The marginal morality (die Grenzen der Moral) as an ethical challenge and as the knowledge on how to gain competitive advantage

Autor

  • Przemysław Rotengruber Adam Mickiewicz University in Poznan, Faculty of Social Sciences, Institute of Cultural Studies

DOI:

https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.5.02

Słowa kluczowe:

marginal morality, corporate social responsibility, competitive advantage

Abstrakt

The aim of this article is to scrutinize the relationship between the moral attitude of an entrepreneur and his or her possibility to gain competitive advantage. This declaration leads to the following question: does the everyday practice confirm or deny the economic usefulness of the postulate of corporate social responsibility? On the one hand, moral desertion is obviously profitable (also in the economic sense). Partners of the deserter, in most cases, are not able to avoid (unexpected and expansive) consequences of his or her new attitude towards them. On the other hand, this strategyin long-term perspectiveseems to be doubtfully profitable. The former victims orientate themselves to their new circumstances and become ready to face the attack. Therefore, the corporate social responsibility, in the final calculation, should be taken as the only way to protect active participants of the market against the temptation to neglect their obligation towards people, who can punish or reward them (as stakeholders and whistleblowers).

Bibliografia

Banisar, D. (2011). Whistleblowing international standards and developments. A study for the First International Conference on Corruption and Transparency. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1753180
Google Scholar

Berlin, I. (1994). Cztery eseje o wolności (H. Bartoszewicz, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Dylus, A. (1992). Moralność krańcowa jako problem dla katolickiej nauki społecznej. Warszawa: Pallotinum.
Google Scholar

Dylus, A. (2009). Compliance-Management. Charakterystyka i warunki powodzenia. In W. Gasparski, & J. Jabłońska-Bonca (Eds.), Biznes, prawo, etyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne dla Akademii Leona Koźmińskiego.
Google Scholar

Evan, W. M., & Freeman, R. E. (1997). Spółka i osoby żywotnie zainteresowane. Kapitalizm kantowski. In L. V. Ryan, & J. Sójka (Eds.), Etyka biznesu. Poznań: “W drodze”.
Google Scholar

Foucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa (M. Kowalska, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston, MA: Pitman.
Google Scholar

Garbarski, L., Rutkowski, I., & Wrzosek, W. (2000). Marketing. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

George, R. T., (1993). Competing with integrity in international business. New York, NY, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar

Hardin, R. (2009). Zaufanie (A. Gruba, Trans.). Warszawa: Sic!
Google Scholar

Kuciński, K. (2002). Gospodarka globalna. Poznań: Kurpisz.
Google Scholar

Lévinas, E. (1991). Etyka i Nieskończony (B. Opolska-Kokoszka, Trans.). Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka, A. (1999). Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka, A. (2005). Moralne standardy konsumentów: analiza empiryczna. Annales. Ethics in Economic Life, 8(1), 75–86.
Google Scholar

Lewicka-Strzałecka, A. (2006). Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar

Mendel, T. (2001). Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Google Scholar

Miceli, M. P., Near, J. P., & Dworkin, T. M. (2008). Whistleblowing in organizations. New York, NY: Routledge.
Google Scholar

Mitchell, R. K., Agle, B. R., & Wood, D. J. (1997). Toward a theory of stakeholder. Identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, 22(4), 853–886.
Google Scholar

Nader, R., Petkas, P., & Blackwell, K. (1972). Whistle blowing. New York, NY: Bantam Books.
Google Scholar

Rotengruber, P. (2010). Deklaracje, narzędzia, czyny. Wokół wątpliwości towarzyszących postulatowi społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. In W. Gasparski, & B. Rok (Eds.), Ku obywatelskiej rzeczpospolitej. Warszawa: Poltext.
Google Scholar

Rotengruber, P. (2011). Dialogowe postawy etyki gospodarczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Rotengruber, P. (2013). Moralność krańcowa jako przedmiot badania oraz jako wiedza o sposobach osiągania przewagi konkurencyjnej. Annales. Ethics in Economic Life, 16, 41–50.
Google Scholar

Sosenko, K. (1997). Kwestia zastosowania etyki w ekonomii. In J. Dietl, & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sosenko, K. (1998). Ekonomia w perspektywie aksjologicznej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Google Scholar

Sprenger, R. K. (2009). Zaufanie #1 (M. Dutkiewicz, Trans.). Warszawa: MT Biznes.
Google Scholar

Węgrzecki, A. (2002). Wolność i dowolność w działalności ekonomicznej. Annales. Ethics in Economic Life, 5, 15–20.
Google Scholar

Wicks, A. C., & Freeman, R. E. (1998). Organization studies and the new pragmatism: Positivism, anti-positivism, and the search for ethics. Organization Science, 9(2), 123–140.
Google Scholar

Wróbel, S. (2002). Władza i rozum. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Žižek, S. (2001). Wzniosły obiekt ideologii (J. Bator, & P. Dybel, Trans.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Opublikowane

2019-02-12

Jak cytować

Rotengruber, P. (2019). The marginal morality (die Grenzen der Moral) as an ethical challenge and as the knowledge on how to gain competitive advantage. Annales. Etyka W Życiu Gospodarczym, 20(5), 21–31. https://doi.org/10.18778/1899-2226.20.5.02

Numer

Dział

Artykuł