Innowacyjność MSP a w potencjał tworzenia nowych miejsc pracy w kontekście szarej strefy
DOI:
https://doi.org/10.2478/v10103-009-0048-xAbstrakt
Artykuł poświecony jest zdolności tworzenia nowych miejsc pracy przez innowacyjne MSP w Polsce. Jest on próbą weryfikacji koncepcji B.A. Kirchoffa o istnieniu relacji między innowacyjnością i wzrostem firm. W artykule analizie poddano ponadto niektóre uwarunkowania działalności innowacyjnych MSP, wynikające z ich otoczenia (kontekst sektorowy, charakterystyki rynkowe) oraz konsekwencje wykorzystywania instrumentów charakterystycznych dla szarej strefy. Przeprowadzone badania 81 polskich MSP z regionu łódzkiego potwierdzają hipotezę o występowaniu dużej niezależności między innowacyjnością firm i ich zdolnością do tworzenia nowych miejsc pracy. Wśród badanych firm 14% stanowiły podmioty o podwyższonej innowacyjności i zarazem o szybkim przyroście miejsc pracy. Z drugiej strony bardzo wysoki odsetek stanowiły MSP o obniżonej innowacyjności i słabo rosnące. Do elementów istotnych z punktu widzenia potencjału tworzenia nowych miejsc pracy okazały się warunki rynkowe i sektorowe, trudności z zarządzaniem firmą (brak doświadczenia, trudności ze zgromadzeniem wystarczającego kapitału założycielskiego) oraz brak publicznych programów wspierania. Wyniki badania wskazują, że wykorzystywanie instrumentów szarostrefowych sprzyja raczej działaniom wzrostowym, niż innowacyjnym. Szara strefa nie sprzyja natomiast najbardziej pożądanym działaniom firm, tj. jednoczesnemu podejmowaniu innowacji i ekspansji, tworząc nowe miejsca pracy.
Pobrania
Bibliografia
Baldwin R. E. (1995) The Effect of Trade and Foreign Direct Investment and Relative Wages, OECD Economic Studies, vol. 23
Google Scholar
Beloled O. (2005), Shadow Economy of Ukraine: A Case of Financial Constraints, National University Kyiv-Mohyla Academy, Kijów
Google Scholar
Calof J. (1994) The Relationship Between Firm Size and Export Behavior Revisited, ‘Journal of International Business Studies’, 2
Google Scholar
Central Statistical Office (2007), Rachunki narodowe według sektorów i podsektorów instytucjonalnych 2000-2005, Central Statistical Office, Warszawa
Google Scholar
Djankow S., Liberman I., Mukherjee J., Nenova T. (2002), Going Informal: Benefis and Costs, Word Bank, Working Paper
Google Scholar
Feel M. S. (2000), Do Small Innovating Firms Outperform Non-Innovators?, Small Business Economics, 14, p. 195-210
Google Scholar
Głodek P. (2008), Szara strefa - zakres pojęcia i podstawowe obszary badań, [in:] Edward Stawasz (ed.) Zarządzanie wzrostem małych i średnich przedsiębiorstw w kontekście szarej strefy, Lodz University Press, Lodz
Google Scholar
Hőlzl W. (2009), Is the R&D behaviour of fast-growing SMEs different? ‘Small Business Economics’ 33, p. 59-75 doi: 10.1007/s11187-009-9182-x
Google Scholar
Kalantaridis C., Pheby J. (1999), Processes of Innovation Among Manufacturing SMEs: The Experience of Bedfordshire, ‘Entrepreneurship and Regional Development’ 11(1), p. 57-78 doi: 10.1080/089856299283290
Google Scholar
Kirchoff B. A. (1994), Entrepreneurship and Dynamic Capitalism. The Economics of Business Firm Formation and Growth, PRAGER, Wesport, London
Google Scholar
Schreyer P. (2000), High-Growth firms and employment, STI Working Paper 2000/3
Google Scholar
Organisation for Economic Co-operation and Development (1998) Technology, Productivity and Job Creation, Vol. 2, Analitycal Report, The OECD JOBS STRATEGY, Paris
Google Scholar
Schneider F., Enste D. (2000), Shadow Economies: Size, Causes and Consequences, ‘Journal of Economic Literature’ vol. 38
Google Scholar
Sheikh S., Oberholzner T. (2001), Innovative Small and Medium Sized and the Creation of Employment, Final Report, ‘Inno-Studies 99 -Lot 9’, Vienna, October
Google Scholar
Stam E., Wennberg K. (2009), The roles of R&D in the new firm growth, ‘Small Business Economics’, 33, p. 77-89 doi: 10.1007/s11187-009-9183-9
Google Scholar
E. Stawasz (2008), Wpływ działalności w szarej strefie na funkcjonowanie i zarządzanie wzrostem w przedsiębiorstwach w świetle badań, [in:] Edward Stawasz (ed.) Zarządzanie wzrostem małych i średnich przedsiębiorstw w kontekście szarej strefy, Lodz University Press, Lodz
Google Scholar
Storey D. (1994), Understanding the Small Business Sector, Routledge, London
Google Scholar
Tether B., Massini S. (1998), Employment Creation in Small Technological and Design Innovators in the UK During the 1980s, ‘Small Business Economics’ 11(4), p. 353-370 doi: 10.1023/A:1008065115819
Google Scholar
Williams C. C. (2007), Small business and the informal economy: evidence from the UK, ‘International Journal of Entrepreneurship Behaviour&Research’, Vol. 13, No. 6
Google Scholar
Williams C. C., Round J., Rodgers P. (2009), Evaluating the motives of informal entrepreneurs: some lessons from Ukraine, ‘Journal of Developmental Entrepreneurship’, Vol. 14, No. 1
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.