Biznes, kryzys, etyka. Zło gospodarcze jako przedmiot nazywania

Autor

  • Przemysław Rotengruber Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.1.04

Słowa kluczowe:

business, crisis, ethics, economic evil

Abstrakt

Facing the economic crisis (began in 2007) managers and political leaders pay more attention to the postulate of socially responsible business. The axiological turn gives new possibilities to implement ethical standards in the sphere of economy. Alas, at the same time, this task evokes the following problems. Firstly, as social researchers, we need to know how to compose heterogeneous axiological systems (to join rules of ethics with the imperative of economic efficiency). Secondly, as market participants, we have to find the formula of mutual understanding (being seen as precondition of our ethical claims).

Bibliografia

Berlin I., Cztery eseje o wolności, PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar

De George R.T., Competing with Integrity in International Business, Oxford University Press, New York, Oxford 1993.
Google Scholar

Donaldson Th., P.H. Werhane, Ethical Issues in Business, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1988.
Google Scholar

Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 1982.
Google Scholar

Samuleson P.A., W.D. Nordhaus, Ekonomia, PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar

Sen A.K., Czy pojęcie etyki biznesu ma sens ekonomiczny? [w:] Etyka w biznesie, red. P. Minus, PWN, Warszawa 1998.
Google Scholar

Sen A.K., Rozwój i wolność, Zysk i S-ka, Poznań 2002.
Google Scholar

Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN, Warszawa 1993.
Google Scholar

Stone Ch.D., Where the Law Ends. The Social Control of Corporate Behavior, Harper Torchbooks, New York, Hagerstown, San Francisco, London 1975.
Google Scholar

Walczak-Duraj D., Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2002.
Google Scholar

Węgrzecki A., Wolność i dowolność w działalności ekonomicznej, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2002, vol. 5.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2011-01-01

Jak cytować

Rotengruber, P. (2011). Biznes, kryzys, etyka. Zło gospodarcze jako przedmiot nazywania. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 14(1), 39–48. https://doi.org/10.18778/1899-2226.14.1.04

Numer

Dział

Artykuł

Inne teksty tego samego autora