legnickie”, 28, p. 5–22.
Google Scholar
Łaszewski W. (2007), Tajemnice legnickiego Zamku, “Szkice Legnickie”, 28, p. 227–228.
Google Scholar
Mecking O. (2010), Die Rekonstruktion der Goldschmiedetechniken aufgrund der chemischen Analytik, [in:] Der Schatzfund. Analysen – Herstellungstechniken – Rekonstruktionen, Bd. II, Beier & Beran, Langenweißbach (Die mittelalterliche jüdische Kultur in Erfurt), p. 10–225.
Google Scholar
Sauerlandt M. (1919), Ein Schmuckfund aus Weißenfels vom Anfang des 14. Jahrhunderts, “Der Cicerone”, 11(16), p. 519–526.
Google Scholar
Siuda R., Gołębiowska B. (2011), Nowe dane o minerałach wietrzeniowych złoża Miedzianka-Ciechanowice w Rudawach Janowickich (Dolny Śląsk, Polska), “Przegląd Geologiczny”, 59.3, p. 226.
Google Scholar
Stürzebecher M. (2020), The Medieval Jewish Wedding Ring from the Erfurt Treasure: Ceremonial Object or Bride Price?, [in:] C.D. Bergmann, M. Stürzebecher (ed.), Erfurter Schriften zur Jüdischen Geschichte, Bd. VI, Ritual Objects in Ritual Contexts, Bussert & Stadeler, Jena–Quedlinburgp, p. 72–79.
Google Scholar
Stürzebecher M. (2022), Jewish Wedding Rings with Miniature Architecture from Medieval Europe, “Arts” 11, p. 131, https://doi.org/10.3390/arts11060131
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3390/arts11060131
Tomaszewska-Szewczyk A. (2016), Mosiądz w starożytności i średniowieczu. Przyczynek do dziejów kultury materialnej, “Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo”, 47, p. 7–41, https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2016.001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2016.001
Le Trésor de Colmar. (Ausstellungskat) (1999), Musée d‘Unterlinden, Colmar.
Google Scholar
Wiggert F. (1844), Über einen in Weißenfels im J.1826 gemachten Fund goldner und silberner Schmucksachen aus dem vierzehnten Jahrhunderte, “Neue Mitteilungen aus dem Gebiet historisch-antiquarischer Forschungen”, 7.2, p. 86–95.
Google Scholar
Wrześniak M. (2015), Dextrarum iunctio – rzecz o znaczeniu ślubnego pierścienia, “Fides et Ratio”, 24, p. 12–31.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


