Edukacja pozaformalna i nabywanie umiejętności – w jaki sposób Unia Europejska wspiera zatrudnienie młodzieży?

Autor

  • Małgorzata Wochowska University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology

DOI:

https://doi.org/10.1515/cer-2015-0017

Słowa kluczowe:

polityka na rzecz zatrudnienia, instrumenty polityczne Unii Europejskiej, umiejętności zawodowe, umiejętności podstawowe, edukacja pozaformalna, praca z młodzieżą, edukacja i szkolenia, bezrobocie wśród młodzieży

Abstrakt

W ostatnich latach problem bezrobocia wśród młodzieży w Unii Europejskiej został zidentyfikowany jako palący, zważywszy na to, iż grupa ta została szczególnie dotknięta przez kryzys gospodarczy. W odpowiedzi na kryzys instytucje UE zaprojektowały złożoną siatkę politycznych instrumentów, agencji, programów i inicjatyw, które służyć mają ustanowieniu systemowego podejścia do polityki w zakresie kształcenia i młodzieży w Europie. W 2014 polityka młodzieżowa UE jako jedna z dziedzin interwencji politycznej została podporządkowana nowemu paradygmatowi „gospodarki walczącej z kryzysem”. Także w odniesieniu do edukacji pozaformalnej i nieformalnej oraz pracy z młodzieżą, która prowadzona jest głównie poza systemem edukacji szkolnej, polityka UE znacznie zmieniła cele strategiczne, odchodząc od „rozwoju osobistego i kulturalnego oraz wzmacniania poczucia aktywnego obywatelstwa wśród młodych ludzi” (Program „Młodzież w działaniu” 2006-2013), na rzecz „nabycia umiejętności zawodowych, stworzenia systemów walidacji uczenia się pozaformalnego i większej komplementarności wobec formalnego kształcenia i szkolenia” (Program „Erasmus + Młodzież” 2014-2020). Celem niniejszego artykułu jest analiza porównawcza społeczno-ekonomicznego kontekstu, który określa, w jaki sposób UE projektuje swoje polityki służące redukcji zjawiska bezrobocia wśród młodych ludzi, oraz jak podejście to zmieniło się w świetle instrumentów finansowych w nowym okresie programowania.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Aldenmyr I. S., Jepson W. U., Olson M. (2012), Worries and possibilities in active citizenship: Three Swedish educational contexts, Education, Citizenship and Social Justice, 7:255.
Google Scholar

Andrews M. J., Bradley S., Stott D. (2002), Matching the Demand for and Supply of Training the School-To-Work Transition, ʻThe Economic Journalʼ, 112, Royal Economic Society, Blackwell Publishers, USA.
Google Scholar

Bruno G. S. F., Marelli E., Signorell M. (2014), The Rise of NEET and Youth Unemployment in EU Regions after the Crisis, ʻComparative Economic Studiesʼ, (2014) 56, 592-615.
Google Scholar

Dietrich, H. (2012), Youth Unemployment in Europe. Theoretical Considerations and Empirical Findings. Friedrich Ebert-Stiftung.
Google Scholar

Höpner M., Schäfer A. (2012), Integration among Unequals: How the Heterogeneity of European Varieties of Capitalism Shapes the Social and Democratic Potential of the EU, MPIfG Discussion Paper 12/5, Max Planck Institute for the Study of Societies, Cologne.
Google Scholar

Kiernan A., Teaching frameworks for participation - can we? should we?, 2012, European Consortium for Political Research.
Google Scholar

Laine S., Gretschel A. (2009), Whose arena is the EU youth policy? Young participants' involvement and influence in the EU youth policy from their own points of view: Case of the EU Presidency Youth Event, Young.
Google Scholar

Leschke J., Watt A. (2010), How Do Institutions Affect the Labour Market Adjustment to the Economic Crisis in Different EU Countries?, ETUI Working Paper.
Google Scholar

Meung-Hoan N. (2004), The EU Inter-cultural Education and Training Programmes for Enhancing of European Awareness towards European Citizenship: Centered on Erasmus, Lingua, Petra, Comenius, ʻInternational Area Reviewʼ, Volume 7, Number 2.
Google Scholar

Mourshed M., Patel J., Suder K. (2014), Education to employment: Getting Europe’s youth into work, McKinsey & Company.
Google Scholar

Nóvoa N., Lawn M. (eds.) (2002), Fabricating Europe: The Formation of an Education Space, Boston Kluwer Academic Publishers.
Google Scholar

Paz M. M. (2012), The European Union tackling youth unemployment in times of crisis, ʻINTERNATIONAL POLICY ANALYSISʼ, Friedrich-Ebert-Stiftung, Berlin.
Google Scholar

