Rola osób starszych jako konsumentów – studium porównawcze starych i nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej

Autor

  • Katarzyna Bałandynowicz – Panfil Institute of International Business, University of Gdansk

DOI:

https://doi.org/10.2478/v10103-012-0005-y

Abstrakt

Celem opracowania jest zbadanie różnic pomiędzy rolą osób starszych jako konsumentów dóbr i usług w gospodarkach starych i nowych Państwach Członkowskich Unii Europejskiej. Proces starzenia się społeczeństw prowadzi do znacznych zmian w liczbie i strukturze wiekowej konsumentów na poszczególnych rynkach dóbr i usług. Zjawisko to wymaga bliższych rozważań. Podstawową metodą badawczą zastosowaną dla osiągnięcia celu jest statystyczna analiza różnic pomiędzy krajami „piętnastki” i nowymi członkami UE. Rozważania zostały dodatkowo uzupełnione o przegląd najnowszej literatury w dziedzinie zachowań rynkowych starszych konsumentów. Podstawowe wnioski płynące z dokonanej analizy potwierdzają występowanie istotnych rozbieżności pomiędzy obiema opisywanymi grupami krajów europejskich. Proces starzenia się społeczeństw jest jednym z kluczowych zjawisk demograficznych widocznych we wszystkich krajach europejskich. Generalnie, nowe kraje członkowskie są demograficzne młodsze, jednocześnie są bardziej narażone na wyższą dynamikę zachodzących zmian. Rosnący udział osób starszych w społeczeństwie prowadzi również do zaburzeń funkcjonowania rynków: zmiana struktury wiekowej nabywców, nowe potrzeby i konieczność ich zaspokojenia, adaptacja przedsiębiorstw do nowych warunków. Podkreślenia wymaga również fakt ewolucji potrzeb osób starszych, wynikająca m.in. z rosnącej siły nabywczej, wyższego poziomu wykształcenia oraz większej świadomości rynkowej. Przykładem w tym zakresie może być zachowanie starszych konsumentów na rynku produktów i usług turystycznych, gdzie wykazane zostały znaczne różnice pomiędzy starymi i nowymi Państwami Członkowskimi. Rozbieżności dotyczą w szczególności częstotliwości korzystania z usług turystycznych, długości wyjazdów wakacyjnych oraz poziomu ponoszonych na nie wydatków. Ponadto w opracowaniu wykazano, że osoby starsze stają się nie tylko coraz większą i bardziej znaczącą grupą konsumentów w Europie, ale również bardziej atrakcyjną z punktu widzenia ich zachowań nabywczych. Studium porównawcze stanowi wkład do bieżącej dyskusji naukowej nad znaczeniem osób starszych dla rozwoju europejskich gospodarek w perspektywie ich roli odgrywanej na rynkach dóbr i usług.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Active ageing and solidarity between generations. A statistical portrait of the European Union 2012 (2011), Population and social conditions, Eurostat statistical books, European Commission, Luxembourg
Google Scholar

Bonsang E., van Soest A. (2010), Satisfaction with job and income among older individuals across European countries, ‘METEOR’, Maastricht University School of Business and Economics, Maastricht Research School of Economics of Technology and Organization, Maastricht, RM/10/059
Google Scholar

CSO (2011), Central Statistical Office in Poland, www.stat.gov.pl
Google Scholar

Demography Report 2010. Older, more numerous and diverse Europeans (2011), European Commission, Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion, Eurostat, Luxembourg
Google Scholar

Eurostat (2011), The statistical Office of the European Union, http://epp.eurostat.ec.europa.eu
Google Scholar

Green Paper (2005), ‘Confronting demographic change: a new solidarity between the generations’, Communication from the Commission, COM/2005/0094 final
Google Scholar

Income and living conditions in Europe (2010), A. B. Atkinson, E. Marlier (eds.), European Communities, Eurostat, Luxembourg
Google Scholar

Intergenerational solidarity. Analytical report (2009), Flash Eurobarometer – The Gallup Organisation, European Commission, Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion, Eurostat, Luxembourg
Google Scholar

Kurkiewicz J. (1992), Podstawowe metody analizy demograficznej, PWN, Warszawa
Google Scholar

Myrskylä M., Kohler H-P, Billari F.C. (2009), Advances in development reverse fertility declines, ‘Nature’, London, 460
Google Scholar

Puente A. (2005), The European consumer in the enlarge Union, ‘Statistics in focus. Population and social conditions’, European Communities, Eurostat, Luxembourg, 2/2005
Google Scholar

Rosset E. (1959), Proces starzenia się ludności, Polskie Wydawnictwo Gospodarcze, Warszawa
Google Scholar

Styś M. (2006), Konsument bez metryki, ‘Marketing w Praktyce’, Warszawa, 6/2006
Google Scholar

Opublikowane

2012-07-04

Jak cytować

Bałandynowicz – Panfil, K. (2012). Rola osób starszych jako konsumentów – studium porównawcze starych i nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 15(1), 83–101. https://doi.org/10.2478/v10103-012-0005-y

Numer

Dział

Artykuły