Wsparcie aktywności zawodowej osób w wieku 50+ w Polsce: najlepsze rozwiązania rządowego programu "Solidarność pokoleń"

Autor

  • Bogusława Urbaniak University of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, Institute of Applied Economics and Informatics, Department of Labour and Social Policy
  • Justyna Wiktorowicz University of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, Institute of Statistics and Demography, Department of Economics and Social Statistics

DOI:

https://doi.org/10.2478/cer-2014-0005

Słowa kluczowe:

starzenie się ludności, aktywność ekonomiczna, starsi pracownicy, interwencja państwa na rzecz zatrudnienia osób w wieku 50, kształcenie ustawiczne

Abstrakt

Celem artykułu jest ocena skuteczności wybranych rozwiązań zaproponowanych w rządowym programie Solidarność pokoleń [SG] dedykowanym wsparciu aktywności zawodowej osób 50+. W artykule zaprezentowano wyniki ogólnokrajowych badań przeprowadzonych w I poł. 2012 r., w tym przede wszystkim badań kwestionariuszowych przeprowadzonych na reprezentatywnych próbach osób w wieku 45+ oraz pracodawców. Badania pt. Diagnoza obecnej sytuacji kobiet i mężczyzn 50+ na rynku pracy w Polsce [D50+] zostały zrealizowane w ramach projektu Wyrównywanie szans na rynku pracy dla osób 50+. Poza standardowymi metodami analizy deskryptywnej i oceny współzależności, zastosowano analizę czynnikową celem wskazania głównych kierunków działań sprzyjających wyrównywaniu szans osób w wieku 45/50+ na rynku pracy w Polsce. Rozwiązania ujęte w programie rządowym, jak np. wprowadzenie okresów ochronnych przez zwolnieniem z pracy pracowników na 4 lata przed nabyciem praw do emerytury, spotykały się niekiedy z krańcowo różną oceną przez pracodawców i osoby 50+. Zarówno pracodawcy, jak i osoby w wieku 45+ wysoko oceniają bezpłatne szkolenia czy dofinansowanie ze środków publicznych wyposażenia miejsca pracy dla bezrobotnego 50+. W świetle analizy czynnikowej, dla wyrównywania szans osób w wieku 45/50+ na rynku pracy zasadnicze znaczenie odgrywają te działania, które bezpośrednio przyczyniają się do zwiększenia kwalifikacji osób w wieku 45/50+. Pracodawcy i osoby w niemobilnym wieku produkcyjnym są zgodni w tym zakresie, lecz niedostatek systemowego wsparcia edukacji ustawicznej dla osób w wieku 50+ osłabia możliwości wzrostu ich aktywności zawodowej. Zróżnicowane oceny mogą być wzięte pod uwagę przy modyfikacji programów wsparcia aktywności zawodowej 50+.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Act of April 20th, 2004 on Promotion of Employment and Labour Market Institutions, Dziennik Ustaw of 2004 No. 99, item 1001 as amended
Google Scholar

Arnold J. (1997), Managing careers into the 21 century, Paul Chapman Publishing, London
Google Scholar

European Commission (2012a), Annex. Draft Joint Employment Report to the Communication from the Commission. Annual Growth Survey 2013, Brussels, 28.11.2012 COM(2012) 750 Final
Google Scholar

European Commission(2012b), Employment and Social Developments in Europe 2011, Bruksela
Google Scholar

Eurostat, trng_lfs_01, lfsi_act_a, lfsi_emp_a, lfsa_argan, lfsa_ergan, lfsi_dwl_a (15.06.2013)
Google Scholar

Kryńska E., P. Szukalski (2013), Rozwiązania sprzyjające aktywnemu starzeniu się w wybranych krajach Unii Europejskiej. Raport końcowy, The University of Lodz, Lodz
Google Scholar

Kryńska E., Krzyszkowski J., Urbaniak B., Wiktorowicz J. (2013), Diagnosis of the current situation of women and men aged 50+ in the labour market in Poland. Final Report, The University of Lodz, Lodz
Google Scholar

Krzewińska A., Wiktorowicz J., Aneks metodologiczny Diagnozy obecnej sytuacji kobiet i imężczyzn 50+ na rynku pracy w Polsce, [in:] Diagnosis of the current situation of women and men aged 50+ in the labour market in Poland. Final Report, The University of Lodz, Lodz
Google Scholar

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 (projekt), Warszawa, czerwiec 2013, http://www.mpips.gov.pl/praca/strategie-i-dokumenty-programowe/strategia-rozwoju-kapitalu-ludzkiego-srkl---projekt-z-31072012-r/ (17.07.2013)
Google Scholar

Moulaert T., Biggs S. (2013), International and European policy on work and retirement: reinventing critical perspectives on active ageing and mature subjectivity, “Human Relations”, 66(1) http://hum.sagepub.com/content/66/1/23 (9.01.2013)
Google Scholar

National Reform Programme Europe 2020, 2013/2014 update, adopted by the Council of Ministers on 30 April 2012, http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/nd/nrp2013_poland_en.pdf
Google Scholar

Phillipson C.(2013), Commentary: The future of work and retirement, ʻHuman Relationsʼ, 66(1): 143-153(online) http://hum.sagepub.com/content/66/1/143 (10.01.2013)
Google Scholar

Ministry of Labour and Social Policy (2008), Solidarity of Generations. Measures to increase professional activity of persons aged 50+, Warsaw
Google Scholar

Rada Unii Europejskiej, Nota Rady (EPSCO) z dnia 7 grudnia 2012, doc. 17468/12, http://register.consilium.europa.eu/pdf/pl/12/st17/st17468.pl12.pdf (16.07.2013)
Google Scholar

Rószkiewicz, M.(2011), Analiza klienta, SPSS, Kraków
Google Scholar

Rzeczpospolita Polska (2013), Program konwergencji, aktualizacja 2013, Warszawa, http://ec.europa.eu/europe2020/making-it-happen/country-specific-recommendations/index_en.htm (10.06.2013)
Google Scholar

Unpublished materials of Diagnosis of the current situation of women and men aged 50+ on the labour market in Poland, The University of Lodz, Lodz
Google Scholar

Ustawa z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. of 2012, nr 0 item 637
Google Scholar

Opublikowane

2014-04-25

Jak cytować

Urbaniak, B., & Wiktorowicz, J. (2014). Wsparcie aktywności zawodowej osób w wieku 50+ w Polsce: najlepsze rozwiązania rządowego programu "Solidarność pokoleń". Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 17(1), 77–92. https://doi.org/10.2478/cer-2014-0005

Numer

Dział

Artykuły