Shaw J. (2012), EU citizenship and the edges of Europe, ʻCITSEE Working Paperʼ 2012/19, RCSAS, European University Institute, Florence.
Google Scholar

Wößmann L. (2008), Efficiency and equity of European education and training policies, International Tax and Public Finance, Volume 15, Issue 2.
Google Scholar

Cedefop: European Inventory on the validation of non-formal and informal learning, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg 2009, http://www.cedefop.europa.eu/EN/Files/4054_en.pdf (31/1/ 2015).
Google Scholar

Committee of the Regions, Education and awareness-raising promoting sustainable development, EDUC-IV-013, Brussels 2007.
Google Scholar

Committee of the Regions, Recognition of skills and competences acquired through non-formal and informal learning, EDUC-V-043, Brussels 2014.
Google Scholar

Committee of the Regions, Quality Framework for Traineeships, ECOS-V-053, Brussels 2014.
Google Scholar

Committee of the Regions, Youth Employment Package, EDUC-V-032, Brussels 2013.
Google Scholar

Commission Staff Working Document, On EU indicators in the field of youth, SEC(2011) 401 final, Brussels 2011.
Google Scholar

Decision No 1719/2006/EC of the European Parliament and of the Council establishing the ‘Youth in Action’ programme for the period 2007 to 2013, L 327/31, Official Journal of the European Union, Brussels 2006.
Google Scholar

European Commission, Does Student Mobility During Higher Education Pay? Evidence From 16 European Countries, Joint Research Centre, Institute for the Protection and Security of the Citizen, Report EUR 26089 EN, Brussels 2013.
Google Scholar

EU Youth Report, Status of the situation of young people in the European Union, Accompanying the document “Draft 2012 Joint Report of the Council and the Commission on the implementation of the renewed framework for European cooperation in the youth field (EU Youth Strategy 2010- 2018)”, SWD(2012) 257 final, Brussels 2012.
Google Scholar

European Commission, Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes, COM(2012) 669 final, Strasbourg 2012.
Google Scholar

European Commission, Entrepreneurship 2020 Action Plan. Reigniting the entrepreneurial spirit in Europe, COM(2012) 795 final, Brussels 2013.
Google Scholar

European Commission, Focus on: Young people and entrepreneurship, European good practice projects, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2013.
Google Scholar

European Commission, Focus on: Young citizens of Europe. European good practice projects, Publications Office of the European Union, Luxembourg 2013.
Google Scholar

European Commission, Working together for Europe’s young people- A call to action on youth unemployment, COM(2013) 447 final, Brussels 2013.
Google Scholar

European Commission, Moving Youth into Employment, SWD(2012) 406 final, COM(2012) 727 final, Brussels 2012.
Google Scholar

European Commission, Towards a Quality Framework on Traineeships. Second-stage consultation of the social partners at European level under Article 154 TFEU, COM(2012) 728 final.
Google Scholar

European Commission, Proposal for a Council Recommendation on a Quality Framework for Traineeships, COM(2013) 857 final, Brussels 2013.
Google Scholar

Proposal for a Council Recommendation on a Quality Framework for Traineeships COM(2013) 857 final.
Google Scholar

European Commission, Working together for Europe's young people. A call to action on youth unemployment, COM(2013) 447 final, Brussels 2013.
Google Scholar

Recommendation of the European Parliament and of the Council on key competences for lifelong learning, 2006/962/WE, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=PL (31/1/2015).
Google Scholar

http://www.cedefop.europa.eu/ (31/1/ 2015)
Google Scholar

https://crell.jrc.ec.europa.eu/ (31/1/ 2015)
Google Scholar

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php (31/1/ 2015)
Google Scholar

http://ec.europa.eu/education/tools/et-monitor_en.htm (31/1/ 2015)
Google Scholar

https://ec.europa.eu/jrc/ (31/1/ 2015)
Google Scholar

https://ec.europa.eu/esco/home (31/1/ 2015)
Google Scholar

http://ec.europa.eu/ploteus/ (31/1/ 2015)
Google Scholar

http://europass.cedefop.europa.eu/en/home (31/1/ 2015)
Google Scholar

https://www.youthpass.eu/en/youthpass/ (31/1/ 2015)
Google Scholar

Opublikowane

2015-06-16

Jak cytować

Wochowska, M. (2015). Edukacja pozaformalna i nabywanie umiejętności – w jaki sposób Unia Europejska wspiera zatrudnienie młodzieży?. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 18(2), 161–179. https://doi.org/10.1515/cer-2015-0017

Numer

Dział

Artykuły