Produktywność sektora usług w krajach Unii Europejskiej

Autor

  • Joanna Wyszkowska‑Kuna Ph.D., University of Lodz, Faculty of Economics and Sociology, Department of World Economy and European Integration, Lodz, Poland

DOI:

https://doi.org/10.2478/cer-2019-0029

Słowa kluczowe:

produktywność, TFP, usługi, UE

Abstrakt

Rozwój gospodarczy przyczynił się do transformacji strukturalnej w kierunku gospodarek usługowych, co zrodziło obawy związane z możliwościami utrzymania wzrostu produktywności. Celem niniejszej pracy jest zbadanie wzrostu łącznej produktywności czynników produkcji (TFP) w sektorze usług w porównaniu z gospodarką ogółem i sektorem przetwórczym, jak również wewnątrz sektora usług. Badanie przeprowadzono w oparciu o dane pochodzące z bazy EU‑KLEMS (2017) i obejmuje ono lata 1995–2015. Badaniem objęto kraje UE, co daje możliwość analizy porównawczej między krajami, a w szczególności między krajami ‘starej’ i ‘nowej’ UE. Z badania wynika, że wzrost produktywności w usługach był znaczenie niższy niż w przetwórstwie, ale w porównaniu z gospodarką ogółem różnica nie była już znacząca. Wyższy wzrost produktywności notowały kraje nowoprzyjęte do UE niż kraje starej UE, z wyjątkiem usług informatycznych i komunikacyjnych, które ogólnie były siłą napędową wzrostu produktywności w usługach.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Ark, B. van, Jäger, V. (2017), Recent Trends in Europe’s Output and Productivity Growth Performance at the Sector Level, 2002–2015, “International Productivity Monitor”, 33, pp. 8–23.
Google Scholar

Ark, B. van, Monnikhof, E., Mulder, N. (1999), Productivity in Services: an International Comparative Perspective, “Canadian Journal of Economics”, 32 (2), pp. 471–499.
Google Scholar

Baláž, V. (2004), Patterns of Intermediate Consumption and Productivity in the Knowledge Intensive Services in Transition Economies, “Ekonomický časopis”, 52 (3), pp. 298–314.
Google Scholar

Baumol, W.J. (1967), Macroeconomics of unbalanced growth: the anatomy of urban crisis, “The American Economic Review”, 57, pp. 415–426.
Google Scholar

Baumol, W.J. (2002), Services as Leaders and the Leader of the Services, [in:] J. Gadrey, F. Gallouj (eds.), Productivity, Innovation and Knowledge in Services, New Economic and Socio‑economic Approaches, Edward Elgar Publishing, Cheltenham (UK)–Northampton (USA), pp. 147–163.
Google Scholar

Baumol, W.J., Blackman, S.A.B., Wolff, E.N. (1985), Unbalanced Growth Revisited: Asymptotic Stagnancy and New Evidence, “American Economic Review”, 75 (4), pp. 806–817.
Google Scholar

Baumol, W.J., Blackman, S.A.B., Wolff, E.N. (1989), Productivity and American Leadership: The Long View, MIT Press, Cambridge.
Google Scholar

Biege, S., Lay, G., Zanker, Ch., Schmall, T. (2013), Challenges of Measuring Service Productivity in Innovative, Knowledge‑intensive Business Services, “The Service Industries Journal”, 33 (3–4), pp. 378–391.
Google Scholar

Blois, K.J. (1985), Productivity and effectiveness in service firms, [in:] G. Foxall (ed.), Marketing in the Service Industries, Routledge Chapman Hall, pp. 45–60.
Google Scholar

Breitenfellner, A., Hildebrandt, A. (2006), High Employment with Low Productivity? The Service Sector as a Determinant of Economic Development, “Monetary Policy & the Economy”, Q1/06, pp. 110–135.
Google Scholar

Browning, H., Singelmann, J. (1978), The Transformation of the U.S. Labor Force: The Interaction of Industry and Occupation, “Politics and Society”, 8 (3–4), pp. 481–509.
Google Scholar

Desmarchelier, B., Djellal, F., Gallouj, F. (2013), Knowledge Intensive Business Services and Long Term Growth, “Structural Change and Economic Dynamics”, 25(C), pp. 188–205.
Google Scholar

Djellal, F., Gallouj, F. (2008), Measuring and Improving Productivity in Services. Issues, Strategies and Challenges, Edward Elgar Publishing, Cheltenham (UK)–Northampton (USA).
Google Scholar

EU KLEMS Growth and Productivity Accounts: Statistical Module, ESA 2010 and ISIC Rev. 4 industry classification (2017), www.euklems.net
Google Scholar

Fourastie, J. (1954), Predicting Economic Changes in Our Time, “Diogenes”, 2 (5), pp. 14–38.
Google Scholar

