Marginal Morality (die Grenzen der Moral) as an Ethical Challenge and as Knowledge to Gain a Competitive Advantage

Authors

  • Przemysław Rotengruber Adam Mickiewicz University in Poznań image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.02

Keywords:

marginal morality, corporate social responsibility, competitive advantage

Abstract

The aim of this article is to scrutinise the relationship between the moral attitude of an entrepreneur and their possibility to gain a competitive advantage. This declaration leads to the following question: Whether the everyday practice confirms or denies the economic usefulness ofthe postulate of corporate social responsibility. On the one hand, moral desertion is obviously profitable (also in an economic sense). Partners of the deserter, in most cases, are not able to avoid (unexpected and expansive) the consequences of this new attitude towards them. On the other hand, this strategy – in the long run – is unlikely to be profitable. The former victims adjust to their new circumstances and become ready to face the attack. Therefore corporate social responsibility, in the final calculation, should be taken as the only way to protect an active participant of the market against the temptation to neglect his obligation towards people, who can punish or reward him (as stakeholders or whistleblowers).

References

Berlin I., Cztery eseje o wolności, przeł. H. Bartoszewicz, PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar

Dylus A., Compliance-Management. Charakterystyka i warunki powodzenia [w:] Biznes, prawo, etyka, red. W. Gasparski, J. Jabłońska-Bonca, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne dla Akademii Leona Koźmińskiego, Warszawa 2009.
Google Scholar

Dylus A., Moralność krańcowa jako problem dla katolickiej nauki społecznej, Pallotinum, Warszawa 1992.
Google Scholar

Evan W.M., R.E. Freeman, Spółka i osoby żywotnie zainteresowane. Kapitalizm kantowski [w:] Etyka biznesu, red. L.V. Ryan, J. Sójka, Wyd. „W drodze”, Poznań 1997.
Google Scholar

Foucault M., Trzeba bronić społeczeństwa, przeł. M. Kowalska, Wyd. KR, Warszawa 1998.
Google Scholar

Garbarski L., I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing, PWE, Warszawa 2000.
Google Scholar

George R.T., Competing with Integrity in International Business, Oxford University Press, New York, Oxford 1993.
Google Scholar

Hardin R., Zaufanie, przeł. A. Gruba, Sic!, Warszawa 2009.
Google Scholar

Kuciński K., Gospodarka globalna, Wyd. Kurpisz, Poznań 2002.
Google Scholar

Lévinas E., Etyka i Nieskończony, przeł. B. Opolska-Kokoszka, Wyd. Nauk. PAT, Kraków 1991.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, IFiS PAN, Warszawa 1999.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka A., Moralne standardy konsumentów: analiza empiryczna, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2005, vol. 8, nr 1.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka A., Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2006.
Google Scholar

Mendel T., Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2001.
Google Scholar

Mitchell R.K., B.R. Agle, D.J. Wood, Toward a Theory of Stakeholder. Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts, www.ronaldmitchel.org/publications/mitchel%20agle%20wood %20, 1997
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/259247

Rotengruber P., Deklaracje, narzędzia, czyny. Wokół wątpliwości towarzyszących postulatowi społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw [w:] Ku obywatelskiej rzeczpospolitej, red. W. Gasparski i inni, Wyd. Poltext, Warszawa 2010.
Google Scholar

Rotengruber P., Dialogowe postawy etyki gospodarczej, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2011.
Google Scholar

Sosenko K., Ekonomia w perspektywie aksjologicznej, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 1998.
Google Scholar

Sosenko K., Kwestia zastosowania etyki w ekonomii [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 1997.
Google Scholar

Sprenger R.K., Zaufanie #1, przeł. M. Dutkiewicz, MT Biznes, Warszawa 2009.
Google Scholar

Węgrzecki A., Wolność i dowolność w działalności ekonomicznej, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2002, vol. 5.
Google Scholar

Wróbel S., Władza i rozum, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002.
Google Scholar

Žižek S., Wzniosły obiekt ideologii, przeł. J. Bator, P. Dybel, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
Google Scholar

Published

2013-05-15

How to Cite

Rotengruber, P. (2013). Marginal Morality (die Grenzen der Moral) as an Ethical Challenge and as Knowledge to Gain a Competitive Advantage. Annales. Ethics in Economic Life, 16, 41–50. https://doi.org/10.18778/1899-2226.16.02

Issue

Section

Articles