Grassano, N., Savona, M. (2014), Productivity in Services Twenty Years On. A Review of Conceptual and Measurement Issues and a Way Forward, “SPRU Working Paper Series”, 1.
Google Scholar

Growiec, J., Hagemajer, J., Jankiewicz, Z., Popowski, P., Puchalska, K., Strzelecki, P., Tyrowicz, J. (2014), Rola usług rynkowych w procesach rozwojowych gospodarki Polski, Instytut Ekonomiczny, Narodowy Bank Polski, “Materiały i Studia”, 308.
Google Scholar

Grönroos, C. (1990), Service Management and Marketing, John Wiley & Sons, London.
Google Scholar

Grönroos, C., Ojasalo, K. (2004), Service Productivity: Toward a Conceptualisation of the Transformation of Inputs into Customer Value in Services, “Journal of Business Research”, 57 (4), pp. 414–423.
Google Scholar

Hersey, P., Blanchard, K.H. (1980), Management of organizational behaviour, 3rd ed., Prentice‑Hall, Englewood Cliffs, N.J.
Google Scholar

Jorgenson, D., Gollop, F.M., Fraumeni, B. (1987), Productivity and U.S. Economic Growth, Harvard University Press, Cambridge, MA.
Google Scholar

Jorgenson, D.W., Griliches, Z. (1967), The Explanation of Productivity Change, “The Review of Economic Studies”, 34 (3), pp. 249–283.
Google Scholar

Licht, G., Moch, D. (1999), Innovation and Information Technology in Services, “Canadian Journal of Economics”, 32 (2), pp. 363–383.
Google Scholar

Mairesse, J., Kremp, E. (1993), A Look at Productivity at Firm Level in Eight French Service Industries, “The Journal of Productivity Analysis”, 4, pp. 211–234.
Google Scholar

Maroto‑Sanches, A., Cuadrado‑Roura, J.R. (2011), Analyzing the role of service sector on productivity growth across European regions, “Serie Documentos de Trabajo”, 04, Instituto Universitario de Analisis Economico y Social, www.iaes.es
Google Scholar

O’Mahony, M., Timmer, M.P. (2009), Output, Input and Productivity Measures at the Industry Level: the EU KLEMS Database, “Economic Journal”, 119 (538), F374–F403.
Google Scholar

Sahay, B.S. (2005), Multifactor Productivity Measurement Model for Service Organization. Productivity Measurement Model, “International Journal of Productivity and Performance Management”, 54 (1), pp. 7–22.
Google Scholar

Savona, M., Steinmueller, W.E. (2013), Service Output, Innovation and Productivity: A Time‑ based Conceptual Framework, “Structural Change and Economic Dynamics”, 27(C), pp. 118–132.
Google Scholar

Skórska, A. (2012), Wiedzochłonne usługi biznesowe w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Google Scholar

Szukalski, S.M. (2001), Sektor usług w gospodarce niemieckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Timmer, M., Moergastel van, T., Stuivenwold, E., Ypma, G., O’Mahony, M., Kangasniemi, M. (2007), EU KLEMS Growth and Productivity Accounts, Part I Methodology, EUKLEMS European Commission.
Google Scholar

Triplett, J.E., Bosworth, B.P. (2001), Productivity in the Services Sector, [in:] D.M. Stern (ed.), Services in the International Economy, University of Michigan Press, Ann Arbor, Mich.
Google Scholar

Triplett, J.E., Bosworth, B.P. (2003), Productivity measurement issues in services industries: Baumol’s Disease has been cured. “Federal Reserve Bank of New York Economic Policy Revie”, 9 (3), pp. 23–33.
Google Scholar

Vrat, P., Sardana, C.D., Sahay, B.S. (1998), Productivity Management: A Systems Approach, Narosa Publishing House, London.
Google Scholar

Vuorinen, I., Järvinen, R., Lehtinen, U. (1998), Content and measurement of productivity in the service sector. A conceptual analysis with an illustrative case from the insurance business, “International Journal of Service Industry Management”, 9 (4), pp. 377–396.
Google Scholar

Wolf, E.N. (2002), How stagnant are services?, [in:] J. Gadrey, F. Gallouj (eds.), Productivity, Innovation and Knowledge in Services, New Economic and Socio‑economic Approaches, Edward Elgar Publishing, Cheltenham (UK)–Northampton (USA), pp. 3–25.
Google Scholar

Wyszkowska‑Kuna, J. (2016), Usługi biznesowe oparte na wiedzy. Wpływ na konkurencyjność gospodarki na przykładzie wybranych krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Wyszkowska‑Kuna, J. (2019). Produktywność sektora usług w krajach Unii Europejskiej. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 22(4), 7–22. https://doi.org/10.2478/cer-2019-0029

Numer

Dział

Artykuły